Elisabeth Bronfen i la seva visió de la nit al cinema

Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999)

20/03/2018

Entre el 20 i el 30 de març programem, amb la col·laboració del Consolat de Suïssa a Barcelona, el cicle ‘Night Movies (per Elisabeth Bronfen)’ inclou sis sessions dedicades a reflexionar sobre el món de la nit i la penombra al cinema.

El cicle parteix de l’assaig de Bronfen "Night Passages. Philosophy, Literature and Film"

Entre el 20 i el 30 de març programem, amb la col·laboració del Consolat de Suïssa a Barcelona, el cicle ‘Night Movies (per Elisabeth Bronfen)’ inclou sis sessions dedicades a reflexionar sobre el món de la nit i la penombra al cinema.

Night Passages. Philosophy, Literature and Film (Columbia University Press, 2013) Elisabeth Bronfen (Munic, 1958), que introduirà les dues primeres sessions del cicle, és professora d’Estudis Angloamericans a la Universitat de Zuric i autora de l’assaig Night Passages. Philosophy, Literature and Film, text del qual parteix el cicle, i que analitza l’influx que té la lluna en els diferents escenaris i estats mentals que, enmig de la penombra, potencien les percepcions sensorials i els esdeveniments extraordinaris.

Els sis films d’aquest cicle tenen en comú el component enigmàtic, nocturn i/o filosòfic, tractat de manera diferent tant ideològicament com cinematogràficament. El dimarts 20 de març, el cicle s’inaugura amb The Night of the Hunter / La noche del cazador (Charles Laughton, 1955), un film d’arrels expressionistes, amb un conjunt d’imatges d’una força que el cinema americà ha ofert en molt rares ocasions. L'única incursió de Laughton rere les càmeres és una evocació dels contes de fades: infants en perill, un ogre i una fada que els protegeix. El film compta amb una conferència prèvia a càrrec d'Elisabeth Bronfen.

Dimecres 21 de març és el torn de Cat People / La mujer pantera (Jacques Tourneur, 1942), la història d’una noia que es transforma en pantera sota l’influx de la gelosia o davant l’acció sexual. La sessió també s'obrirà amb una conferència de Bronfen prèvia a la projecció.

http://www.filmoteca.cat/web/sites/default/files/noticies/19837/documents/collateral_1.jpg

El cicle segueix amb Midnight / Mitjanit (Mitchell Leisen, 1939) el dijous 22, la història d'uuna confusió inspirada en el conte de La Ventafocs. Aquest és l'únic film del cicle que compta amb una segona projecció el dissabte 31 de març.

Sunset Boulevard / El crepúsculo de los dioses (Billy Wilder, 1950) és el següent títol escollit per Bronfen. El projectarem divendres 23 de març, seguit d’Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999) el dijous 29. El darrer film de Kubrick -que tot just acabava de muntar-lo quan va morir- és un drama sobre la gelosia en parella.

El cicle es tanca el dia 30 de març amb la projecció deCollateral (Michael Mann, 2004)Collateral (Michael Mann, 2004), una sucessió de fets que s'inicia quan un sicari despietat amenaça un taxista, a punta de pistola, en el seu propòsit d’assasinar cinc persones.