Celebrem el centenari del naixement d’Ingmar Bergman

Ingmar Bergman ©Bengt Wanselius

06/06/2018

Pocs cineastes han sabut copsar l’esperit humà amb tanta intensitat com Ingmar Bergman, de qui enguany se celebra el centenari del naixement. La Filmoteca s'afegeix a les commemoracions arreu del món amb una retrospectiva que recupera gran part de la seva filmografia i que presentarà la script i productora Katinka Faraó, una de les col·laboradpres més properes del mestre suec al llarg de més de tres dècades.

La retrospectiva ‘Simfonia Bergman’ ofereix un extens repàs de la seva filmografia durant els mesos d'estiu

Pocs cineastes han sabut copsar l’esperit humà amb tanta intensitat com Ingmar Bergman, de qui enguany se celebra el centenari del naixement. La Filmoteca s'afegeix a les commemoracions arreu del món amb una retrospectiva que recupera gran part de la seva filmografia i que presentarà la script i productora Katinka Faraó, una de les col·laboradpres més properes del mestre suec al llarg de més de tres dècades.

Ernst Ingmar Bergman, nascut el 14 de juliol de 1918 a Uppsala, i mort el 30 de juliol de 2007 a Fårö, va ser un home de teatre i cinema, director, empresari teatral, dramaturg i autor. Va dirigir més de 60 pel·lícules i més 170 muntatges teatrals, i va ser autor de més d’un centenar de llibres i articles, com el seu cèlebre volum de memòries La llanterna màgica

Persona (Ingmar Bergman, 1966)Coincidint amb el record a Bergman arreu del món pel centenari del seu naixement, durant els mesos de juny, juliol i agost la Filmoteca revisa extensament una filmografia que va del blanc i negre dels seus primers films al roig i negre de Crits i murmuris; dels drames a la comèdia (Somriures d’una nit d’estiu); de la ficció al documental (Farö dokument), o del cinema als formats televisius d’Escenes d’un matrimoni i Fanny i Alexander. Tots aquest films, com molts d'altres que es podran veure a les sales Laya i Chomón aquest estiu, són exploracions intenses de l'esperit humà. A la psicologia i la metafísica com a instruments d’exploració, s’hi afegeix la seva experiència teatral a l’hora de treballar amb actors com Liv Ullmann, Max von Sydow, Erland Josephson o Ingrid Thulin.

L’exploració de les relacions de parella, els dilemes existencials, la mort o la incomunicació són temes recurrents en la seva obra, que també va estar marcada per la influència d’autors com Strindberg. El seu és un dels casos en què vida i trajectòria professional han anat més estretament lligades: sempre va reconèixer la importància crucial de la seva infància en la seva perspectiva artística. Bergman va ser creador, com cap altre cineasta, d’un univers propi perfectament recognoscible, gairebé un gènere en si mateix, amb el drama existencial i filosòfic com a principal tret característic.

Al llarg de la seva carrera, Bergman també va saber envoltar-se d’un nucli de col·laboradors lleials que van contribuir a imprimir caràcter a la seva filmografia, des d’intèrprets com Max von Sydow, Liv Ullmann i Bibi Andersson, a membres dels equips tècnics i artístics, com el director de fotografia Sven Nykvist, el dissenyador de vestuari Mago i l’script i productora Katinka Faragó.


Katinka Faragó, la mà dreta de Bergman

Per presentar la retrospectiva la Filmoteca rebrà la visita de Katinka Faragó, que sovint ha estat anomenada “la mà dreta de Bergman”. Com a script, directora de producció i productora, ha treballat a la indústria cinematogràfica sueca al llarg de més de 60 anys. Als 17 anys va començar a treballar amb Bergman, al film Somnis, i la seva relació laboral es va allargar durant més de tres dècades, establint un vincle de gran complicitat amb el cineasta. Va ser Faragó qui va assegurar, en la seva funció d’script, la continuïtat en els rodatges de clàssics com Maduixes silvestres, El setè segellEls combregants. Més tard va treballar com a directora de producció a la pròpia productora de Bergman, Cinematograph, en títols com Sonata de tardor i Fanny i Alexander.

Durant el rodatge de La flauta màgica Faragó va realitzar un making of que va titular Tystnad, tagning Trollflöjten (Llums, càmera, acció... La flauta màgica), juntament amb el seu marit, el productor del film, Måns Reuterswärd. El documental es podrà veure en la classe magistral -una conversa amb Esteve Riambau il·lustrada amb diversos materials de treball- que oferirà a la Filmoteca el dimecres 13 de juny a les 17.30 h. Aquest va ser el seu darrer treball com a script, ja que a partir de llavors va acceptar la feina de direcció de producció en la companyia de Bergman, Cinematograph.

Fora de l’univers Bergman, Katinka Faragó va treballar el 1985 com a directora de producció de Sacrifici d’Andrei Tarkovski. També ha estat productora de films d’Aki Kaurismäki (Leningrad Cowboys Go America, La chica de la fàbrica de cerilles) i de directors suecs com Kjell-Åke Andersson i Daniel Alfredson. El 2017 Katinka Faragó va rebre el guardó en reconeixement a tota la seva carrera als premis Guldbagge de Suècia.