Premsa

Gener 2021: Cassavetes, Mani Kaul, ‘Dies curts’, vampiresses del cine mut i Emma Cohen cineasta

18/12/2020

La Filmoteca arrenca el nou any sota el lema que ens regalen les fantasies de Segundo de Chomón: ‘El cinema és il·lusió’. I ho fa amb la independència irrenunciable de John Cassavetes, la descoberta d’un autor imprescindible de la cinematografia índia, Mani Kaul, el cicle ‘Dies curts’, que posa en primer pla els treballs de joves cineastes locals, la recuperació dels treballs com a directora d’Emma Cohen restaurats al 2CR i la dolça mossegada de les vampiresses del cinema mut.

John Cassavetes: rostres i ombres
Referent indiscutible del cinema d’autor nord-americà, Cassavetes és el pare espiritual del cinema independent als Estats Units. Aquesta retrospectiva rescata alguns dels seus millors treballs com a actor, com Rosemary`s Baby (Roman Polanski, 1968) o The Fury (Brian De Palma, 1978), amb els quals va poder finançar una de les trajectòries com a director més singulars i coherents. Una obra que furga en l’emoció dels personatges, els arrenca les màscares per trobar la veritat i oferir un mirall sincer de les persones. I ho aconsegueix gràcies a la complicitat d’uns intèrprets als quals atorga una llibertat d’improvisació insòlita, com la seva dona Gena Rowlands. No hi faltaran joies d’aquest tàndem creatiu com Faces, Opening Night, A Woman Under the Influence o Gloria.

Descobrint Mani Kaul
Pràcticament desconegut entre nosaltres, Mani Kaul és un dels principals representants del nou cinema indi. Influït per figures com Bresson en la seva formació, Kaul creu que el cinema ha de transcendir la il·lustració d’una idea a favor de la sensualitat, i que tota imatge és indescriptible i innombrable, per això és considerat el primer cineasta “no literari” del cinema indi. La seva obra inclassificable es fixa en l’estudi de la història, la mitologia o el folklore, i de tradicions com el haiku, la música tradicional índia, la terrisseria o la pintura en miniatura. El cicle es presenta en col·laboració amb Xcèntric, el cinema del CCCB, que projectarà al seu auditori la pel·lícula de Mani Kaul Mati Manas (1984) dijous 21 de gener i diumenge 24 de gener.

Emma Cohen, cineasta
Entre el 1969 i el 1989 l’actriu Emma Cohen va dirigir un seguit de curtmetratges i dos episodis per a sèries de televisió. La Filmoteca de Catalunya i Filmoteca Española han endegat un projecte comú, comissariat per Helena de Llanos, de recuperació, digitalització i valorització de la seva obra com a cineasta. Aquest cicle retrospectiu revela la llibertat creativa irreverent d’Emma Cohen com a directora i vol contribuir a la reivindicació de les dones cineastes.

Dies curts
Un nou espai de trobada dedicat al curtmetratge i a descobrir el talent de joves cineastes emergents locals. En la primera edició el cicle comptarà amb Carolina Astudillo, Dostopos (Ana Pfaff i Ariadna Ribas), Luis López Carrasco, Pablo García Canga, Pilar Monsell i Marc Ferrer, que és qui l’inaugura aquest gener. La cita mensual és doble (el penúltim i el darrer divendres del mes), la primera, amb peces curtes, com a lloc d’intercanvi i reflexió sobre l’experiència i les bases conceptuals de cada cineasta, i la segona amb la projecció d’un llargmetratge significatiu de les seves trajectòries.
Marc Ferrer és considerat per molts el cronista d’una generació pop, queer, precària i exquisidament trash, i presentarà a Dies curts el seu darrer curt, El corazón rojo, i el seu celebrat llargmetratge Puta y Amada, que inclou aparicions tan icòniques com la de la cantant Yurena i de l’estimada Mónica del Raval.

Vampiresses del cinema mut
Un altre cicle que podrem gaudir mensualment, en petites dosis, fins al juny. No tenien ullals ni xuclaven, literalment, la sang, però arrossegaven els homes, i alguna dona, a la tragèdia. Van sorgir en l’esplendor del cinema mut i amb noms propis com Gloria Swanson o Theda Bara als Estats Units, Pola Negri a Alemanya, Francesca Bertini a Itàlia o Margarida Xirgu a Catalunya. La francesa Musidora i l’estatunidenca Fannie Ward donen el tret de sortida aquest gener.

Filmoteca en dansa
De la mà del Laboratorio de Investigación desde el Flamenco IT, que integra un grup heterogeni d’artistes vinculats de maneres diverses al món del flamenc amb la coordinació de Juan Carlos Lérida, gaudirem de la interpretació d’un recull de danses filmades, de diverses èpoques i estils, dipositades al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya. Una reflexió sobre la dansa filmada que planteja respostes creatives i intervencions específiques en directe i en una sessió performativa, amb danses que aniran des de Loie Fuller fins a Carmen Amaya.

I també...

Retem homenatge al recentment desaparegut Sean Connery, l’etern James Bond, amb algunes de les seves interpretacions més recordades: la de l’agent 007 a From Russia with Love, a les ordres de John Huston a The Man Who Would Be King, i com a Robin Hood en la maduresa a Robin and Marian.

Recuperem sessions cancel·lades per les restriccions sanitàries, com les darreres del cicle Robert Bresson, dins de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya, Guy Debord, Cinema alemany actual o Joves Programadors.

Projectem a la seu del Raval dos dels títols que porten la Filmoteca arreu del territori amb la complicitat del cineclubs a través del catàleg de FilmoXarxa: Aniara (Hugo Lilja, Pella Kagerman, 2018) i Diamantino (Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt, 2018).

Aprofitem el pas pels escenaris catalans de Jauría, l’obra teatral de Jordi Casanovas inspirada en el judici per la violació en grup de La Manada i guanyadora del premi Max a millor espectacle de teatre del 2019, per convidar l’autor a presentar un film en què troba paral·lelismes amb la seva obra: Marty (Delbert Mann, 1955).