En Cartell

Febrer 2021: Reygadas, Carolina Astudillo a ‘Dies curts’, la diàspora negra i festival La Inesperada

15/01/2021

La programació de febrer presenta, entre molts altres continguts, la retrospectiva del mexicà Carlos Reygadas, amb la complicitat del Grec; la segona tanda de ‘Dies curts’, amb l’obra de Carolina Astudillo; cinemes de la diàspora negra, en diàleg amb l’exposició de William Kentridge al CCCB, i el nou festival La Inesperada, dedicat a la no-ficció.

Carlos Reygadas
La Filmoteca de Catalunya recupera el cicle que formava par del darrer Grec Festival de Barcelona, ajornat a causa de la pandèmia. El viatge cinematogràfic que plantegem amb el Grec ens va portar en l’edició anterior a Austràlia i Nova Zelanda de la mà de Bruce Beresford cineastes, i fa dos anys ens va traslladar a l’Orient llunyà amb l’obra del filipí Lav Diaz. Ara la mirada s’adreça cap a l’Amèrica Llatina i s’endinsa en l’obra del mexicà Carlos Reygadas, amb els sis films d’un dels cineastes més reconeguts als festivals internacionals, del 3 al 14 de febrer, amb la seva presència telemàtica. Inclou el seu darrer film, Nuestro tiempo (2018), protagonitzat pel mateix director i la seva família, o Post Tenebras Lux (2012), premi a la millor direcció a Cannes.

Cinemes de la diàspora negra
Un cicle que dialoga amb l’exposició del CCCB William Kentridge. El que no està dibuixat, dedicada a l’artista sud-africà, i que es completa amb projeccions al CCCB. Les pel·lícules seleccionades abasten gairebé un segle i tres continents, i reuneixen per primera vegada al nostre país John Akomfrah, Charles Burnett, Haile Gerima, Safi Faye, Isaac Julien, Raoul Peck, Abderrahmane Sissako i Jean-Marie Téno, autors que se situen dins d’una tradició radical negra internacional i cimarrona que qüestiona el llegat històric del postcolonialisme d’arrels esclavistes i imperialistes.

‘Dies curts’ amb Carolina Astudillo
Segona tramesa d’aquest cicle posa en primer pla cineastes emergents, els dos darrers divendres del mes, des dels seus primers treballs en el curtmetratge. En el cas d’Astudillo una selecció dels seus assajos estètics –notes, en diu ella–, peces fetes a partir d’una poètica d’imatges trobades, de les quals transforma el destí a través d’un treball creatiu de recerca i reflexió. En la segona sessió veurem com la coherència d’aquesta obra cristalitza en el seu segon llargmetratge Ainhoa: yo no soy esa, premi al millor documental al Festival de Cinema Espanyol de Màlaga el 2018.

Una no-ficció inesperada
Neix un nou festival, La Inesperada, centrat en la no-ficció com un espai de creació lliure i genuïna, d’autor i contemporània, amb la realitat com a base i on hi tenen cabuda des del cinema fins a les arts visuals. La mostra vol donar visibilitat a uns corrents cinematogràfics internacionals que tenen una presència escassa en el circuit local d’exhibició, i alhora recuperar títols d’altres èpoques, com ara les de Chantal Akerman, obres essencials per a la història del cinema i també per comprendre el present.

 

I també...

La mostra de Cinema txec actual ens portarà una selecció d’una cinematografia poc present darrerament a la nostra cartellera, amb la col·laboració del Centro Checo de Madrid.

La publicació del llibre de Chantal Akerman Una familia en Bruselas (ed. Tránsito, 2021), propicia una sessió doble que inclou el debut en el curtmetratge de la cineasta, Saute ma ville (1968), i Chantal Akerman par Chantal Akerman (1996), autoretrat fílmic a partir d’extractes de diferents films de la seva obra.

En el capítol In memoriam, continua el record de Sean Connery, i homenatgem Montserrat Carulla, amb la projecció de Vida de familia (Josep Lluís Font, 1963), presentada per la seva filla, l’actriu Vicky Peña, i Jaume Figueras.

Recuperem la secció dedicada als clàssic de la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani, anul·lada parcialment per la pandèmia, amb títols de Youssef Chahine, entre d’altres.

Torna el Travelling pel cinema asiàtic, amb el focus al Japó i la col·laboració de CineAsia i la Fundación Japón, amb clàssics intemporals com Kurosawa i contemporanis com Takeshi Kitano.

Pina Menichelli, Lyda Borelli i Pola Negri són les Vampiresses del cinema mut d’aquest mes de febrer, amb l’acompanyament al piano de Josep Maria Baldomà.

Una activitat inèdita fins ara a la Filmoteca: teatre d’ombres, amb la col·laboració de la companyia El Gecko con Botas i de la Biblioteca Sant Pau – Santa Creu i els Serveis Educatius de la Filmoteca. Una sessió que s’emmarca en el Festival de Cultura Raval(s), gratuïta i per a tots els públics, recuperada després del tancament del novembre passat.