Premsa

Preestrena del film mexicà ‘A quien cierra los ojos’

A quien cierra los ojos

21/06/2022

La cineasta navarresa Ana Díez dirigeix la gran dama del cinema mexicà Patrícia Reyes Spíndola en un film de producció mexicana sobre la situació de l’educació a Ciutat de Mèxic. Directora i protagonista visitaran la Filmoteca de Catalunya per presentar la pel·lícula dilluns 11 de juliol a les 19.00 h, amb la col·laboració del consolat de Mèxic a Barcelona.

A quien cierra los ojos suposa el retorn a la direcció 14 anys després del seu darrer film Paisito (2008) d’Ana Díez, cineasta navarresa que va debutar en la ficció el 1989 amb Ander eta Yul, guanyadora del Goya a la millor direcció novella. Díez retorna també a Mèxic, on es va formar al Centro de Capacitación Cinematográfica de la Ciutat de Mèxic i va dirigir el seu primer documental Elvira Luz Cruz: Pena Máxima (1985), guardonat amb el premi Ariel del cinema mexicà. I ho fa amb una de les principals figures de la interpretació a Mèxic, Patricia Reyes Spíndola, actriu habitual al cinema d’Arturo Ripstein.

La història d’A quien cierra los ojos transcorre al col·legi privat Villaseñor de Ciutat de Mèxic, on els adults i els adolescents que l’habiten emprenen un viatge que no saben on els portarà. La directora del centre, encarnada per Reyes Spíndola, va heretar el col·legi sense vocació docent, i tot i això mira de donar-li una nova vida i revitalitzar-lo. Un incident violent, però, revelarà la naturalesa de cadascú. Com en un formiguer, els personatges a la institució educativa segueixen l’estela dels encarregats de marcar el seu camí. La paradoxa és que la seva educació es converteix en un espai tancat al futur.

Ana Díez ha encarat aquest nou projecte com un gaudi i un repte perquè “es tracta d’una pel·lícula coral, de vides creuades i de molts personatges, i mostrar els seus sentiments més profunds i la seva intimitat es feia força complex a l’hora de construir la història”. El film parla d’un sistema educatiu i social en crisi, un tema que sempre ha interessat la directora i que ha trobat l’absoluta complicitat d’una intèrpret de la talla de Patricia Reyes Spíndola per abordar-lo a A quien cierra los ojos, film coproduit a Mèxic per Educadores, Reflekto, Antítesis i el Centro de Estudios Cinematográficos Indie.

Cartell A quien cierra los ojos

Ana Díez
És una de les principals pioneres del cinema basc. Llicenciada en Medicina i en Direcció de Cinema pel Centro de Capacitación Cinematográfica de Ciutat de Mèxic. Guanyadora juntament amb Dana Rotberg del Premio Ariel del cine mexicà pel documental Elvira Luz Cruz: Pena Máxima (1985). La seva primera pel·lícula de ficció, Ander eta Yul, va rebre Goya a la millor opera prima el 1989. Ha escrit i dirigit projectes de ficció i documentals com Todo está oscuro (1996), La mafia en La Habana (2000), Algunas chicas doblan las piernas cuando hablan (2001), Galíndez (2002), i Paisito (2008). També ha participat en llargmetratges corals com Hay motivo (amb el curt Madrid mon amour, 2004) o el documental del Colectivo de Mujeres Cineastas Yo decido, el tren de la libertad, el 2014. El 2012 va rebre el Premio Julio Alejandro de guió, concedit per la SGAE, amb l’obra La puerta del amor, escrita juntament amb Manuel Hidalgo. Ha estat docent a la Universidad Complutense, la Carlos III i l’Autónoma de Madrid, així com a l’ECAM (Escuela de Cine y el Audiovisual de Madrid). En televisió, ha estat guionista i directora de migmetratges documentals per a Canal Plus.

Patricia Reyes Spíndola
Oaxaca, 1953. Actriu, productora i directora mexicana. Va estudiar interpretació al seu país i a Londres. La seva trajectòria al cinema comença el 1974 amb la pel·lícula de Jaime Humberto Hermosillo El señor de Osanto, i el mateix any s’inicia en el teatre amb la companyia Fru Fru. Ha treballat en més de 70 pel·lícules amb realitzadors com Nancy Cárdenas o Arturo Ripstein, en més de 40 obres de teatre i més de 40 sèries de televisió. Ha guanyat en dues ocasions el Premi Ariel del cinema mexicà a la millor actriu, per Los motivos de Luz (Felipe Cazals, 1986) i La reina de la noche (Arturo Ripstein, 1994).