Dossier Film (INCLUIDO EN Dossier didàctic novembre 2014)

Elephant

Fitxa tècnica

Direcció Gus Van Sant
Guió Gus Van Sant
Música Ludwig Van Beethoven
Fotografia Harris Savides
Interpretació Alex Frost, Eric Deulen, John Robinson, Elias McConnell, Jordan Taylor, Carrie Finklea, Nicole George, Alicia Miles, Timothy Bottoms, Matt Malloy
Producció Estats Units
Any 2003

Temes clau

 

Adolescència – Armes - Violència - Instituts – Marginació – Psicologia adolescent - Rutina

La crítica diu

 

El títol d’aquesta pel·lícula planteja una pregunta immediata: de quin elefant ens parlarà Gus Van Sant? Evidentment, no estem davant d’un documental d’animals (o sí?), ni tampoc davant d’un film de circ (o potser  també?). Si la pregunta flota en l’ambient abans de veure-la, cal reconèixer que després de la seva projecció la resposta segueix resultant difícil de trobar. A no ser que es recorri a una vella faula oriental, en realitat un conte sufí, que de certa manera l’explica: cinc cecs troben un elefant. Cadascun d’ells fa una descripció de l’animal segons el que toca, intentant demostrar que un elefant és el que ll imagina, però cap d’ells pot oferir una imatge total en realitat.

Això és aquesta pel·lícula. Una fragmentació de la realitat on cadascú es queda amb la seva idea d’allò que succeeix segons veu. Els llargs plans seqüència que segueixen en el seu devenir la vida d’un petit grup d’adolescents a un institut a Portland durant un matí com qualsevol altre, mostrant moments recurrents on es creuen els camins d’uns i altres amb les banalitats de la vida diària, ens van preparant per arribar a un clímax inesperat i terrible, sobretot per la seva falta de tensió, justificació o condemna.

Elephant es pot entendre com el revers de la moneda de Bowling for Columbine, el documental de Michael Moore. Però tot allò que allà era una evidència i denúncia directa, es transforma sota la intel·ligent mirada de Gus Van Sant en quelcom més espantós: la mediocre quotidianitat del nostre món produeix monstres de destrucció. Elephant va guanyar el premi al millor director i la Palma d’Or del Festival de Cannes davant la sorpresa d’uns, la indiferència d’uns altres i la desaprovació de certs sectors que no van saber entendre la càrrega de profunditat que incloïa aquest film aparentment senzill i petit.

 

Vidal, Núria. Elephant. “Fotogramas”, núm. 1922 (dic. 2003), pàg. 28.

Proposta d'activitats

ESO i Batxillerat/CF

  • Buscar informació sobre l’incident de Columbine als Estats Units . Reflexioneu sobre les principals causes d'aquests assassinats.
  • Per què el títol d’Elephant? Quina relació en trobes amb la frase feta en anglès de “An Elephant in the Room”?
  • Llegeix la faula oriental Els sis cecs i l'elefant i troba alguna semblança amb el film.
  • Gus Van Sant treballa molt amb els plans. Per què? On empra el pla profund/general i en quines escenes treballa el pla específic?  Quin creus que és el motiu?
  • La càmera lenta s'utilitza per emfatitzar detalls que podem obviar. Quins penses que són aquells moments que el director vol que ens fixem i amb quina finalitat.

Completeu el vostre visionat

 

- Cieutat, Michel ; Rouyer, Philippe. Gus Van Sant. “Positif”, núm. 513 (nov. 2003), pàg. 19-26.

- Elephant (DVD). Barcelona: DeAPlaneta, DL 2003.

- Heredero, Carlos Fernandez. Metáfora del laboratorio americano. “Dirigido por”, núm. 329 (dic. 2003), pàg. 24-25.

- Moore, Sophie. Elephant. “Film Quarterly”, vol. 58, núm. 2 (Winter 2004-2005), pàg. 45-48.

- Sofair, Michael. Elephant: the physics of violence. “CineAction”, núm. 68 (2006), pàg. 11-17.

- Taubin, Amy. Part of the problem. “Film Comment”, vol. 39, núm. 5 (Sept.-Oct. 2003), pàg. 26-33.

- Tubrett, Dion. Seeing Elephant. “CineAction”, núm. 67 (Sept. 2005), pàg. 64-72.

- Vidal, Núria. Elephant. “Fotogramas”, núm. 1922 (dic. 2003), pàg. 28.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Elephant és una recreació encoberta de la matança perpetrada per dos adolescents de l’institut Columbine d'Estats Units. El film ens mostra com un dia qualsevol, a un institut qualsevol i amb uns alumnes com qualssevol,  s'esdevé una monumental catàstrofe duta a terme per dos nois emportats per la monotonia i rutina de les seves vides. A la vida, els petits detalls i casualitats poden desencadenar grans esdeveniments  i aquesta pel·lícula s’encarrega de mostrar-nos la fragilitat de cada moment.

 

 

Dimecres 5 de novembre - 18.30h 

Diumenge 9 de novembre - 21.30h