Dossier Film (INCLUIDO EN Dossier didàctic)
Suposant que es vulgui definir Rebeca com un conte de fades, caldria afirmar que ho és en el més noble, pur i genuí sentit del terme: si hi ha res d’admirar d’aquesta extraordinària pel·lícula plena de coses admirables és, sense cap mena de dubte, la seva manera d’adaptar alguns dels modes característics del conte de fades a l’univers expressiu del director. Abans que a Vértigo (1958) o Psicosis (1960), lluny encara la depuració formal, l’abstracció absoluta de Los pájaros (1963), Hitchcock ja havia aconseguit amb Rebeca reconduir una trama efectista i insubstancial, poblada de personatges arquetípics i que no es mereix la consideració de “gòtica” que arrossega, a un terreny que voreja amb els marges més nebulosos del cinema fantàstic.
És arriscat, i fins i tot inexacte, afirmar rotundament que Rebeca és fantastique, tot i que no és del tot desenraonat: malgrat l’explicació racional que se li dóna al final (en el fons tan artificiosa i rebuscada com la de Psicosis), Rebeca té tots els elements gòtics heretats de la novel·la de Du Maurier...i alguns més. Per dir-ho d’alguna manera, i tot el contrari que el llibre, la pel·lícula sí que es mereix la consideració de gòtica perquè afegeix al decorat i als personatges de Du Maurier allò que els hi faltava per ser considerats gòtics o pertanyents a un relat gòtic: l’atmosfera.
Sense ser una història de fantasmes pròpiament dita, el film Rebeca és una obra centrada en la influència gairebé sobrenatural del record d’una dona morta (o, com diu Juan Miguel Company Ramón, planteja “un seguit de variacions al voltant d’un cos absent”). La seva base més obertament fantastique se sustenta en l’enfrontament entre la jove protagonista i la pèrfida majordoma, fet que Hitchcock va comprendre que era essencial per mantenir l’interès de la pel·lícula i que va aconseguir plenament gràcies a l’esplèndid contrast de les seves dues principals actrius
Fernández-Valentí, Tomás. Instinto básico ; Rebeca. Barcelona: Dirigido, cop. 1996.
2n cicle d'ESO i Batxillerat/CF
Es tracta d’un tràveling que s’apropa a la mansió de Manderley d’una manera enigmàtica mentre escoltem la veu en off de la protagonista, Joan Fontaine, que ens explica la història en flashback.
En aquesta escena d’inici veiem tres tècniques cinematogràfiques diferents: el tràveling, la veu en off i el flashback. Busqueu què són i quines sensacions es pretén transmetre en utilitzar-les.
- Alberich, Enric. Alfred Hitchcock: el poder de la imagen. Barcelona: Publicaciones Fabregat, 1987.
- Alsina Thevenet, Homero. Historias de películas. Buenos Aires: El Cuenco de plata, 2006.
- Castro de Paz, José Luis. Alfred Hitchcock. Madrid: Cátedra, cop. 2000.
- Fernández-Valentí, Tomás. Instinto básico ; Rebeca. Barcelona: Dirigido, cop. 1996.
- Parrondo Coppel, Eva. 'La mujer' en el cine gótico: Rebeca (Rebecca, Alfred Hitchcock, 1940). “Secuencias”, núm. 25 (2007), pàg. 79-92.
- Rebeca (Rebecca)(DVD). Barcelona: Manga Films, DL 2003.
- Toro, Guillermo del. Hitchcock. Madrid: Espasa Calpe, cop. 2009.
- Turner, George. Du Maurier Selznick Hitchcock = Rebecca. “American Cinematographer”, vol. 78, núm. 7 (July 1997), pàg. 84-88.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
El punt de vista |
El personatge i les seves emocions |
Una noia coneix un aristòcrata turmentat per la mort recent de la seva esposa. Es casen, i ell la porta a la seva mansió de Manderley, on els records de l'antiga senyora ho impregnen absolutament tot i obsessionen especialment una criada.
Aquest film va rebre el premi Oscar al millor film i a la millor fotografia en blanc i negre. Judith Anderson, la majordoma que fa la vida impossible a Joan Fontaine manipulant-ne la ment a partir de les seves obsessions, ha esdevingut la sinistra icona del film i una de les interpretacions de repartiment més poderoses de la història del cinema.