Dossier Film (INCLUIDO EN Dossier didàctic)

El molino y la cruz

Mlyn i Krzyz

Fitxa tècnica

Direcció Lech Majewski
Guió Michael Francis Gibson, Lech Majewski
Música Lech Majewski, Józef Skrzek
Fotografia Lech Majewski, Adam Sikora
Interpretació Rutger Hauer, Charlotte Rampling, Michael York, Joanna Litwin, Dorota Lis, Bartosz Capowicz, Mateusz Machnik, Marian Makula, Sylwia Szczerba, Wojciech Mierkulow, Ruta Kubas, Jan Wartak, Sebastian Cichonski
Producció Polònia
Any 2011

Temes clau

Pieter Brueghel - Pintura flamenca - Guerra dels Vuitanta Anys - Escenografia - Profunditat de camp - Passió de Crist - Violència - Procés creatiu

La crítica diu

 

El molí i la creu del cineasta, poeta i artista polonès Lech Majewski és una pel·lícula que vindria a reivindicar el gest espigador d’Agnès Varda des de la deliberada voluntat de subvertir el plantejament de la cineasta francesa. Mentre Varda apostava per buscar a la vida real el rastre del quadre Des glauneses (1857) de Jean-François Millet, Majewski busca al quadre El camí del calvari (1564) del pintor flamenc Pieter Bruegel, rastres d’una realitat intuïda, somiada i imaginada per ell mateix. Aquest plantejament porta Majewski a reconstruir pel cinema els paisatges pintats per Bruegel, respectant formes i colors, on col·loca els personatges escollits, d’entre els més que composen el quadre original, per oferir una nova lògica a la seva existència. Mitjançant aquest atrevit gest, Majewski desafia el misteri de la creació intentant desvetllar tot allò que el quadre de Bruegel no pot arribar a expressar a causa de la seva naturalesa pictòrica. 

Petrus, Anna. El molino del tiempo: desmontando a Bruegel. “Dirigido por”, núm. 423 (jun. 2012), pàg. 12.
 

Proposta d'activitats

ESO i Batxillerat/CF

 

  • Pieter Brueghel és un dels pintors principals de l’Escola Flamenca. Busqueu informació biogràfica i artística de l’autor, el corrent on s’encabeix, els seus trets principals i d’altres autors similars.

 

  • El camí del calvari és un quadre altament simbòlic i ple de paral·lelismes amb la Guerra dels Vuitanta Anys. Cerqueu informació sobre aquesta guerra i la dinastia dels Habsburg i identifiqueu quins símbols relacionats hi trobeu.

 

  • El molí i la creu és una recreació fictícia sorgida a partir del quadre El camí del calvari de Pieter Brueghel. Inventeu una història a partir de qualsevol altre que us agradi.

 

  • Mireu detingudament l’obra pictòrica i descobriu quins són aquests aspectes més inusuals i enigmàtics (per exemple: el molí dalt del turonet).

 

  • La pel·lícula ha estat filmada digitalment. Investigueu quines diferències hi ha entre un enregistrament digital i un d’analògic.

 

  • Un dels aspectes formals destacables de la pel·lícula és la seva profunditat de camp. Què és això? Per què l’utilitza el director?

 

Completeu el vostre visionat

 

- Atkinson, Michael. The mill and the cross. “Cineaste”, vol. 37, núm. 4 (Fall 2012), pàg. 63-64.

- Axelrad, Catherine. Calvaire en trompe-l'oeil: Bruegel, le moulin et la croix. “Positif”, núm. 616 (juin 2012), pàg. 111-112.

- Lepastier, Joachim. Bruegel, le moulin et la croix. “Cahiers du cinéma”, núm. 674 (janv. 2012), pàg. 36-37.

- El molino y la cruz(Mlyn i Krzyz)(DVD). Madrid: Karma films, DL 2013.

- Petrus, Anna. El molino del tiempo: desmontando a Bruegel. “Dirigido por”, núm. 423 (jun. 2012), pàg. 12.

- Piga, Angela Maria. Majewski Renaissant. “Cahiers du Cinéma”, núm. 680 (juil-août 2012), pàg. 77-78.

- Salvador, Mariano. El molino y la cruz. “Caimán. Cuadernos de Cine”, núm. 11 (dic. 2012), pàg. 56-57.

- Thomson, Patricia. Entering Bruegel's world. “American Cinematographer”, vol. 92, núm. 6 (June 2011), pàg. 16-20.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

A partir del quadre El camí del Calvari de Pieter Brueghel –que descriu la passió de Crist sota la brutal ocupació espanyola de Flandes al 1564–, el cineasta polonès Lech Majewski convida l’espectador a reconstruir el significat profund d’algunes de les escenes del quadre. Entre les més de cinc-centes figures que hi apareixen, el director escull les vides d’una dotzena de personatges que es mouen en un paisatge panoràmic poblat per camperols i genets de capes vermelles. Entre els escollits hi ha Brueghel mateix, el seu amic i col·leccionista Nicholas Jonghelinck i la Verge Maria

Dimarts 8 d'abril - 17.00h            Diumenge 20 d'abril - 20.00h