Premsa

‘Cinema i democràcia’, el cicle de la Filmoteca a la Biennal de pensament de Barcelona

Foto L'intrus

07/10/2020

La Filmoteca se suma a la Biennal de pensament amb una selecció de films que exploren les relacions entre cinema i democràcia, un dels eixos temàtics del festival. El cicle està format per quatre sessions amb films de Claire Denis, Jean Gabriel Périot, Virginia García del Pino i Roberto Minervini.

La Filmoteca participa en les activitats i debats de la Biennal de pensament de Barcelona amb quatre sessions que exploren, des de perspectives diverses, les relacions entre cinema i democràcia, un dels eixos temàtics de l’edició d’enguany del festival.

El cicle es planteja com un diàleg obert entre art i pensament, en què persones procedents del camp de la filosofia i les ciències socials són convidades a reflexionar sobre allò polític a partir de les obres de Claire Denis, Jean Gabriel Périot, Virginia García del Pino i Roberto Minervini, en el context d’una experiència cinematogràfica concreta. La complexa convivència amb l’alteritat, les diferències entre igualtat, homogeneïtzació i autonomia personal, l’herència d’un imaginari revolucionari en les generacions més joves i les noves propostes de transformació social, la professionalització de la política i el rol dels mitjans de comunicació, la concepció del treball en les societats contemporànies o la lluita dels col·lectius radicalitzats són algunes de les qüestions que es plantegen en el programa, totes elles estretament vinculades amb el pensament i la representació de la comunitat democràtica.

La primera sessió del cicle, dimecres 14 d’octubre a les 20.00 h a la Sala Chomón, està protagonitzada per la realitzadora Claire Denis, amb una triple conversa figurada entre la cineasta i els pensadors Jean-Luc Nancy i Gerard Vilar sobre una de les qüestions fonamentals en les democràcies actuals: Com pensar la relació del cos individual i polític amb l’altre/a?. Al curt Vers Nancy, que forma part de la pel·lícula col·lectiva Ten Minutes Older, el filòsof francès i una noia migrant conversen en un vagó de tren i tracten de temes com el de l’intrús, l’estrangeria, la visibilitat, la integració, la por o la diferència. A L’Intrus, Claire Denis s’inspira en Robert Louis Stevenson, en les pintures tahitianes de Paul Gauguin i en una reflexió del filòsof Jean-Luc Nancy sobre el seu trasplantament de cor. Un film eminentment sensorial i físic, audaç i innovador, que Claire Denis defineix com “una barca a la deriva enmig de l’oceà”. La presentació anirà a càrrec del filòsof Gerard Vilar i el professor de Filosofia política Camil Ungureanu, coordinador del cicle.

Dijous 15 d’octubre, Nos défaites reuneix els resultats de l’experiència del 2018 de Jean-Gabriel Périot, que juntament amb deu estudiants de cinema va emprendre un projecte per vincular cinema i política. Els estudiants van recrear escenes de vagues, resistència i conflictes laborals extretes de pel·lícules d’entre finals dels anys seixanta i finals dels setanta, incloent-hi títols de Godard i de Tanner. El fim afegeix entrevistes en què el director pregunta als estudiants per les escenes que acaben de representar, tot explorant conceptes com ara els de classe, sindicat i compromís polític. La filòsofa Andrea Soto i Camil Ungureanu en faran la presentació.

La cineasta Virginia García del Pino presentarà personalment, al costat del filòsof Josep Maria Esquirol, la sessió de divendres 16 d’octubre, formada per dues obres seves: Lo que tú dices que soy (2007) i Improvisaciones de una ardilla (2017). La darrera sessió, dissabte 18 d’octubre, presentada pel politòleg Saiba Bayo, posarà el focus sobre el debat del racisme, amb el documental de Roberto Minervini What You Gonna Do When the World’s on Fire? (Què faràs quan el món estigui en flames?), retrat d’una comunitat negra del sud dels Estats Units durant l’estiu del 2017, quan un seguit d’assassinats brutals de negres van sacsejar tot el país, tot anticipant-se al moviment Black Lives Matter que sacseja actualment els Estats Units amb ecos a la resta del món.

Amb la col·laboració de:

Imatge eliminada.