Premsa
14/02/2020
Rebrem les visites de Marie Rivière, Jaume Plensa, Steve James, Nathalie Baye i Sergi López, entre d’altres. Aquests són alguns dels cicles i sessions destacats.
Centenari Rohmer
El 21 de març farà 100 anys del naixement d’Éric Rhomer, i el gener passat en va fer 10 de la seva mort. La retrospectiva amb què la Filmoteca recordarà el cineasta és Éric Rohmer: el cel·luloid i el marbre, vertebrada a partir de l’article del mateix títol que Rohmer va publicar el 1955 a Cahiers du Cinéma, on reflexionava sobre altres arts com la novel·la, la pintura, la poesia, la música i l’arquitectura. Aquesta visió transversal de les diverses disciplines la trasllada més endavant a una sèrie de documentals televisius i ficcions que aplega el cicle. Per presentar-lo, ens acompanyarà el 24 de març una de les actrius del seu univers, Marie Rivière, directora a més del documental En compagnie d’Éric Rohmer, que retrata els darrers tres anys de vida de l’autor de les comèdies i proverbis.
Carta blanca a Jaume Plensa
És un dels catalans universals que ha donat l’art recent. La seva obra es troba arreu del món, en uns diàlegs amb l’espai públic molt suggeridors. Jaume Plensa s’inspira per crear en la poesia, la música i el pensament. I també en el cinema, i ha tingut la generositat d’acceptar la invitació de la Filmoteca per compartir els seus gustos cinèfils, que mostren una debilitat pel thriller i van de Howard Hawks a David Cronenberg, Alfred Hitchcock, Orson Welles, o els germans Coen.
Una mirada crítica a Amèrica
Un any més, la Filmoteca acull la retrospectiva del Festival de Cinema Independent Nord-americà de Barcelona, l’Americana, que en aquesta edició està dedicada al documentalista Steve James. Nominat a l’Oscar en dues ocasions pels seus documentals Hoop Dreams (1994) i Abacus: Small Enough to Jail (2016), James ofereix retrats gens complaents de la societat americana, denunciant les injustícies i el racisme intrínsec que amaga. Ell mateix serà aquí per presentar-les.
El nou cinema japonès
De la mà de la Japan Foundation, el cicle El Japó d’ara presenta una panoràmica del més recent del cinema nipó. Vuit títols dels darrers cinc anys signats per una nova generació de directors, la majoria nascuts a la dècada de 1980, amb trets comuns com l’interès per les històries petites, la relació dels personatges -interpretats per actors joves i poc coneguts- amb els seus entorns i l’amor en totes les seves manifestacions -del romàntic al paternofilial- com a tema.
De la pantalla a l’escenari, i viceversa
L’arribada a Barcelona del brillant muntatge d’A Chorus Line, que ha inaugurat el nou teatre malagueny d’Antonio Banderas, propicia la programació de l’adaptació cinematogràfica que va signar Richard Attenborough el 1985. I l’estrena al Romea de la versió lliure que ha fet Pau Miró d’All about Eve justifica la projecció de l’obra mestra de Mankiewicz -si és que cal cap excusa per tornar-la a veure-, més encara si coincideix amb el Dia Mundial del Teatre, el 27 de març.
David Lynch: retrat de l’artista
Continua, fins al 31 de maig, l’exposició David Lynch. Somnis: homenatge a Fellini, que mostra una altra faceta del cineasta nord-americà. A més, el dissabte 7 de març, es projecta en pantalla gran, a la Sala Laya, el documental David Lynch: The Art Life, que forma part de la mostra i es fixa en la formació de Lynch com a artista plàstic.
I també...
Una sessió especial del Festival de Cinema Francòfon de Barcelona, Ohlalà!, divendres 13 de març, propiciarà el retrobament de Nathalie Baye i Sergi López dues dècades després de la química que van desplegar a Une liaison pornographique.
El Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social, GREDITS, proposa el cicle Estereotips de gènere, amb quatre films que reflexionen sobre els prejudicis i costums socials que afecten qüestions com la orientació i la identitat sexuals i de gènere, com Boys Don’t Cry (Kimberly Peirce, 1999) o Boy Erased (Joel Edgerton, 2018).
L’Espai Freud commemora els 100 anys de la publicació de Més enllà del principi de plaer, obra cabdal del pare de la psicoanàlisi, amb un petit cicle que reflexiona sobre la pulsió de mort a partir de l’anàlisi del plaer.
La Volta Ciclista a Catalunya arriba aquest any a l’edició número 100, i el documental Volta, 100 anys de ciclisme, que inclou material procedent de l’arxiu de la Filmoteca, celebra passat, present i futur de la prova.
Els Joves Programadors Moving Cinema es fixen aquest mes de març en Agnès Varda, quan es compleix un any de la seva mort. La sessió Llarga vida Varda presentarà una selecció de quatre curts amb el segell d’aquesta gran i enyorada amiga de la Filmoteca.
La projecció de Pierrot le fou, de Jean-Luc Godard, recordarà la recent desaparició de la seva protagonista, Anna Karina.