Ciclo

Mestres orientals: Yoshida-Okada

Mestres orientals: Yoshida-Okada ©1958 Shochiku Co., Ltd

23/08/2013 - 15/09/2013

calendario

Yoshishige Yoshida, conegut com Kijū Yoshida, és un director de cinema, teatre i òpera molt influït per les cultures occidentals –ha viscut i treballat a Mèxic i França– i bon coneixedor de les teories existencialistes. Amb Oshima i Shinoda, tots tres a la productora Shinoku, va liderar el “nou cinema japonès” nascut als anys seixanta. Equivocadament acusat de formalisme, el cineasta ha creat una obra de forta inspiració antimilitarista i en la qual es mostra disposat a revisar els mites del passat –sovint mites familiars– prenent com a recurs el flash-back.

Yoshida és també autor de molts films amb protagonistes femenins, dones que lluiten contra tradicions que les priven de llibertat i les converteixen en ciutadanes de segona categoria. I Mariko Okada, esposa de Yoshida, filla de l’actor Tokihiko Okada, va ser musa de Mikio Naruse i Yasujirô Ozu fins que, a partir de 1962, comença a treballar amb regularitat amb Yoshida. Ella s’ha convertit en el rostre prototípic de la dona japonesa moderna. 

Amb la col·laboració de

Programa

Akujo no Kisetsu
Els dies de les dones malvades
Una comèdia d’humor negre en què Shibuya apunta de manera fulminant contra la cobdícia i l’egoisme dels humans.
Rokudenashi
Bo per a no res
La primera pel·lícula de Yoshishige Yoshida reflecteix la vida d’uns estudiants en un context de música jazz, buit espiritual i avorriment. La trama és senzilla: un inútil d’un barri pobre, bo per a no res, s’enamora de la jove secretària del pare d’un ric amic seu. La dona sent simpatia per ell i tracta de portar-lo pel bon camí.
Chi wa kawaiteru
La sang seca
Un assalariat intenta suïcidar-se quan el director de la seva empresa anuncia un acomiadament massiu. La companyia d’assegurances utilitza aquest succés en benefici propi i el converteix en una campanya de publicitat.
Onna no Saka
La batalla d’un dona costa amunt
Una noia moderna que es va criar a Hakone hereta una confiteria obsoleta i tradicional a Kyoto. La seva mare la pressiona perquè revifi el negoci, però ella decideix estudiar en una escola de moda i convertir la botiga en una sastreria.
Onna mai
Captivada
La Senya és una jove ballarina filla del director de la coneguda escola de dansa Hamamura de Tòquio.
Jôen
L'afer
Per a l’Oriko i en Takashi, la vida de casats ha estat un fracàs des del començament. En Takashi, president d’una societat de valors, tracta l’Oriko com una esclava. Té una amant i només torna un cop per setmana a casa, a Kamakura, on l’Oriko viu amb l’hedonista Yuko, la germana petita del seu marit.
Arashi o yobu juhachi-nin
Divuit vàndals
En Shimazaki treballa per a Owada Gumi, una empresa de subcontractació d’unes drassanes. Ha de supervisar les habitacions d’un grup de divuit treballadors nous reclutats per un agent laboral.
Honô to onna
La flama i la dona
Realitzada el mateix any que 'L’afer', la pel·lícula més coneguda de Yoshida, 'La flama i la dona' parla de la incapacitat d’una dona per trobar satisfacció en la seva estructura familiartradicional .