Premsa

Cicle Kiyoshi Kurosawa

11/12/2025

La Filmoteca de Catalunya acull un cicle retrospectiu dedicat a un dels períodes clau en la filmografia de Kiyoshi Kurosawa, un dels grans cineastes japonesos en actiu, referent del J-Horror i del suspens metafísic. El programa ha estat coorganitzat amb Japan Foundation, i també es presenta a Azkuna Zentroa de Bilbao, Círculo de Bellas Artes de Madrid, Filmoteca de Galicia i Filmoteca de València.

Des que es va donar a conèixer internacionalment amb Cure (1997), el nom de Kiyoshi Kurosawa (Kobe, 1955) s’ha convertit en sinònim d’un cinema inquietant, profundament humà i visualment hipnòtic. Referent del J-Horror i del suspens metafísic, Kurosawa ha explorat amb mestria la frontera entre allò real i l’invisible: les pors que habiten no només a les ombres, sinó també en la rutina, la soledat i la incomunicació del Japó contemporani.

El cineasta combina el rigor formal de la posada en escena amb una sensibilitat especial per captar allò ocult i espectral, navegant des de les seves incursions en l’horror tecnològic fins a les més íntimes en el drama familiar, passant pel gènere policíac i el retrat social. Més enllà del gènere de terror, Kiyoshi Kurosawa és un cronista de l’alienació moderna, un observador de com la tecnologia, el treball o el mateix silenci es poden tornar forces fantasmals. La seva obra dialoga tant amb el llegat del cinema clàssic japonès com amb les crisis espirituals del present.

Ningen gokaku
Ningen gokaku

La retrospectiva inclou títols com Cure (1997), un thriller psicològic sobre la pèrdua d’identitat i el buit modern, el drama introspectiu Ningen gokaku (1998), i el relat enigmàtic Karisuma (1999). També es projectarà Ôinaru gen’ei (1999), una al·legoria social que mostra una joventut atrapada entre la il·lusió del progrés i el buit de la modernitat. El cicle continuarà durant el mes de gener amb títols com Serpent’s Path, Eyes of the Spider, Bright Future i Cloud.

Ôinaru gen’ei
Ôinaru gen’ei

Kurosawa va aconseguir la maduresa com a director a la fi de la dècada dels 90, quan va protagonitzar una explosió productiva. En aquesta època dirigiria els dos clàssics del cinema de terror que li donarien fama internacional, Cure i Pulse/Kairo. Són pel·lícules fruit del canvi de mil·lenni que es van veure beneficiades pel boom global del J-Horror, però que, en realitat, el director reconeix no haver creat des de la perspectiva de les regles del gènere.

Aquest cicle recupera títols fonamentals d’aquest període de la seva filmografia que anticipa el cinema que Kurosawa crearia en les següents dècades, pel·lícules en les quals sorprèn reconèixer vint-i-cinc anys després temes i problemes que ens són molt pròxims: la incomunicació, l’aïllament i la falta d’empatia que paradoxalment han potenciat les noves tecnologies, les crisis ecològiques, la viralitat, no sols pandèmica, i, sobretot, la solitud cada vegada més present en les societats contemporànies.

Karisuma
Karisuma

 

Amb la col·laboració de:

Logo Japan Foundation