Ciclo
Masahiro Shinoda (Gifu, 1931) és un dels màxims representants de l’anomenada “Nuberu Bagu” (“Nouvelle vague”) japonesa. La renovació estilística i ideològica que aporten els seus films es desenvolupa dins el marc de gèneres tradicionals del cinema japonès —el yakuza eiga ( gangsterisme local), el jidai geki (drama històric) o el chambara (films d’espadatxins)—, però el director ens parla sempre dels problemes del Japó contemporani i, sobretot, de la desorientació dels joves amb el país que han heretat dels seus pares després de la Segona Guerra Mundial.
Un film clau per comprendre el seu univers és Ansatsu (1964), tot un referent de la Nuberu Bagu que, tanmateix, situa l’acció als darrers anys del shogunat, és a dir, quan els senyors feudals perden poder en benefici de l’emperador i unes formes incipients de representació democràtica.
El paral·lelisme entre aquell moment i el que vivia el Japó quan es va rodar el film explica en part l’impacte d’aquesta i d’altres obres de Shinoda, un clàssic de la renovació que, en els seus films, parla del Japó contemporani i de la insatisfacció del seu jovent fins i tot quan semblen referir-se a un, dos o molts segles enrere.
Amb la col·laboració de:
Copyright imatge: ©1964/2022 Shochiku Co., Ltd.