Dossier Film (INCLUIDO EN Aula de Cinema 2024/2025)
Un conte gòtic argentí
Si muero antes de despertar, conte de fades clàssic i amalgama de cinema noir, terror i fantasia, aquest film argentí és narrat des de la mirada d'un nen que, entre secrets i promeses d'infància, s'enfronta al mal absolut en un món d'adults. Profundament inquietant i amb reminiscències expressionistes.
Carlos Hugo Christensen
Alejandro Casona - adaptació cinematogràfica de la novel·la de William Irish
Julián Bautista
Pablo Tabernero
Néstor Zavarce – Blanca del Prado – Floren Delbene – Homero Cárpena - Enrique de Pedro – Virginia Romay – Marisa Núñez - Mario A.Troncoso - Marta Quintela
Argentina
1952
Si muero antes de Despertar (Carlos Hugo Christensen, 1952), una adaptació del conte de Cornell Woolrich (escrivint com William Irish, 1937) del mateix títol, és una il·lustració perfecta del cinema de terror argentí. El film, que completa el brevíssim corpus de produccions nacionals terrorífiques, continua la tradició de presentar, com a amenaça principal, un monstre humà. Un “llunàtic”, tal com és definit durant el film. De fet, part de la història gira al voltant d'una cerca determinada de la definició de “llunàtic.” El film deixa embolicada en la foscor qualsevol definició concreta i, creiem, això no és casual. [...] Creiem que la qüestió principal no és un advertiment sobre els perills de la pedofília en si, sinó que els films es construeixen sobre els perills que aguaiten rere l'aparença d'homes comuns. Darrere de l'home civilitzat, el salvatge aguaita. Darrere de l'aparença burgesa, s'amaga l'altre amenaçador. Christensen adopta una narrativa que li permet replantejar el relat de Woolrich com un conte de fades. Igual que el conte, el film està narrat des de la perspectiva d'un noi cursant l'escola primària. La història, tant en el film com el conte, gira al voltant d'un nen el pare del qual, inspector de segona, investiga la desaparició d'una nena que anava a la mateixa escola que el seu fill. La nena apareix posteriorment assassinada; l'assassí, per part seva, no és trobat. Temps després, una altra companya del nen desapareix. El que connecta a totes dues desaparicions és la figura d'un home que els regala caramels cars a les nenes abans d'entrar a l’escola. Decidit a trobar a la seva segona amiga desapareguda, el nen comença a rastrejar-la fins a trobar una casa amagada als afores de la ciutat. Allí, ell i la seva amiga s'enfrontaran a un llunàtic assassí. Christensen converteix la narració breu de Woolrich en un conte de fades perquè li serveix als seus fins: transformar-ho en una història per a espantar nens, en el mite de “l’home del sac” amb finalitats didàctics. Abans de ser simplement un interès personal del director, aquesta decisió convergeix amb la divisió entre civilització i barbàrie que emmarca tot el cinema de terror argentí del període clàssic. Així, Si muero antes de Despertar s'imbrica dins d'un imaginari vernacle que busca advertir dels monstres que viuen darrere de l'aparença civilitzada.
PAGNONI BERNS, Fernando. ¿Qué es un lunático? Cuento de hadas y salvajismo en Si muero antes de despertar de Carlos Hugo Christensen. 2020. A Entropía, nº1, pp. 123-125. ISSN 2707-3327.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
ACCORINTI, Tamara. (2014). “Si muero antes de despertar (Carlos Hugo Christensen, 1952). Infancia, sexualidad y norma”. A: Manetti, R. y Rodríguez Riva, L. (comp.), 30-50-70. Conformación, crisis y renovación del cine industrial argentino y latinoamericano. Buenos Aires: Editorial de Facultad de Filosofía y Letras, pp. 189-204. Disponible a 30-50-70 Conformación, crisis y renovación del cine industrial argentino y latinoamericano_interactivo_0.pdf (uba.ar)
DEBUSSY, Pablo. (2020) Si muero antes de despertar, de Carlos Hugo Christensen: maneras de ser hombre, entre la modalidad del policial y la del noir. A revista Filologia, nº 53, octubre 2021, pp. 119-130. [en línia] ISSN 2422-6009. Disponible a: Vista de Si muero antes de despertar, de Carlos Hugo Christensen: maneras de ser hombre, entre la modalidad del policial y la del noir (uba.ar)
GEORGE, David; MENESES, Gizella. Argentine Cinema: from noir to neo-noir. Lanham: Lexington Books, 2017
GUEVARA, María Eugenia. Imágenes de infancia en el cine argentino clásico (1933-1956) [en línia]. Tesis presentada a la universitat de Buenos Aires, 2022. Disponible a: uba_ffyl_t_2022_se_guevara.pdf
MARTÍN PEÑA, Fernando. Apogeo del Noir Criollo. A La vida útil revista de cine. 7 Agost 2024. Disponible a: Apogeo del Noir Criollo - La vida útil (lavidautil.net)]
PAGNONI BERNS, Fernando. ¿Qué es un lunático? Cuento de hadas y salvajismo en Si muero antes de despertar de Carlos Hugo Christensen. [en línia]. 2020. A Entropía, nº1, pp. 121-138. ISSN 2707-3327. Disponible a: Vista de ¿Qué es un Lunático?: cuento de hadas y salvajismo en Si Muero antes de Despertar de Carlos Hugo Christensen (revista-entropia.com)
POSADAS, Abel. La vida cotidiana durante el peronismo (1645-1955). A Campodónico, R.H. (comp.), El cine cuenta nuestra historia: 200 años de historia. 100 años de cine. Buenos Aires: Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales, 2010, pp. 240-261.
SETTON, Román. El policial de Carlos Hugo Christensen: la huida de la razón utilitarista en la época clásica del cine argentino. A AURA: Revista de Historia y Teoría del Arte. [en línia]. 2022, nº 16, pp. 21-40. ISSN: 2347-0135. Disponible a: CONICET_Digital_Nro.1f128fe4-2546-4fcc-976d-73377ab3e6b2_B.pdf