Premsa
15/09/2024
La cineasta ha estat pionera del cinema africà, i referent de les lluites anticolonialistes i per la diversitat social i el panafricanisme. Les sessions a la Filmoteca formen part del seminari organitzat pel Museu Tàpies ‘Sarah Maldoror. Una identitat alternativa’, amb la col·laboració de l'Institut Francès de Barcelona, i seran presentades per la filla de la directora, Annouchka de Andrade.
El seminari Sarah Maldoror. Una identitat alternativa, programat pel Museu Tàpies, reivindica aquesta pionera del cinema africà i el meravellós llegat que ens ha deixat entorn de la negritud. Una obra essencial a l’hora d’abordar el moviment descolonial i les lluites per la diversitat social.
La Filmoteca de Catalunya acollirà dues de les sessions d’aquest programa, els dies 25 i 27 de setembre, amb la presència de la filla de la cineasta, Annouchka de Andrade, per introduir-nos en la poètica visual d’aquesta creadora que va apostar per una societat futura sorgida de l’anticolonialisme i el panafricanisme.
El cicle de cinema Sarah Maldoror. Una identitat alternativa respon a la necessitat de teixir xarxa amb les institucions de la ciutat per desenvolupar un programa deslocalitzat i la voluntat de reivindicar una pionera del cinema africà com Sarah Maldoror. El cicle vol revisitar la seva obra, encara poc coneguda però essencial, al llarg de quatre sessions, ideades pel Museu Tàpies, amb la complicitat de la Filmoteca de Catalunya i l’Institut Francès de Barcelona, i amb el suport especial d’Annouchka de Andrade, la filla de la cineasta, que participarà en totes les sessions de la programació.
El seminari convidarà crítics de cinema, activistes i sociòlegs, i contribuirà a teixir un diàleg fructífer a l’entorn de conceptes com el colonialisme, la justícia social i la migració, però abordarà, també, termes més amplis vinculats a la possessió, el bagatge, l’herència o la identitat.
Les pel·lícules que es projectaran en aquest cicle són: Monangambé, Ana Mercedes Hoyos, la trilogia del Carnaval (Carnaval dans le Sahel, Fogo, l’îl de feu, À Bissau, le Carnaval), Aimé Césaire, le masque des mots i Sambizanga.
(Condòm, França, 1929 – Fontenay-lès-Bris, França, 2020). Maldoror és considerada la primera dona negra que va fer un llargmetratge a l’Àfrica i representa una figura clau dins del cinema mundial i revolucionari, marcadament antiracista i sense complexos. Al llarg de diverses dècades, la seva obra prolífica inclou més de quaranta pel·lícules que combinen el cinema de ficció i el documental en un sentit ampli del terme. El conjunt és una forma de poesia dedicada a traduir el moviment cultural, social i polític de la negritud en imatges i sons.
Amb la col·laboració de: