Premsa
21/05/2021
La retrospectiva ‘Dorothy Arzner, una dona a la fàbrica de somnis’ recupera durant tot el mes de juny l’obra de l’única dona directora en el Hollywood de la transició del mut al sonor.
La gran retrospectiva que aquest any acompanya la Mostra Internacional de Films de Dones té com a protagonista Dorothy Arzner, que del 1927 al 1943 va dirigir gairebé una vintena de films. Durant tot aquest temps va ser l’única dona directora a Hollywood, un món eminentment masculí on va entrar gràcies a la seva excel·lent tasca com a muntadora de cinema mut, que li va obrir el camí a la direcció. Va ser la primera dona a dirigir un film sonor –va inventar el micròfon de girafa–i a formar part del Sindicat de Directors dels Estats Units.
Rere les càmeres va aportar una mirada més agredolça a la comèdia i al drama, qüestionant l’imaginari romàntic establert. Malgrat el codi Hays, va mostrar la part més fosca del matrimoni i va explorar la sororitat, el concepte del compromís, el rol de les dones treballadores i la relació entre classe social i gènere. Va potenciar i orientar la carrera d’un bon grapat d’estrelles femenines, a qui sempre posava en primer terme i a les quals conferia personalitats poderoses i matisos poc o gens tractats aleshores, com Clara Bow, Claudette Colbert, Joan Crawford o Katharine Hepburn, a qui va fer aparèixer per primer cop a la pantalla vestida amb pantalons.
I malgrat tot Dorothy Arzner va caure en l’oblit, fins que als anys setanta el moviment feminista la va reivindicar. Ara aquesta retrospectiva també la recupera amb la projecció d’una dotzena dels seus films.