Col·lecció Segundo de Chomón

Des de 1992, la Filmoteca de Catalunya ha dut a terme un treball de recerca i recuperació del gran cineasta aragonès Segundo de Chomón, que va treballar a Barcelona en la seva etapa inicial. Va ser a París i a Torí, però, on Chomón va trobar els mitjans tècnics que li van permetre desenvolupar-se i convertir-se en un professional respectat i desitjat per a les grans produccions de l'època. Va treballar a obres magnes del cinema mut europeu com Cabiria (Giovanni Pastrone, 1914) o Napoleon (Abel Gance, 1927).

Aquesta col·lecció, a través de la qual es vol facilitar i promoure l'accés i la difusió de l’obra de Chomón, és un tribut a un gran cineasta que fins ara havia restat oblidat.

La Filmoteca ha volgut participar en el reconeixement internacional de la figura de Segundo de Chomón de diferents maneres:

Donant accés a les seves pel·lícules per a diferents retrospectives i exposicions a nivell internacional

Editant amb la companyia Cameo el dvd Segundo de Chomón (1903-1912). El cine de la fantasía que recull les pel·lícules realitzades durant la seva etapa entre Barcelona i París.

El novembre del 2017 va tenir lloc a París el primer simposi internacional sobre la figura de Segundo de Chomón, Les mille et un visages de Segundo de Chomon: truqueur, coloriste, cinématographiste… et pionnier du cinématographe, organitzat per  la Universitat d’Evry-Vald’Essonne (Centre Pierre Naville) i a la Fundació Jérôme Seydoux-Pathé.

Aquest simposi va servir per revisar el seu treball gràcies a noves recerques recents, que han estat possibles per la millora de l’accessibilitat als fons documentals de la casa Pathé, actualment gestionats per la Fundació Jérôme Seydoux-Pathé. Com a complement a aquest col·loqui, durant els mesos de novembre i desembre es va projectar a París un cicle complet sobre l’obra de Segundo de Chomón en què la Filmoteca de Catalunya va participar amb quatre títols procedents de la seva col·lecció, tres títols en 35 mm, dos de la seva primera etapa de Barcelona, Los héroes del sitio de Zaragoza (1903) i L’hereu de Can Pruna, de l’any següent, per seguir amb Le roi des dollars, ja produída per la Pathé a París el 1905. El quart títol, també de la Pathé, Le pied de mouton (1907), d’Albert Capellani, amb fotografia de Segundo de Chomón, es va presentar en dues versions restaurades digitalment al 2CR, que presenten variacions en  l’aplicació del color. Un magnífic exemple per a l’estudi dels tallers de color en aquest període.

A més, Segundo de Chomón també dona nom a una de les sales de projecció de la Filmoteca.