Ciclo
Abans d’iniciar-se en el cinema de la mà de Keisuke Kinoshita, Masaki Kobayashi era un pacifista radical que va ser mobilitzat per l’exèrcit japonès durant la Segona Guerra Mundial i capturat com a presoner. Aquesta vivència li referma unes conviccions humanistes que trasllada a la pantalla amb una contundència enorme, i esdevé el cineasta més crític amb el seu país.
Els seus protagonistes són individus en conflicte permanent amb una col·lectivitat corrupta, conformista i profundament autoritària. Kobayashi afronta -molts cops per primera vegada- la culpa històrica del passat recent del Japó, com en el cas de La condición humana, una obra mestra del cinema antimilitarista amb molts elements autobiogràfics. També manifesta la dissidència política amb el cinema de samurais, un gènere que va transcendir connectant l’herència feudal de les estructures jeràrquiques opressives amb la construcció del Japó del s.XX.
El 1964 deixa de banda el realisme i les preocupacions socials que el caracteritzen per filmar Kaidan, un clàssic del cinema fantàstic que, tanmateix, manté la fluïdesa narrativa, la perfecció tècnica i l’agudesa dramàtica que l’han situat entre els millors cineastes japonesos de la història.
Amb la col·laboració de:
Crèdits fotografia: Kaidan ©1965 Toho Co., Ltd.