Dossier Film (INCLUIDO EN Aula de Cinema 2024/2025)

Amateurs vs professionals

Introducció

La sessió Amateurs vs professionals és una exploració dels encreuaments del cinema amateur amb l’avantguarda. Tres diàlegs que proposen un joc de miralls entre Francesca Trian, Maya Deren, Domènec Giménez Botey, Francis Bruguière i Walter Ruttmann.

PROGRAMA DE LA SESSIÓ:

Aquesta nit no surto
FRANCESCA TRIAN, 1934. Catalunya. Muda. 8’. 

Meshes of the Afternoon
MAYA DEREN, ALEXANDER HAMMID, 1943. EUA. Muda. 13’.

Ritmes d’un dia
DOMÈNEC GIMÉNEZ I BOTEY, 1933. Catalunya. Muda. 8’.

Light Rhytms
FRANCIS BRUGUIÈRE, 1929. EUA. Muda. 5’. 

Ombres
DOMÈNEC GIMÉNEZ I BOTEY, 1935. Catalunya. Muda. 5’. 

Lichstpiel Opus I
WALTER RUTTMANN, 1921. Alemanya. Muda. 12’. 

La crítica diu

Aquesta nit no surto 

L’única pel·lícula amateur oficialment acreditada a una dona. Celebrada pel crític de cinema Josep Palau com una “filigrana fotogènica impregnada de poesia visual” i guanyadora d’una medalla d’honor del CEC en el Concurs Català de Cinema Amateur de 1934.  

 

Meshes of the Afternoon 

Un camí assolellat de parets empinades, una flor gran i delicada en plena floració, els peus calçats amb sandàlies d'una dona, ombres nítides, una figura oculta que s'albira desapareixent en doblegar una cantonada, passos cap a la porta d'una casa. Dins, una sèrie d'objectes quotidians: un mirall, una butaca, un ganivet. L'escena està preparada, l'escenari buit: què ocorrerà? L'enigmàtica obertura de Meshes of the Afternoon, la primera pel·lícula de Maya Deren -realitzada en col·laboració amb el seu marit, Alexander Hammid- presenta a la protagonista (interpretada per la pròpia Deren) sense mostrar-la realment. El punt de vista és el de la dona, i a través d'ell l'espectador s'endinsa en un món que combina aspectes tranquil·litzadors i amenaçadors d'àmbit familiar per a produir una sensació inquietant que les coses no estan del tot bé, no són exactament com semblen. 

Kuhn, Annette, 1988. Meshes of the Afternoon. A Monthly Film Bulletin; London, 1988. Vol. 55, Iss. 653, p. 186-187. 

 

Ritmes d’un dia 

Una de les grans obres del cinema amateur d’avantguarda. Inspirada en l’obra de Francis Bruguière, resumeix una jornada mitjançant els canvis de llum en una gran ciutat. 

 

Lichtspiel Opus I 

La primera pel·lícula abstracta projectada a Alemanya va ser Lichtspiel Opus I (1921), de Walter Ruttmann. [...] Encara que no tan subtil ni àgil com les obres posteriors de Ruttmann, Opus I ja conté els elements essencials de la nova forma artística. Les figures geomètriques orgàniques saltironen, canvien i es metamorfosen en l'espai virtual i semblen correspondre's rítmicament entre si. El seu ritme fluid és lleuger i eufòric, el tempo és estimulant. Ja en la seva primera pel·lícula, Ruttmann va treballar amb el color (per desgràcia, les pel·lícules solen projectar-se en blanc i negre) juxtaposat a extensions de negre sòlid. Va col·locar entre claudàtors seqüències curtes en tons monocroms i va aconseguir efectes esculturals mitjançant canvis graduals de saturació i valor de la llum. En la seva estrena, Opus I es va projectar amb música composta per Max Butting, i les estructures visuals i musicals s'alternaven en primer pla: el resultat era «música visible, llum audible», com va escriure Herbert Ihering en la seva crítica del Berliner Börsen-Courier. 

Brinckmann, Christine Noll. Collective Movements and Solitary thrusts German Experimental Film 1920-1990. A Millenium Film Journal (Archive); New York, Fall 1997, Iss.30/31, p.95-117. ISSN 10645586 

Bibliografia

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema 

Blakeston, Oswell. Cómo escribir un guión para un film amateur. Barcelona: Omega, cop. 1957 

Blakeston, Oswell. Few are chosen: studies in the theatrical lightning of life’s theatre. London: Scholartis, 1931 

Blakeston, Oswell. Through a yellow glass. London: Pool, 1928 

Boyer, Pierre. Arte y técnica del cine amateur. Barcelona: Noguer, 1952 

Brinckmann, Christine Noll. Collective Movements and Solitary thrusts German Experimental Film 1920-1990. A Millenium Film Journal (Archive); New York, Fall 1997, Iss.30/31, p.95-117. ISSN 10645586 [Consultable a: https://www.proquest.com/scholarly-journals/collective-movements-solitary-thrusts-german/docview/223247906/se-2?accountid=188144]  

Fibla-Gutiérrez, Enrique. A Vernacular National Cinema: Amateur Filmmaking in Catalonia (1932–1936). Film History, 2018, vol. 30, no. 1. pp. 1-29 Screen Studies Collection. ISSN 08922160. [Consultable a: https://www.proquest.com/scholarly-journals/vernacular-national-cinema-amateur-filmmaking/docview/2303160394/se-2?accountid=188144]  

Galcerán Bonet, Josep Maria. El Cine amateur en España y España y el cine amateur internacional / José-Ma Galcerán. Barcelona: José María Galcerán, 1940 

Keller, Sarah., 2013. Frustrated Climaxes: On Maya Deren's Meshes of the Afternoon and Witch's Cradle. Cinema Journal, Spring, vol. 52, no. 3, pp. 75-98 Screen Studies Collection. ISSN 00097101. [Consultable a: https://www.proquest.com/scholarly-journals/frustrated-climaxes-on-maya-derens-meshes/docview/1433288948/se-2?accountid=188144]  

Kuhn, Annette, 1988. Meshes of the Afternoon. A Monthly Film Bulletin; London, 1988. Vol. 55, Iss. 653, p. 186-187. [Consultable a: https://www.proquest.com/magazines/meshes-afternoon/docview/1305837487/se-2?accountid=188144]  

Salazkina, Masha, i Fibla-Gutiérrez, Enrique. Toward a global history of amateur film practices and institutions. Bloomington: Indiana University Press, 2020 

Tomàs i Freixa, Jordi, Albert Beorlegui i Tous, y Joaquim Romaguera i Ramió. El cinema amateur a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Català de les Indústries Culturals, 2009. [Consultable a: http://hdl.handle.net/11091/83141]  

Vignaux, Valérie, i Benoît Turquety. L’amateur en cinéma, un autre paradigme: histoire, esthétique, marges et institutions. Paris: Association française de recherche sur l’histoire du cinéma, 2016