El millor cinema polonès recent arriba a la Filmoteca

Debiut (Katarzyna Kijek, 2016)

23/03/2018

Un any més, la Filmoteca de Catalunya col·labora amb l'Instituto Polaco de Cultura de Madrid i el Consolat de Polònia a Barcelona per acostar les produccions més recents d'aquell país al públic català. Amb aquesta edició de CinePOLSKA, ja són cinc anys els que la Filmoteca ha acollit aquesta mostra del més recent d’aquesta cinematografia, una mostra que enguany es pot veure, a més, en deu filmoteques espanyoles.

El 70è aniversari del cinema d’animació polonès, una de les escoles més prestigioses del gènere, se celebrarà amb un curt animat acompanyant cada sessió

Un any més, la Filmoteca de Catalunya col·labora amb l'Instituto Polaco de Cultura de Madrid i el Consolat de Polònia a Barcelona per acostar les produccions més recents d'aquell país al públic català. Amb aquesta edició de CinePOLSKA, ja són cinc anys els que la Filmoteca ha acollit aquesta mostra del més recent d’aquesta cinematografia, una mostra que enguany es pot veure, a més, en deu filmoteques espanyoles.

Enguany, a més, coincidint amb el 70è aniversari de l'escola polonesa d'animació -reconeguda arreu com un dels referents del gènere-, totes les projeccions del cicle CinePOLSKA a la Filmoteca inclouran un curt d'animació. Va ser el 1947 quan Zenon Wasilewski va realitzar la seva primera pel·lícula d’animació, Za króla Krakusa En temps del Rei Krakus, film de titelles inspirat en llegendes de Cracòvia. Així va néixer una escola molt prestigiosa amb cineastes com Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Witold Giersz, Zbigniew Rybczyński i Piotr Dumała. Una de les darreres mostres de l’excel·lència d’aquest cinema és Loving Vincent, dirigit per Dorota Kobiela i Hugh Welchman, un homenatge a la pintura de Van Gogh a partir de gairebé 60.000 fotogrames pintats un per un que va ser nominat a la darrera edició dels Oscar. 

Nauka / Educación (Emi Buchwald, 2016)En total, el cicle CinePOLSKA inclou quatre sessions de cinema que permeten a l'espectador gaudir, un cop més, del dinamisme i el talent d'una de les cinematografies més en boga de l'actualitat: en els últims anys, són diverses les pel·lícules de producció polonesa que han rebut premis internacionals de prestigi -i molts d'aquests títols s'han pogut veure a la Filmoteca de Catalunya en el marc, justament, d'aquesta mostra. És el cas, per exemple, del Premi Oscar per a Ida, de Paweł Pawlikowski (2015); l'Ós de Plata del festival de Berlín per a Body/Ciało, de Małgorzata Szumowska (2015) i per a Estados Unidos del Amor (Zjednoczone stany miłości), de Tomasz Wasilewski (2016), així com el Premi Alfred Bauer per a Spoor: El rastro (Pokot), d'Agnieszka Holland (2017). 

CinePOLSKA s'inicia el diumenge 1 d'abril, a les 19.30h, amb una selecció de curtmetratges de joves creadors seleccionats en la darrera edició del Short Waves 3 Festival - The Best New Polish Shorts, un certamen de prestigi que cada any s'organitza a Poznan. Els sis curtmetratges inclosos en aquest sessió -documentals, d'animació i de ficció- s'estrenen a Espanya en aquesta ocasió i mostren una aportació diferenciada al cinema actual, tant des de l'elecció dels seus temes com per l'ús d'un llenguatge artístic original, poc convencional i suggerent.

Amok / El síndrome de Amok (Katia Adamik, 2017)A aquesta sessió inaugural segueix la projecció, el dimarts 3 d'abril a les 20.00 h, del llargmetratge Amok / El síndrome de Amok, dirigit per Kasia Adamik, filla de la cineasta Agnieszka Holland. Coproduït per Polònia, Suècia i Alemanya, és un thriller que narra la desconcertant història de l’escriptor polonès Krystian Bala, condemnat per un crim molt semblant al que va descriure a les pàgines d’una de les seves novel·les. La directora interpel·la l’espectador sobre la societat en què vivim, àvida de noticies espectaculars, i alhora deixa obert el dubte sobre uns fets no del tot aclarits. El film es complementa amb la projecció del curt Ukryte / Escondido, una història de ritme tranquil que es fixa en coses sovint imperceptibles per a l'ull humà.

Dimecres 4 d'abril, a les 18.30 h, és el torn del film Słońce, to słońce mnie oślepiło / The Sun, the Sun Blinded Me (2016), d’Anka Sasnal i Wilhelm Sasnal, un pintor de reconeguda trajectòria. A partir de L’estranger d’Albert Camus, el film evoca reflexions existencials i universals sota un inequívoc enfocament artístic, i planteja com un immigrant encara pot representar, en ple segle XXI, una amenaça a la identitat nacional o social d'un país. El curtmetratge escollit per acompanyar aquest film és Best Friend, una animació per al videoclip del grup irlandès We Cut Corners que reflecteix, en sintonia amb el llargmetratge que el precedeix, l'agitació política actual i els disturbis socials a la veïna Ucraïna. 

Tanquen el cicle el curtmetratge Laznia / Baths, que mostra com dues nedadores es disposesn a competir, i el film Ostatnia rodzina / The Last Family, el llargmetratge de debut de Jan P. Matuszyński, un dels cineastes més prometedors de Polònia. Guardonat a diversos festivals internacionals, i mereixedor del premi Orly de l’Acadèmia del Cinema Polonès, el film narra la complicada i emocionant història del principal pintor surrealista polonès, Zdzislaw Beksinski, i les seves relacions familiars atípiques, amb el rerefons de la Polònia dels anys setanta i vuitanta.