Ciclo

L’univers femení de Kenji Mizoguchi

Gion no shimai / Les germanes de Gion (Kenji Mizoguchi, 1936)

02/10/2018 - 30/11/2018

calendario

El 1918, el cineasta va perdre el seu primer treball per haver participat en una revolta inspirada en la revolució soviètica. Dos anys més tard, el 1920, va treballar com a actor per la Nikkatsu, i el 1924 va debutar com a director. Fins a l’any 1956, quan va morir, va rodar 94 films, dels quals una seixantena llarga es dóna per desapareguda.

Entre l’octubre i el novembre, la Filmoteca en presenta dinou. Hem privilegiat l’interès del cineasta per les dones, fins i tot quan elles són quasi absents, com en els films de propaganda del tipus Meito Bijomaru. Són obres melancòliques, entre la tristor i la bellesa, líriques i sovint fosques, gairebé sempre filles del principi “una escena-un pla”. L’obra d’un mestre indiscutible.
 

Programa

Gion no shimai
Les germanes de Gion
Un drama sobre dues germanes geishes de Gion, el barri del plaer de Kyoto. Totes dues tenen diferents concepcions sobre el tipus de relacions que han de tenir amb els homes, fins que la vida els demostra qui té raó.
Zangiku monogatari
La història dels crisantems tardans
La història d'un actor de kabuki en una companyia provinciana que ha de separar-se de la seva estimada.
Meitô Bijomaru
L’espasa Bijomaru
Aquest film xambara –gènere d'aventures protagonitzat per espadatxins– comença amb un cert to lleuger i desenfadat que després es torna més seriós.
Saikaku ichidai onna
Vida d’Oharu, dona galant
Un títol cabdal en l'obra del director. Premiat al festival de Venècia el 1952, descriu les desventures d'una dona utilitzada i rebutjada durant tota la seva existència.
Maria no Oyuki
Oyuki, la verge
Durant la Guerra de Seinan, el 1878, dues dones que es dediquen a la prostitució fugen amb l'exèrcit a través del país. El títol fa referència a la forma irònica utilitzada al Japó per anomenar les prostitutes de bon cor.
Genroku chûsingura
La venjança dels quaranta-set samurais
Després d’un incident amb el camarlenc de la cort imperial, el shogun obliga un senyor feudal a fer-se l’harakiri.
Oyû-sama
La señorita Oyu
Un home es casa amb una noia per poder ser a prop de la seva germana, vídua i mare d'un fill. Entre tos tres s’establirà una relació estranya. Un film no gaire conegut de Mizoguchi, però absolutament fascinant.
Musashino fujin
La dama de Musashino
Una aristòcrata de províncies mancada d'afecte testimonia la decadència dels antics valors i de la tradició per la qual passa el Japó. L'actitud de Mizoguchi és conservadora, i caricaturitza tant com pot els representants de la nova societat.
Yuki fujin ezu
El destí de la senyora Yuki
La senyora Yuki pertany a una família molt distingida, però el matrimoni amb un home dissolut l'abocarà a una vida plena de desgràcies de final tràgic.
Uwasa no onna
La mujer crucificada
La Yukiko, una estudiant de música, i la seva mare Hatsuko, que regenta un bordell, s'enamoren del mateix home i es converteixen en rivals.
Joyû Sumako no koi
L'amor de l'actriu Sumako
Un escriptor busca una actriu per representar l’obra "Casa de nines", d’Ibsen.
Waga koi wa moenu
La flama del meu amor
El film està inspirat en la vida real d’una dona que, a la fi del segle passat, i en l’àmbit polític, va lluitar amb el seu marit per la modernització del país.
Chikamatsu monogatari
Los amantes crucificados
El film també és conegut amb el títol d’'Una història de Chikamatsu', fent referència a Monzaemon Chikamatsu, un escriptor molt popular al Japó.
Gion bayashi
La música de Gion
Gion és un barri de Kyoto on la bella i jove Eiko ha anat a refugiar-se a casa de Miyoharu, una geisha de gran reputació.
Yoru no onnatachi
Les dones de la nit
Durant els anys de la postguerra, una vídua de guerra es veu obligada a convertir-se en l’amant del seu patró. “He expressat bruscament i d’una manera una mica agressiva el gran ressentiment que vaig acumular durant tota la guerra” (Kenji Mizoguchi).