Premsa

El millor cinema africà recent al festival Wallay!

Wallay! 2024 - Mami Wata

14/05/2024

El Festival de Cinema Africà de Barcelona Wallay!, un viatge a la diversitat i creativitat del continent africà a través del seu llenguatge cinematogràfic, celebra la seva setena edició a la Filmoteca del 6 al 16 de juny. La programació inclou produccions de Kenya, Maurici, la República Democràtica del Congo, Senegal i Nigèria.

L’esperit del mar, batalles urbanes amb vestit de princesa i un cinturó d’explosius. Wallay! continua el viatge a la diversitat i creativitat del continent africà farcit de surrealisme, tragèdia i amors; complexos, robats, prohibits. El Festival de cinema africà de Barcelona arriba a la seva setena edició endinsant-se en el poder de les creences, la profunditat de les absències, i es perd en els nusos de les arrels.

Del Congo fins Sahel, de Nigèria fins a l’Oceà Índic, i saltant de les pues d’ahir a les esperances de demà, Wallay! aterra de nou al Raval per ensopegar amb les cadenes d’una moneda, navegar amb màgia en blanc i negre, i explorar, gaudir, estremir-se.

 

All the Colours of the World are Between Black and White
All the Collors of the World ara Between Black and White

 

La Filmoteca de Catalunya, com és habitual, és una de les seus de les projeccions del Wallay. S’hi veuran produccions de Kenya, Maurici, la República Democràtica del Congo, Senegal o Nigèria, com Tots els colors del món estan entre el blanc i el negre, guardonada amb el Premi Teddy del Festival de Berlín amb la història de dos homes de Lagos que se senten atrets en una societat en què les relacions homosexuals són il·legals.

El film inaugural és Augure (2023), debut com a cineasta del raper belga-congolès Baloji que s’inspira en les ploramorts professionals contractades en la mort del seu pare. El director adopta la forma de drama, thriller, comèdia negra i ciència-ficció per a aproximar-se als punts de vista de quatre personatges, considerats bruixots, que troben la manera d’ajudar-se mútuament per escapar de la seva condemna en una Àfrica fantasmagòrica.

 

Augure
Augure

 

Nganji Mutiri s’inspira en la seva pròpia històriaen la producció belga Juwaa (2022), quan va haver d’abandonar el Congo després que el seu pare fos víctima d’un atemptat. El director visitarà la Filmoteca el 7 de juny per presentar-la. La congolesa Bernadette Vivuya també serà a Barcelona per presentar el documental Stop Filming Us But Listen (2022), que remunta les imatges d'un documental previ del neerlandès Joris Postema per reflectir la perspectiva africana, i examinar més de prop el desequilibri de poder heretat del colonialisme i les seves conseqüències en la representació del Congo.

 

Stop Filming Us But Listen
Stop Filming Us But Listen

 

Amb la col·laboració de:

Wallay