Ciclo
Sí, però abans havia rodat amb Celia Johnson —“juntament amb Katherine Hepburn, la millor actriu de totes amb les que he treballat”, deia Lean— com a protagonista de la més que memorable Brief Encounter (1945), va dirigir en tres ocasions la que va ser la seva tercera esposa —l’Ann Todd de The Passionate Friends (1949), Madelaine (1950) i The Sound Barrier (1952)— i va treballar amb l’excel·lent i discreta Brenda de Banzie a Hobson’s Choice (1954).
Totes aquestes actrius interpreten dones que trenquen o volen trencar amb les convencions socials, que volen escapar-se de la rutina, de l’amor sense passió. En alguns casos això comporta un adulteri que no es consuma; en d’altres, acaba amb assassinat, judici i absolució, o desemboca en un inevitable càstig moral —el suïcidi—, però elles, de vegades, també se’n surten amb la seva i fugen de la societat patriarcal, com la protagonista de Hobson’s Choice. Totes elles entren en conflicte amb el món i els valors masculins, els encarni el pare, l’amant o l’espòs. Una galeria d’heroïnes de primera magnitud.