Premsa
09/01/2022
La selecció de films reflexiona sobre produccions visuals realitzades pels autors de crims mentre cometen accions violentes, imatges que adopten el punt de vista dels criminals o dels seus còmplices. El cicle ha estat programat pel catedràtic de comunicació audiovisual Vicente Sánchez-Biosca, autor de l’assaig ‘La muerte en los ojos’ (Alianza Editorial), que presentarà algunes de les sessions.
Les imatges de perpetradors són aquelles produccions visuals realitzades pels autors de crims mentre cometen accions violentes. Amb referència als casos de crims de guerra, violència política i genocidis, aquestes imatges adopten el punt de vista dels criminals o dels seus còmplices. La tipologia d’aquestes imatges és variada i esmunyedissa: generalment clandestines o íntimes, la seva difusió sol portar un punt d’autodenúncia. Sovint han estat utilitzades pels enemics de qui les van produir, amb finalitat de contrapropaganda, denúncia o anàlisi històrica o retrospectiva. Aquest cicle pretén reflexionar sobre formes de reescriptura basades en fotografies i fragments cinematogràfics o de vídeo que construeixen una estructura narrativa o discursiva nova.
El catedràtic de comunicació audiovisual de la Universitat de València Vicente Sánchez-Biosca és el programador del cicle i l’autor del llibre La muerte en los ojos. Qué perpetran las imágenes de perpetrador (Alianza Editorial).
El cicle comença dimecres 19 de gener a les 20.00 h a la Sala Chomón amb la projecció d’Aufschub (Ajornament, Harun Farocki, 2007), pel·lícula sense so que se situa al camp de concentració nazi holandès de Westerbork. El 1944 el comandant del camp va encarregar una pel·lícula a un dels presoners per posar en relleu l’eficàcia econòmica del camp en un moment que aquest estava amenaçat per tancament. Farocki recupera fragments d’aquest film corporatiu d’imatges pacífiques i, a través de les ressonàncies tràgiques que aquestes ens evoquen, ens exigeix una mirada crítica entorn del discurs audiovisual. La sessió serà presentada per la fotoperiodista Sandra Balsells, el crític d’art i investigador Carles Guerra, i Vicente Sánchez-Biosca, que presentarà el seu llibre La muerte en los ojos.
Altres films del cicle ens situen enfront dels casos de tortura policial durant la dictadura militar del Brasil als anys 60 a Retratos de identificação (Anita Leandro, 2014); el genocidi perpetrat pel règim Khmer Roig de Cambodja, que retrata Rithy Panh a Bophana, una tragèdia cambodjana (1996); la història política i violenta del País Basc des de la Guerra Civil Espanyola fins a l’inici del primer govern socialista, amb testimonis de membres d’ETA, policies nacionals i guàrdies civils al documental Euskadi hors d’État (Arthur MacCaig, 1983), que va ser acusat de pro-etarra per la visió romàntica que oferien els terroristes dels seus atemptats, o les tortures i vexacions infligides als presoners iraquians a la presó d’Abu Ghraib pels marines nord-americans a Standard Operating Procedure (Errol Morris, 2008), gran premi del jurat al festival de Berlín.
Què tenen en comú les fotografies de vexacions humanes d’Abu Ghraib, l’àlbum d’Auschwitz i les fotos de presoners arrencades pels torturadors de les dictadures més ferotges de Xile, Argentina, Brasil o Cambodja? Més enllà del seu contingut, totes són “imatges de perpetrador”: encarnen el punt de vista dels autors dels crims de masses o dels seus còmplices mentre aquests consumen els seus actes violents, alhora que ens constrenyen com a espectadors a mirar el dolor aliè a través dels ulls dels qui ho van provocar.
L’assaig de Vicente Sánchez-Biosca La muerte en los ojos. Qué perpetran las imágenes de perpetrador (Alianza Editorial) proposa un mètode per analitzar aquesta modalitat visual en fotografia, cinema i vídeo, unint al rigor històric els instruments tècnics i estilístics propis de la imatge, no només del que és visible, sinó també del que és ocult després dels límits de l’enquadrament.
Vicente Sánchez-Biosca és catedràtic de comunicació audiovisual a la Universitat de València i va ostentar la càtedra de Cultura i Civilització Espanyola del King Juan Carlos Center de la New York University el 2013. En la actualitat dirigeix el projecte d’investigació “De espacios de perpetración a lugares de memoria: formas de representación”, del grup REPERCRI.
Amb la col·laboració de: