Premsa
31/05/2022
Organitzada per Drac Màgic, la Mostra continua fidel, tres dècades després, a l’esperit fundacional de donar visibilitat al cinema en clau feminista. La programació a la Filmoteca, del 7 al 15 de juny, s’obrirà amb un reconeixement a la cineasta portuguesa Manuela Serra i el seu film ‘O movimento das coisas’. Els films d’aquesta edició ens porten a Mèxic i al Vietnam, a la comunitat transgènere de San Francisco o al testimoni de les dones que retrata Lala Gomà Presas al documental ‘Pioneres. Dones universitàries de la Segona República’.
La Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona celebra enguany la seva 30a edició. Va ser el juny del 1993 que un grup de dones va començar aquest viatge amb una proposta programàtica que combinava la projecció de pel·lícules de directores contemporànies com Chantal Akerman, Yvonne Rainer o Márta Mészáros amb films de pioneres del cinema com Alice Guy-Blaché, Lois Weber i Dorothy Arzner.
Tres dècades després, la MIFDB manté actiu el seu esperit fundacional i continua orientant la seva tasca a la difusió de la cultura cinematogràfica i a l’enriquiment dels debats feministes a peu de sala recuperant les pioneres del cinema, posant l’atenció a cinematografies de latituds i autores diverses, seguint l’empremta del feminisme en l’art cinematogràfic, cercant les diversitats formals i de formats i traçant una vista panoràmica de les realitzacions recents en clau feminista.
Des de l’aquí i l’ara, la Mostra presenta una programació que ens obre la mirada a imatges per pensar en llocs de resistència, que ens permet qüestionar-nos amb qui volem lluitar i quines lluites es lliuren arreu del món.
La programació d’enguany arrenca dimarts 7 de juny amb un reconeixement a aquesta cineasta portuguesa. Amb motiu de la recent restauració d’O movimento das coisas per part de la Cinemateca portuguesa, la Mostra i la Filmoteca de Catalunya conviden Manuela Serra a presentar la seva pel·lícula, una joia del cinema portuguès que pertany a una d’aquelles filmografies interrompudes, tan habituals en el cinema dirigit per dones. La directora ens acompanyarà en una trobada on ens parlarà sobre la seva única pel·lícula i el seu distanciament forçat del món cinematogràfic.
La selecció de títols recents de la Mostra s’obre amb Terra Femme, de Courtney Stephens, un assaig fílmic sobre les cinematografies amateurs femenines de viatges de principis del segle XX. Des de la narració en primera persona, la pel·lícula observa aquestes cintes com a documents íntims i, alhora, com a etnografies col·lectives, i dibuixa un nou tipus de viatjant generador d’imatges i de relats: les dones científiques, les dones turistes, les dones occidentals. Landscapes of Resistance recupera la memòria de Sonja Vujanovic, de noranta-set anys, lluitadora antifeixista, membre militant dels partisans iugoslaus i una de les líders del moviment de resistència a Auschwitz.
La vietnamita Children of the Mist se centra en una noia hmong entre la infància i l’edat adulta, dividida entre el seu desig d’educació i d’una vida fora del poble i les pressions dels valors culturals tradicionals de la seva comunitat. Nudo mixteco s’apropa a una comunitat de Oaxaca a través de les sexualitats femenines, les subjectivitats davant allò que és col·lectiu, les masculinitats, la idea de comunitat o els efectes de la migració. A la vie retrata Chantal Birman, una llevadora que ha consagrat la seva vida a la defensa dels drets de les dones, des d’una perspectiva feminista i crítica al sistema sanitari oficial.
Gendernauts (1999), de Monika Treut, va ser una de les primeres pel·lícules a retratar la comunitat transgènere a San Francisco. Vint anys després torna a donar veu als personatges pioners que van protagonitzar la seva primera pel·lícula a Genderation, per entendre què ha canviat en les seves vides i què en pensen, de les noves polítiques antitrans de Trump. Loin de vous j’ai grandi és el darrer lliurament del projecte de Marie Dumora que acompanya els seus personatges al llarg d’una vida, la Sabrina i el seu fill Nicolas. El documental observacional Femmes Suspendues mostra l’odissea al Marroc de tres dones abandonades pels seus marits que, després d’anys d’espera interminable, recorren al jutjat de la seva regió per demanar el divorci. Moon, 66 Questions, primer llargmetratge de Jacqueline Lentzou, representant del millor cinema grec recent, relata el retrobament entre Artemis, una noia de vint-i-quatre anys, i el seu pare, afectat per un descontrol muscular, de qui s’ha de responsabilitzar després d’uns anys de distanciament.
Moltes dones durant la Segona República van viure els seus anys universitaris amb plenitud, aprenent i participant en la vida cultural del moment. Fins que la guerra ho va aturar tot. El seu testimoni arriba en la veu de les seves filles i fills al documental de Lala Gomà Presas Pioneres. Dones universitàries de la Segona República. La programació es completa amb una sessió de curtmetratges i una sessió a l’aire lliure, a la plaça Salvador Seguí, diumenge 12 de juny a les 21.45 h, amb la projecció del film xinès Self-Portrait: Fairy Tale in 47 Km, on la directora Zhang Mengqi vol construir una casa a dalt d’un turó i convida un grup de noies del poble a imaginar amb ella aquest espai.
Amb la col·laboració de: