12/05/2025
La restauració s’ha liderat des del laboratori L’Immagine Ritrovata de Bolonya i també hi han col·laborat el MoMA, el British Film Institute i altres grans filmoteques d’arreu del món. La còpia que s’estrena a Cannes incorpora un fragment únic provinent de la col·lecció de la Filmoteca de Catalunya. El fragment aportat per la Filmoteca té, per les seves característiques tècniques i el seu estat de preservació, una extraordinària importància patrimonial.
Cannes Classics, la prestigiosa secció del Festival de Cannes que cada any projecta una selecció de films patrimonials d’arreu del món, s’inaugura enguany amb l’estrena mundial d’una còpia restaurada de The Gold Rush (La quimera de l’or), que Charles Chaplin va dirigir fa cent anys.
La restauració l’ha liderada el laboratori L’Immagine Ritrovata, de la Cinemateca de Bolonya, i ha comptat amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, el MoMA de Nova York, el British Film Institute i altres grans cinemateques del món. La còpia que es projectarà a Cannes incorpora fragments recuperats de totes aquestes Filmoteques. En concret, per a aquesta restauració la Filmoteca de Catalunya ha contribuït amb un fragment del film de Chaplin que es conservava com a part del Fons Pere Tresserra, dipositat per aquest col·leccionista i distribuïdor català.
El fragment ha estat dipositat al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca, amb seu a Terrassa. El fragment preservat a la Filmoteca remunta diverses escenes de la pel·lícula de Chaplin, que a Espanya va distribuir l'empresa United Artists a través de la seva sucursal a Barcelona. En tracta d’un material en suport nitrat, de 152,2 metres, que per les seves característiques tècniques, particularment el fet que sigui una còpia d’època de la versió muda en 35mm i la preservació dels tintats originals, té una importància patrimonial extraordinària.
El fons Pere Tresserra està format per més de 750 títols de cinema internacional, molts dels quals en els suports originals i amb les característiques pròpies de l'època en què es van produir. La col·lecció inclou gèneres molt diversos, des de documentals, noticiaris i reportatges fins a films de ficció de tota mena que cobreixen una mostra cronològica de principis a mitjans de segle XX. A més, destaca el gran nombre de comèdies americanes o “slapstick”, com La quimera de l’or, que molt rarament es conserven a altres arxius en el seu suport i colors originals.
La projecció a Cannes de La quimera de l’or està prevista per dimarts 13 de maig. Amb aquesta projecció, el festival ret homenatge al centenari del film, una pel·lícula que defineix la gran festa del segle XX que ha estat el cinema i que és, de fet, el film pel qual Chaplin volia ser recordat.