Premsa

Glenn Gould i Bergman amb el festival Bachcelona

16/07/2025

L’edició d’enguany del festival dedicat al genial compositor porta a la Filmoteca dues sessions. Un film experimental parteix de les ‘Variacions Goldberg’ per fer 32 retrats del que es considera el millor intèrpret de Bach, el pianista Glenn Gould. I el testament cinematogràfic del mestre suec Ingmar Bergman, ‘Saraband’, s’inspira en un fragment de les mítiques suites per a violoncel de Bach, que dimecres 23 de juliol a les 20.00 h interpretarà en directe Daniel Claret abans de la projecció.

Divendres 18 de juliol 21.00 h
Sala Laya

Thirty Two Short Stories About Glenn Gould
Trenta-dos curtmetratges sobre Glenn Gould
FRANÇOIS GIRARD, 1993. Int.: Colm Feore, Gale Garnett, Katya Ladan, David Hughes, Derek Keuvorst. Canadà. VOSC. 90’. DCP.

Thirty Two Short Stories About Glenn Gould

Film de caràcter experimental. Estructurat a partir de les Variacions Goldberg de Bach, ens apropa a la controvertida figura de Glenn Gould, pianista canadenc, mort als cinquanta anys, que estava considerat el millor intèrpret de Bach. A partir de 32 fragments se’n perfila la personalitat. Es va estrenar amb el títol: Sinfonía en soledad: un retrato de Glenn Gould. Les Variacions Goldberg va ser l’obra que va acompanyar tota la vida a Glenn Gould i la seva versió s’ha convertit en un dels enregistraments més icònics del segle XX.

 

Dimecres 23 de juliol 20.00 h
Sala Chomón

Saraband
INGMAR BERGMAN, 2003. Int.: Liv Ullmann, Erland Josephson, Börje Ahlstedt. Suècia-Itàlia-Finlàndia-Dinamarca-Àustria-Alemanya. VOSE. 102’. DCP.

Saraband

La darrera pel·lícula de la filmografia d’Ingmar Bergman pren el seu títol d’un dels cims del repertori bachià, un moviment de la suite de cello de Bach, la qual és part de la banda sonora. Alhora Bergman traça una obra d’arquitectura musical, amb deu moviments, un preludi i una coda, agrupant els personatges de dos en dos, ja que la sarabanda era una dansa per parelles en què home i dona s’anaven apropant i allunyant, oferint així una encertada metàfora per il·lustrar les relacions afectives.

“La més bella, difícil i lliure de les obres musicals: la Sarabanda de la suite per a violoncel núm. 5 en do menor de Johann Sebastian Bach. Mai no vaig tenir tan clar que cinema i música són el mateix, el mateix crit, el mateix xiuxiueig, el mateix rictus, passions afins, creacions de i per al temps” (Àlex Gorina).

El violoncel·lista Daniel Claret interpretarà la Sarabanda de Bach en directe abans de la projecció.

 

Amb la col·laboració de:

Logo Bachcelona