Premsa
09/09/2020
El director cambodjà Rithy Pahn presentarà, per videoconferència, el seu darrer film, que va rebre el guardó al millor documental en l’últim Festival de Berlín. Supervivent de la barbàrie imposada pels khmers rojos, Pahn abandona Cambodja per parlar de l’extermini perpetrat a qualsevol lloc durant el segle XX.
Irradiés, del director cambodjà Rithy Pahn, una reflexió sobre el mal i la destrucció durant el segle XX, obre dijous 10 de setembre a les 20.00 h a la Sala Chomón la 22a edició del Festival de Cinema Jueu.
El director, conegut pels seus documentals catàrtics sobre el genocidi perpetrat pels khmers rojos a Cambodja, adopta una despietada perspectiva per bastir un increïble poema metafísic. Rithy Panh, supervivent de la barbàrie imposada pels khmers rojos, abandona Cambodja per parlar de l’extermini perpetrat a qualsevol lloc durant el segle XX.
Conscient de la impossibilitat d’expressar en paraules l’experiència de ser supervivent, ho fa mostrant una faceta poètica que fa més digerible l’horror exhibit a la pantalla. A la manera d’una instal·lació artística, parteix la pantalla en tres mentre escoltem un text literari metafísic, un diàleg a dues veus entorn de la devastació i el patiment generat a l’home per l’home.
Ser un supervivent no es pot descriure amb paraules. Però cal viure i apropar-se a aquesta irradiació que pot donar-se sense cap causa, cap coneixement, cap protecció possible. Cal, per la causa de la humanitat, experimentar i entendre les diverses formes de maldat –de les trinxeres als atols, dels camps al silenci. El mal irradia. Fa mal fins i tot a les generacions futures. Però la innocència queda fora del seu abast.
Irradiés va participar en la secció oficial a competició de la darrera edició del Festival de Berlín, on va ser premiat com el millor documental. Rithy Panh presentarà per videoconferència la seva pel·lícula dijous 10 de setembre a les 20.00 h a la Sala Chomón, en la sessió inaugural del Festival de Cinema Jueu de Barcelona. També participarà en la presentació Vicente Sánchez-Biosca, catedràtic de Comunicació Audiovisual a la Universitat de València, que actualment és investigador principal de dos projectes sobre la representació de perpetradors de violències de masses (www.repercri.com), i ha treballat sobre la imatge en relació amb la guerra civil espanyola, la Xoà i el genocidi dels khmers rojos a Cambodja. El seu últim llibre és Miradas criminales, ojos de víctima. Imágenes de la aflicción en Camboya (Prometeo, Buenos Aires, 2017).
Rithy Panh
Nascut a Phnom Penh, Cambodja, el 1964, va escapar de la dictadura dels khmers rojos, sent l’únic supervivent de la seva família, i es va instal·lar a París el 1980, on va estudiar a l’Institut des Hautes Études Cinématographiques (La Fémis). El seu documental S-21, la machine de mort khmère rouge, de 2003, va descriure la política dels khmers rojos d’extermini sistemàtic de la població entre 1975 i 1979. És cofundador del Centre Bophana, que es dedica a l’arxiu del patrimoni cinematogràfic cambodjà. El 2013 la seva pel·lícula L’image manquante va ser la primera producció cambodjana nominada a un Oscar, i va guanyar el premi Un certain regard del Festival de Cannes.