Dossier Film (INCLUIDO EN John Ford)

The Searchers

Centauros del desierto

Fitxa tècnica

Direcció John Ford
Guió Frank S. Nugent (Novel·la: Alan Le May)
Música Max Steiner
Fotografia Winton C. Hoch
Interpretació John Wayne, Natalie Wood, Jeffrey Hunter, Ward Bond, Vera Miles
Producció Estats Units
Any 1956

La crítica diu

 

The Searchers és una pel•lícula estranya i inquietant, per poc que no ens conformem en rebre-la passivament i tractem de penetrar en ella. És una odissea lenta i ombrívola, protagonitzada per un personatge, Ethan Edwards (John Wayne), torturat pel seu propi desarrelament, per dolorosos enyoraments, per endimoniades fidelitats. Una odissea que es desenvolupa al llarg i ample d’una terra salvatge, habitada per la fúria de l’ancestral, emmotllada pel pas del temps i les empremtes d’unes trajectòries vitals condemnades a la intempèrie. Des de la primera escena, d’una gran serenitat però sobrecarregada de suggeriments, fins a la darrera, on la felicitat i la soledat queden definitivament separades pel llindar d’una porta llur imatge adquireix una càrrega simbòlica d’indefinibles ressonàncies, la pel•lícula desprèn contínuament riquesa i emoció, ambigüitat i inquietud.

The Searchers no transmet sensació de perfecció, i posseeix el•lipsis temporals una mica desconcertants que incideixen sobre el manteniment de la intensitat dramàtica, però els seus defectes queden empetitits i gairebé oblidats pels passatges més decisius i per la densitat que aquests transmeten a la resta, enriquint-s’hi progressivament la pel•lícula no tant com efecte de la seva estructura dramàtica com per la interrelació que puguin arribar a establir-se entre les diferents parts d’un poema. Perquè, al cap i a la fi, The Searchers és un poema. Un poema sobre el desarrelament, sobre la necessitat d’un refugi vers l’exili interior i al vagabund vital. Un poema on John Ford sembla preguntar-se pel sentit de la vida i el destí de l’home, sense trobar cap resposta que l’alliberi del seu íntim i profund sentiment de desolació.


Carreño, José María. Diez cabalgan juntos. En Al Oeste. Javier Luengos (ed.). Oviedo : Fundación Municipal de Cultura, 1990.

 

Les primeres imatges de The Searchers són la invocació d’un mite. Una porta s’obre a la foscor d’un lloc pioner, apareix una dona, i la càmera llisca darrere d’ella per la porta i ens mostra a l’Ethan a l’exterior, una minúscula figura que es mou, materialitzant-se gradualment en un cavall sortint de la boira matinal que rodeja una de les muntanyes rocoses de Monument Valley. Ethan cavalca lentament, silenciosament, inexorablement, cap a la petita casa; Ford enfocant un cop i un altre des del seu punt de vista a la família expectant; els enfocaments intercalats donen una sensació d’atracció magnètica. Quan Ethan desmunta i estreta les mans sense dir res al seu germà, la seva cara està misteriosament ombrívola per l’ala baixada del seu barret. La forma ostentosa com duu l’espasa i l'esmorteït abric de la Confederació ens alerta sobre la infructuosa assumpció dels esdeveniments del passat. Quan Ethan va a fer-li un petó a la dona del seu germà, Ford ens ofereix, per primera vegada, un pla complet de la casa, en harmonia amb el paisatge. La casa és un santuari de la civilització enmig del salvatgisme, un santuari sagrat ridícul, perquè només es veu una altra casa d’un pioner en tota la pel•lícula. L’impuls comunitari al voltant dels principis generatius en què l’univers Ford s’organitza, se centra molt precàriament al voltant d’aquests minúsculs habitatges. Les dues famílies de pioners són infinitament precioses i infinitament vulnerables.

 

McBride, Joseph ; Wilmington, Michael. John Ford. Madrid: JC, 1984.

 

 

Bibliografia

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • Anderson, Lindsay. Sobre John Ford : escritos y conversaciones. Barcelona: Paidós, cop. 2001.
  • Bogdanovich, Peter. John Ford. Madrid: Fundamentos, 1971.
  • Buscadores de una utopía. En Casas, Quim. John Ford: el arte y la leyenda. Barcelona: Dirigido por, 1989. Pàg. 331-324.
  • Card, J.V.D. The searchers: by Alan LeMay and John Ford. “Literature/Film Quarterly”, vol. 16, núm. 1 (Jan. 1988), pàg. 2-9.
  • Centauros del desierto. En Tasende, J. M. Acción!: memorias de un espectador: el cine de John Ford. Barcelona: Polígrafa, cop. 2007. Pàg. 149-156.
  • Centauros del desierto (The Searchers)(DVD). [Madrid]: Warner, [200-].
  • Centauros del desierto. En Gallagher, Tag. John Ford: el hombre y su cine. Madrid: Akal, cop. 2009. Pàg. 441-464.
  • Cherta Puig, Rafael. Centauros del desierto: John Ford (1956). Valencia: Nau llibres ; Barcelona : Octaedro, DL 1999.
  • Cohen, Hubert. Red river and The searchers: deception in the modern western. “Film Criticism”, vol. 35, núm. 1 (Fall 2010), pàg. 82-102.
  • Coma, Javier. A lomos de la novela y del guión: centauros del desierto. “Dirigido por”, núm. 323 (mayo 2003), pàg. 84-89.
  • Coma, Javier. Centauros del desierto ; Cantando bajo la lluvia. Barcelona: Dirigido, cop. 1994.
  • Cowie, Peter. John Ford and the American West. New York: Harry N. Abrams, 2004.

  • Dysfunctional family structures in classic western. En Coyne, Michael. The Crowded prairie: american national identity in the Hollywood western. London ; New York: I.B. Tauris, 1997. Pàg. 66-83.
  • Eckstein, Arthur M. Darkening Ethan: John Ford's The searchers (1956) from novel to screenplay to screen. “Cinema Journal”, vol. 38, núm. 1 (Fall 1998), pàg. 3-24.
  • Eyman, Scott. John Ford : print the legend. Madrid: T&B, 2006.

  • Frankel, Glenn. The Searchers: the making of an american legend. New York [etc.] : Bloomsbury press, cop. 2013.
  • Fuller, Graham. Endings...: The searchers. “Sight & Sound”, vol. 22, núm. 11 (Nov. 2012), pàg. 128.
  • Gallagher, Tag. John Ford: el hombre y su cine. Madrid: Akal, cop. 2009.

  • John Ford made Westerns : filming the legend in the sound era. Gaylyn Studlar,  Matthew Bernstein (ed.). Bloomington ; Indianapolis: Indiana University Press, cop. 2001.

  • John Wayne cabalga de nuevo. En Méndiz Noguero, Alfonso. Cómo se hicieron las grandes películas 2. Madrid: CieDossat, 2007. Pàg. 127-140.
  • Le Gaufey, Anaïs. Exil et quête du pays. “Art du Cinéma, L'”, núm. 50-52 (printemps 2006), pàg. 75-97.
  • Marías, Miguel. Centauros del desierto. “Casablanca”, núm. 25 (enero 1983), pàg. 44-45.
  • Navarro, Antonio José. Secuestrados por los indios: a propósito de "Centauros del desierto" y "Dos cabalgan juntos". “Dirigido por”, núm. 378 (mayo 2008), pàg. 76-81.
  • Nugent, Frank S. The Searchers. Ipswich, Suffolk: ScreeenPress, cop. 2002.
  • The Searchers. En Place, Janey Ann. The Western films of John Ford. Secaucus, N.J: Citadel Press, cop. 1974. Pàg. 160-173.