Entre els anys 1996 i 1999, Joan Capdevila i Nogués va anar dipositant la seva obra cinematogràfica a Filmoteca de Catalunya. Tombant el segle, el cineasta amateur va retrobar les primeres pel·lícules fetes en 8mm que van passar a engrandir el seu fons. La seva obra en vídeo, en què podem trobar imatges del pailebot Santa Eulàlia, van ser portades a la Filmoteca per la seva família amb l’esperit de mantenir l’obra del cineasta unificada.
Joan Capdevila va treballar amb metges i cirurgians filmant les seves intervencions i teràpies. Malauradament, d’aquesta part de la seva obra no se n’ha recuperat res.
A través de les més de 50 hores d’imatges que va filmar podem accedir als interessos del cineasta que va cobrir aspectes rellevants del món cultural català. Entre ells destacaria la sèrie dedicada a Montserrat on, a banda de filmar la muntanya, va entrar a la basílica a filmar moments importants de la comunitat, com l’enterrament dels abats Joaquim Anselm Albareda i Escarré, o la benedicció de la campana major. També va tenir accés a l’interior de la comunitat i gràcies a ell tenim unes imatges impagables de l’escolania.
Amb la seva càmera també va seguir el recorregut de Pau Casals al final de la seva vida, així com les activitats de l’Orfeó Català del qual formava part. El seu ull inquiet va recollir els seus viatges per la Mediterrània i ens ha facilitat imatges de les terres de Tarragona, com el pessebre a la cova de l’Espluga de Francolí, el testimoni de l’agricultura al Delta de l’Ebre o la reivindicació dels cellers modernistes de la Conca de Barberà i dels castellers. Les festes tradicionals també formen part de la seva obra i així tenim imatges de Verges el Dijous Sant, la Patum de Berga o les festes a Cabra del Camp. De Barcelona, tenim les nevades de 1962 o el Tic Tac de la ciutat de Barcelona l’any 1956.
Tot plegat més de 50 anys captant el dia a dia del seu país.