El Congrés Internacional del Modernisme coupDeFouet arriba a la Filmoteca amb una sessió especial per a abonats

Barcellona e le sue attrattive (Mario Caserino, Excelsa Films, 1916)

22/06/2018

Dimecres 27 de juny, entre les 16.00 h i les 18.00 h, la Filmoteca acull la sessió especial 'La ciutat filmada: Art Nouveau i cinema', que s'integra en el programa del tercer Congrés INternacional del Modernisme coupDeFouet. La sessió, restringida als abonats de la Filmoteca i que també forma part del programa europeu I-Media_Cities, en què la Filmoteca participa amb nou cinemateques més d'arreu del continent, inclou la projecció de nou curtmetratges provinents d'aquestes institucions.

La projecció també s'emmarca en el projecte europeu I-media-Cities

Dimecres 27 de juny, entre les 16.00 h i les 18.00 h, la Filmoteca acull la sessió especial 'La ciutat filmada: Art Nouveau i cinema', que s'integra en el programa del tercer Congrés INternacional del Modernisme coupDeFouet. La sessió, restringida als abonats de la Filmoteca i que també forma part del programa europeu I-Media_Cities, en què la Filmoteca participa amb nou cinemateques més d'arreu del continent, inclou la projecció de nou curtmetratges provinents d'aquestes institucions.

La Ruta Europea del Modernisme, organitzadora del Congrés Internacional coupDeFouet, aplega governs locals i altres institucions en la voluntat de protegir, promoure i difondre el patrimoni modernista. Si bé es tracta bàsicament d’un patrimoni tangible –elements físics d’un interès i una bellesa artística i arquitectònica destacats–, té també un aspecte intangible, en la mesura que encarna i ajuda a explicar i a entendre la història recent i la idiosincràsia de les nostres comunitats.

En la tercera edició del Congrés, l’eix temàtic principal proposa abordar noves perspectives sobre el patrimoni modernista de les ciutats a través del llenguatge cinematogràfic. Atesa la coincidència en el temps de la irrupció del cinema i d’aquest nou estil artístic, entre finals del segle XIX i principis del XX, les imatges filmades durant aquesta època tenen una importància especial. Junt amb documents cinematogràfics posteriors relacionats amb el Modernisme, poden aportar noves visions d’aquest moviment artístic i un coneixement més profund sobre el que s’ha conservat, així com del que ha desaparegut o ha estat oblidat.
 

Nou ciutats, nous curtmetratges

És en aquest context que es presenta la sessió La ciutat filmada: Art Nouveau i cinema, prevista per a dimecres 27 a les 16.00 h a la sala Laya, que inclou imatges de les nou ciutats europees integrades en Barcellona e le sue attrattive (Mario Caserino, Excelsa Films, 1916)el projecte europeu I-Media-Cities, dedicat a la recerca de la representació fílmica d’aquestes ciutats: Barcelona, Brussel·les, Bolonya, Torí, Viena, Estocolm, Copenhaguen, Frankfurt i Atenes. La Filmoteca de Catalunya i la Universitat de Barcelona -a través del Grup de Treball Gracmon- formen part d’aquest ambiciós programa europeu que posa en relació les ciutats i el patrimoni audiovisual com a eina de recerca i coneixement.

La sessió, oberta als participants al Congrés i als abonats de la Filmoteca, comptarà amb l’acompanyament al piano del mestre Joan Pineda, i hi participaran Teresa Sala, professora titular d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona; Lluís Bosch, cap de Rutes i Publicacions de l’Institut del Paisatge Urbà de l’Ajuntament de Barcelona, i el director de la Filmoteca, Esteve Riambau.

Les pel·lícules que es podran veure en la sessió són:

Títol Autor/Productor/
Any de producció
Filmoteca de procedència
Barcellona e le sue attrattive Mario Caserini, Excelsa Films, 1916 Filmoteca de Catalunya 
Toto et sa soeur en bombe à Bruxelles Pathé, 1910 Cinematek (Brussel·les)
Konstindustriuställningen Stockholm 1909 Film Globe, 1909 Svenska Filminstitutet (Estocolm) 
Bologna Monumentale Latium Film, 1912 Cineteca di Bologna (Bolonya)
Περιπετειαι του βιλλαρ [fragment] Vilard’s adventures 1927 Greek Film Archive (Atenes)
Esposizione Di Torino (1911) 1911 Museo Nazionale del Cinema (Torí)
Visit with Uncle Jacob Rosenberg in Frankfurt (And Rhine / Wiesbaden) 1926 Deutsches Filminstitut (Frankfurt) 
Ein film von neuen Wien 1926 Film Museum (Viena) 
Danish Houses Helge Ernst,
Laterna film, 1967
Danish Film Institut (Copenhaguen)