Dossier Film (INCLUIDO EN Dossier didàctic abril 2015)
- Banksy - Thierry Guetta - Documental - Mockumentary - Street art - Procés creatiu
- Subhasta - Mercantilisme de l’art - Crítica d’art
Fa uns anys el cinema era més fàcil. Una pel·lícula era una obra cinematogràfica realitzada per un director sobre un tema ficcional escollit (més o menys) per ell i escrit per un guionista. Si les imatges i la història eren reals, es tractava d’un documental. Però, de fa un temps, les coses s’han complicat una mica. Amb l’evolució estètica i narrativa (molts cops interessant i/o necessària) de la postmodernitat, la realitat i la ficció es poden barrejar (Redacted, de Brian de Palma o I’m Still Here, de Casey Affleck), els personatges resulten híbrids i escorredissos (Being John Malkovich, d’Spike Jonze), les pel·lícules reflexionen sobre elles mateixes (Adaptation, d’Spike Jonze) i els documentals poden no ser més que el reflex de la seva pròpia falsedat (F for Fake, d’Orson Welles).
Això és el que passa amb Exit Through the Gift Shop. I no podia ser de cap altra manera si considerem que, segons explica la fitxa tècnica, aquest documental ha estat realitzat per Banksy, un dels artistes gràfics (o grafiters, com es vulgui dir) més important dels darrers anys però llur característica principal és la seva extrema discreció. Una mena de J.D. Salinger o Daft Punk, per agafar exemples d’altres creadors, de l’street art. Per això resulta, com a mínim, sorprenent i divertit veure, al principi de la pel·lícula, un encaputxat (presentat com a Banksy) explicar, amb veu distorsionada, que en un principi el documental devia ser una obra sobre ell realitzada per un estrambòtic francès però que, al final, s’ha convertit en el retrat d’aquest desconegut personatge (presumptament realitzada per l’artista). L’espectador havia vingut a conèixer l’obra, els secrets i amagatalls del món de Banksy i, enlloc d’això, descobrirà la vida d’un tal Thierry Guetta.
El documental sobre un artista es converteix en un meta discurs que explica les raons per les que no ha pogut fer-se, tot i que, paradoxalment, fent explícita aquesta incapacitat acaba parlant....del documental inicial.
Le Genissel, Aurélien. Exit Through the Gift Shop: la gran ilusión de Banksy. “Dirigido por”, núm. 404 (oct. 2010), pàg. 27-28.
ESO i Batxillerat/CF
- Exit Through the Gift Shop (DVD). Madrid: Avalon Distribución Audiovisual, cop. 2011.
- Le Genissel, Aurélien. Exit Through the Gift Shop: la gran ilusión de Banksy. “Dirigido por”, núm. 404 (oct. 2010), pàg. 27-28.
- Imágenes para la sospecha: falsos documentales y otras piruetas de la no-ficción. Jordi Sánchez-Navarro y Andrés Hispano (ed.). Barcelona: Glénat, 2001.
- Miller, Henry K. Exit Through the Gift Shop. “Sight & Sound”, vol. 20, núm. 5 (May 2010), pàg. 65.
- Pedro, Gonzalo de. Exit Through the Gift Shop. “Cahiers du Cinéma España”, núm. 38 (oct. 2010), pàg. 45.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Banksy, l’artista anònim més conegut del món, dirigeix aquest documental que encara ningú no ha pogut esbrinar si es tracta d’una broma, o no. La història gira al voltant de Thierry Guetta, un francès que viu a Los Angeles i que ho enregistrat tot amb la seva càmera fins que a poc a poc es va introduint en el món de l’art urbà i arriba a conèixer Banksy. En aquest moment Guetta passa a ser el protagonista i Banksy el director del film. Com indica el títol –‘Sortida per la botiga de regals’–, el film és una reflexió sobre el mercantilisme de l’art i tot allò que hi ha de fals en aquell món.