Dossier Film (INCLUIDO EN Dossier didàctic)
El ladrón de bicicletas és una pel•lícula de tal simplicitat i tan directa que sembla com si no hi hagués res entre l'espectador i la mateixa experiència. Vittorio De Sica va aconseguir aquest intens realisme a través d'una exquisida elecció del repartiment i d'un desig d'explicar, com va dir, una «història simple i humana». No obstant això, en certa manera sorprenentment, hi va haver set guionistes que van participar en la seva elaboració —Zavattini era l'únic acreditat, tot i que entre els altres que van treballar en el guió s'hi troben Oreste Biancoli, Suso Cecchi d'Amico, Adolfo Franci, Gherardo Gherardi, Gherardo Guerrieri i el mateix De Sica.
Van canviar lliurement gran part de la novel•la en la qual es basava. Per exemple, en l’obra original, el protagonista va a buscar la seva bicicleta robada en una altra segona bicicleta que tenia per a casos d'emergència. Vittorio De Sica, consumat actor, va utilitzar a no professionals, que va descobrir gràcies a un estrany instint per al talent i a una tenaç persistència. De Sica li va donar un paper a Lamberto Maggiorani, un obrer, quan aquest va portar al seu propi fill a la prova per al paper de Bruno. Lianella Carell, una periodista, va obtenir el paper de dona de Maggiorani quan va anar a veure a De Sica per fer-li una entrevista. Enzo Staiola, que va interpretar el paper de Bruno, va ser descobert per De Sica mentre contemplava el rodatge de la pel•lícula.
De tots va extreure interpretacions que són desconsoladores però sense autocompassió. No és una pel•lícula culta, ni tan sols convencionalment dramàtica, però el seu sentit de la vida, capturat en les seves relacions exquisidament retratades, va fer que el realisme italià fos comprensible per al gran públic. De Sica va dir: «A Itàlia habitualment els homes surten amb els seus fills. Els fills parlen amb els seus pares, es converteixen en confidents, i molt sovint deixen de ser nens per tornar-se "petits homes". Penso que això és universal». Quan es va estrenar, El ladrón de bicicletas va ser atacada pels seus compatriotes per totes bandes, des de la premsa de dretes per la seva ofensiva visió de la Itàlia de postguerra, i des de la premsa d'esquerres per mostrar desesperació en lloc de revolució. No obstant això, el món en general la va acceptar, i va aconseguir l'Oscar a la millor pel•lícula estrangera en 1949.
Las 100 mejores películas. John Kobal (ed.). Madrid: Alianza, cop. 1990.
6è de Primària, ESO i Batxillerat/CF
Busqueu més informació sobre aquest moviment cinematogràfic. Roma, ciutat oberta (Roberto Rossellini, 1944-46), va ser la primera gran obra mestra del neorealisme. Citeu d’altres films i directors.
El fet de rodar amb actors no professionals, sense decorats ni llum artificial redueix els costos de filmació, però, a més, busca un estil determinat. Descriviu-lo.
La censura, en el doblatge del film a l’espanyol, va introduir una veu en off que no existia en l’original i que modifica el final. Veieu-lo: https://www.youtube.com/watch?v=jYZ4u7SqjPs.
La veu en off ressalta la fe i la solidaritat cristiana. En canvi, en l’original l’Antonio i el seu fill caminen en silenci, no hi ha veu en off. Veieu el final original sense censura (a partir del minut 6): https://www.youtube.com/watch?v=C_lJbSJoIuw
Com modifica el final aquesta veu en off? Quins sentiments ens transmet el final original i quines conclusions traiem amb la versió de la censura espanyola?
Investigueu sobre la censura franquista en el cinema.També podeu consultar els vídeos i el catàleg de l’exposició Multiversions produïda per la Filmoteca de Catalunya http://www.filmoteca.cat/web/exposicions/multiversions
Expliquem als alumnes la importància de veure el cinema en la seva versió original.
Creieu que actualment hi ha nens i nenes en la mateixa situació?
Reviseu a l’aula la declaració universal dels drets dels infants i discutiu sobre quins principis es vulneren i perquè. http://www.amnistiacatalunya.org/edu/docs/nu-dec-infants.htm
Què menja el Bruno i què l’altre nen ric? Perquè existeixen aquestes diferències? Creieu que actualment, al vostre barri, poble o ciutat, hi ha desigualtats econòmiques? Parleu-ne a l’aula.
Altres activitats relacionades
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Drama sobre els temps oficials de la postguerra i les vicissituds d’un home per aconseguir recuperar la bicicleta que li han robat, i que li permetria tenir una feina –l’única manera de sobreviure en temps difícils. És un títol cabdal de la història del cinema. Entre els nombrosos premis aconseguits per la pel•lícula, destaca l'Oscar de Hollywood al millor film estranger.