Premsa

Jean-Gabriel Périot inaugura el cicle ‘L’arxiu subterrani. Found Footage’

Affronter l'obscurite

12/04/2024

El cicle, que forma part de les activitats del Centenari del Cinema Amateur a Catalunya, mostra la feina de cineastes que reflexionen sobre la memòria individual i col·lectiva a través d’imatges alienes procedents de l’àmbit amateur. Périot presentarà dimecres 24 d’abril a les 20.00 h a la Sala Chomón el seu documental sobre el setge de Sarajevo ‘Enfrontar-se a la foscor’, realitzat amb material d’arxiu realitzat a la capital de l’ex Iugoslàvia durant el tràgic episodi.

L’arxiu subterrani. Found Footage

El cinema domèstic sovint ha estat el primer pas en la carrera de molts cineastes amateurs. La voluntat de capturar el món que els rodejava va impulsar els aficionats a filmar amb les càmeres de 9,5, 16 o 8 mm no només escenes familiars, sinó també moments històrics que, anys després, s’han convertit en matèria primera per a multitud de cineastes que reflexionen sobre la memòria individual i col·lectiva.

En aquest cicle veurem com Jean-Gabriel Périot, Bianca Stigter, Albertina Carri, Alan Berliner, Jay Rosenblatt, Irene Gutiérrez, Mireia Ros, Sofia Bohdanowicz, Michelle Citron, Elisabet Cabeza i Esteve Riambau o Agustina Comedi, entre d’altres, han incorporat aquest arxiu subterrani a les seves obres de manera reflexiva, ressignificadora i, fins i tot, irònica.

Sessions mensuals d’abril a desembre de 2024.

El cicle s’obre dimecres 24 d’abril a les 20.00 h a la Sala Chomón amb Jean-Gabriel Périot, que presentarà personalment Enfrontar-se a la foscor (2023), on reflexiona sobre el setge de Sarajevo a partir de material d’arxiu que van realitzar joves que volien deixar constància de la violència a què va ser sotmesa la ciutat i entrevistes realitzades als autors d’aquelles imatges tres dècades després.

Enfrontar-se a la foscor
Enfrontar-se a la foscor

 

El director de Nos défaites i de Retour à Reims treballa amb cinc cineastes amb visions diferents sobre el que havien fet, sobre la història i sobre la manera de pensar el cinema. Périot divideix el film en dues parts: la primera dedicada al material d’arxiu i la segona a les entrevistes amb els directors.

“Ha estat molt instructiu treballar amb les pel·lícules d’aquests directors per després convertir-les en una nova obra. Aquesta experiència m’ha permès endinsar-me en la història i intentar comprendre-la millor. Una altra de les raons per la qual em fascinen les imatges d’arxiu és perquè també transmeten molt sobre el present. Vaig a la cerca d’aquestes imatges perquè sento que em parlen i ressonen en l’actualitat. M’agrada buscar material d’arxiu, pel·lícules, fragments de programes de televisió, coses que no han tingut gaire visibilitat o que no s’han considerat tan importants. Sovint, la història oficial l’escriuen els grans relats, la televisió, les grans pel·lícules, però hi ha unes altres imatges que també en formen part, i són aquestes imatges les que hem de cercar per demostrar que el cinema no sempre consisteix a «fabricar»” (Jean-Gabriel Périot).

 

Jean-Gabriel Périot

Jean-Gabriel Périot

Nascut a França el 1974, Jean-Gabriel Périot ha realitzat nombrosos curtmetratges a la frontera del documental, el cinema experimental i la ficció. Périot desenvolupa el seu propi estil de muntatge amb què s’interroga sobre la violència i la història a partir d’arxius fílmics i fotogràfics. Les seves pel·lícules, com Dies Irae, Eût-elle étè criminelle…, Nijuman no borei (200.000 fantomes) o The Devil han estat premiades en nombrosos festivals de tot el món. El seu primer llargmetratge, Une jeunesse allemande, va inaugurar la secció Panorama de la Berlinale 2015 i va guanyar nombrosos premis. Lumières d’été, el seu primer llargmetratge de ficció, va tenir la seva presentació a la secció New Directors del Festival de Sant Sebastià. El curtmetratge Song for the Jungle (2018) va guanyar el premi Zabaltegi-Tabakalera el 2018. La consolidació del director francès va arribar el 2019 amb Les nostres derrotes, debut de Jean-Gabriel Périot a les sales espanyoles. La pel·lícula va tenir una gran acollida a la competició de Zabaltegi-Tabakalera de Sant Sebastià, a més de conquerir el Premi CICAE a la Berlinale i guanyar el premi a Millor Pel·lícula Internacional a l’Alternativa, festival que li va dedicar una retrospectiva completa.