Dossier Film (INCLUIDO EN Dossier didàctic)
Una obra com El Show de Truman s’hauria de veure en el mateix estat de candidesa rousseauniana que defineix al seu protagonista; però l'espectador actual, que fa molt de temps que va perdre la innocència, entra a la sala amb tal cabal d'informació prèvia sobre l'extraordinària vida de Truman Burbank que se situa inevitablement en el mateix punt d'observació pornogràfica que les càmeres ocultes de la sitcom que dóna nom a aquesta visionària pel•lícula. D'alguna manera, aquest és el lloc exacte en què Peter Weir desitja col•locar al públic del film perquè, abans que una sàtira sobre la impudícia feroç dels mitjans de comunicació, El Show de Truman parla de la mesquina crueltat de la mirada de l'espectador. És l'avidesa voyeurística de milions de vides, necessitades d’omplir el seu buit devorant vides alienes, la primera i última causant de la kafkiana condició de Truman Burbank com a home-insecte, criat per a la dissecció de l'entomologia catòdica.
Els espectadors del xou, i de la pel•lícula (que no per casualitat es diuen igual), esdevenen una mena de body snatchers o ultracossos, disposats a envair i assimilar la vida de Truman per alimentar la nostra. A mesura que el protagonista accedeix paulatinament a La Veritat, la seva història es converteix en un malson claustrofòbic de paranoia idèntica a la invasió dels lladres de cossos, amb aquesta tranquil•la comunitat de veïns que (genial el detall del gosset domèstic transmutat més tard en salvatge rastrejador) es metamorfosegen en monstres sanguinaris a la caça del que és diferent. Una vegada més, Weir proposa la seva benvolguda paràbola, carregada de consideracions metafísiques, sobre l'enfrontament de la singularitat (els aborígens de The Last Wave (1979), les adolescents de Picnic at Hanging Rock (1975), l'inventor de The Mosquito Coast (1986), els alumnes de Dead Poets Society (1989), l’al•lucinat mesies de Fearless (1993)...) contra el magma indistint i castrador d'una societat que persegueix (i solament permet) l'homogeni. I els robusts tentacles d'aquesta intel•ligentíssima rondalla abracen, en la seva vasta capacitat de suggeriment, altres xocs metafòrics de similar naturalesa com els quals es donen entre Aparença i Realitat, Personatge i Autor, Fill i Pare o, per descomptat, Home i Déu.
Monzón, Daniel. El Show de Truman. “Fotogramas”, núm. 1861 (nov. 1998), pàg. 22.
ESO i Batxillerat/CF
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Truman Burbank té la impressió de sentir-se observat, i no sap fins quin punt té raó...
Peter Weir es va avançar al fenomen televisiu del 'Gran Hermano', a les xarxes socials, a la implantació massiva de càmeres en espais públics i als programes informàtics de vigilància il·legals dirigits per agències d'intel·ligència. Una comèdia de gran potència visual amb un guió extraordinari d'Andrew Niccol, que esdevé una metàfora vigorosa del control i la manipulació que el sistema exerceix sobre els ciutadans mitjançant la tecnologia.