Ciclo
Pocs cineastes s’impliquen tant amb les seves conviccions i amb el seu ofici com el portuguès Pedro Costa.
Compromès amb els més desposseïts, el seu cinema mostra una realitat oculta, producte del capitalisme més desaforat. Tot i que sempre ha mantingut unes constants temàtiques, amb No quarto da Vanda abandona la parafernàlia i la pressió dels rodatges anteriors i s’instal·la a Fontainhas, un barri lisboeta de barraques en procés de demolició.
Des d’allí despulla la versió oficial de les polítiques postcolonialistes i socials atorgant visibilitat i dignitat als seus habitants. Ventura, Vitalina o Vanda són persones ignorades per la societat a qui Costa els hi dedica tota l’atenció i el temps que es mereixen ficcionant el drama quotidià de la seva existència. Un discurs que sublima des d’un estil íntim, fantasmagòric i minimalista, potenciat per una inconfusible estètica tenebrista que l’ha situat com un referent del cinema d’autor.
Després de la presentació de Vitalina Varela, el 2020, Costa ens visita de nou amb motiu de la retrospectiva de la seva obra i una sel·lecció de films dels cineastes que més l’han influenciat: des d’Huillet-Straub a Tourneur passant pel seu gran mestre i referent, António Reis.
L'exposició Cançó de Pedro Costa es pot visitar a La Virreina. Centre de la imatge fins al 23 d'abril 2023.
Amb la col·laboració de:
📸 Óscar Fernández Orengo