Premsa
30/08/2021
Manel Camp ha destacat com a compositor de bandes sonores, amb col·laboracions amb Vicente Aranda, Manuel Cussó-Ferrer i Francesc Bellmunt. Les sessions a la Filmoteca de Catalunya formen part del projecte ‘De Minorisa a Carst’, amb què el músic celebra l’aniversari, amb una sèrie d’experiències i concerts arreu del territori.
Manel Camp (Manresa, 1947) és un nom de referència de la música catalana. A més dels estudis al Conservatori Superior Municipal de Barcelona, va ser deixeble de Joan Guinjoan en composició. Músic molt versàtil, el 1971 va crear el grup Fusioon amb, entre d’altres, Santi Arisa i va treballar amb alguns dels representants més importants de la Nova Cançó com a pianista, arranjador i compositor.
El 1979 Vicente Aranda li encarrega la seva primera partitura cinematogràfica per a La muchacha de las bragas de oro, i inicia amb el cineasta una col·laboració que es perllonga amb Asesinato en el Comité Central (1982) i Fanny Pelopaja (1984). Després, en el camp cinematogràfic, se centra en el cinema català, amb els directors Francesc Bellmunt i Manuel Cussó-Ferrer. Un contacte amb el cinema que s’ha materialitzat en la composició de vuit bandes sonores, una experiència que Manel Camp considera transformadora per a la seva visió de la creació musical.
L’homenatge que la Filmoteca dedica a Manel Camp forma part del projecte De Minorisa a Carst, amb què el músic celebra bufar 75 espelmes. Es tracta d’un extens programa que inclou experiències i una sèrie de dotze concerts arreu del territori que s’allargaran fins al maig de 2022. En el terreny cinematogràfic, a més de les tres sessions a la Filmoteca, n’inclou tres més que es duran a terme al Cine Club Manresa.
A la Filmoteca, avui dijous 2 de setembre a les 19.30 h a la Sala Laya, es podrà veure L’última frontera (1991), de Manuel Cussó-Ferrer, crònica del pas pels Pirineus del filòsof alemany d’origen jueu Walter Benjamin fugint de la persecució dels nazis, per la qual Manel Camp va rebre el Premi Nacional de Cinematografia. Dimecres 8 de setembre a les 19.30 h a la Sala Laya es projectarà El complot dels anells (1988), trama de política-ficció de Francesc Bellmunt amb l’assassinat del president de la Generalitat durant els preparatius dels Jocs del 92 com a teló de fons. Va ser la primera col·laboració amb Camp, a la que van seguir Un negre amb un saxo (1989), Monturiol, el senyor del mar (1993) i Gràcies per la propina (1997). Bellmunt i Camp presentaran la sessió.
La darrera sessió, dimecres 15 de setembre a les 20.00 h a la Sala Chomón, serà una masterclass en què Manel Camp farà un recorregut il·lustrat amb fragments de pel·lícules i de música en directe per la seva experiència com a compositor de bandes sonores. Una ocasió magnífica per gaudir del mestratge d’un dels grans músics del país que també s’ha dedicat a la pedagogia musical, en projectes com el Centre d’Estudis Musicals de Vallvidrera, l’Aula de Música Moderna de Barcelona o el Departament de Jazz i Música Moderna de l’ESMUC.