Dossier Film (INCLUIDO EN Aula de cinema 2022/2023)
La recerca d’actrius negres al cinema dels anys 1930 és el desencadenant d’aquesta pel·lícula, en què la cineasta s’interpreta a ella mateixa a través d’una història desimbolta que planteja molt seriosament qüestions de representació vinculades a la raça, el sexe i el gènere.
Cheryl Dunye
Cheryl Dunye, Douglas McKeown
Paul Shapiro
Michelle Crenshaw
Cheryl Dunye, Guinevere Turner, Valarie Walker, Lisa Marie Bronson
Estats Units
1996
Cheryl és una caixera de videoclub negra i lesbiana que vol ser directora de documentals. Ella i la seva millor amiga Tamara guanyen una mica de diners gravant graduacions, bar mitzvahs i altres esdeveniments, però Cheryl té ambicions majors. També està obsessionada amb les velles pel·lícules de Hollywood, sobretot amb les quals s'exhibien als cinemes negres dels EUA en els anys 30 i 40. A través d'aquestes pel·lícules, descobreix que el cinema negre és un mitjà de comunicació. En veure aquestes pel·lícules, descobreix a una jove i atractiva actriu, coneguda com la Dona Síndria, que apareix una vegada i una altra com la "mamà negra" en els espectacles de Hollywood de l'època. Cheryl busca informació i acaba descobrint el veritable nom de la Dona Síndria: Fae Richards. La sort va voler que Fae també fos lesbiana.
Stuart, Andrea. "The Watermelon Woman". A: Sight and Sound. Vol. 7, núm. 10 (Octubre 1997), p. 63-64.
Copeland, Huey. "Photography, the archive, and the question of feminist form: a conversation with Zoe Leonard". A: Camera Obscura. Vol. 28, núm. 83 (2013), p. 176-189.
Cvetkovich, Ann. "In the archives of lesbian feelings: documentary and popular culture". A: Camera obscura. Vol. 17, núm. 49 (2002), p. 107-147.
Juhasz, Alexandra. Cheryl Dunye. A: Women of vision: histories in feminist film and video. Minneapolis; London: University of Minnesota Press, cop. 2001.
Perrot, Hugues. "The watermelon woman, Cheryl Dunye". A: Cahiers du cinéma. Núm. 738 (Novembre 2017), p.30.
Stuart, Andrea. "The Watermelon Woman". A: Sight and Sound. Vol. 7, núm. 10 (Octubre 1997), p. 63-64.
Zimmer, Catherine. “Histories of The Watermelon Woman: reflexivity between Race and gender”. A: Camera Obscura. Vol. 23, núm. 2 (2008), p. 42-67.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema