Ciclo

Per amor a les Arts 2017-2018

Per amor a les Arts

03/10/2017 - 26/06/2018

calendario

L’Auditori, la Fundació Mies van der Rohe, el Gran Teatre del Liceu, la Institució de les Lletres Catalanes, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música Catalana, el Servei de Biblioteques de la Generalitat, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya es tornen a sumar al projecte i aporten les seves respectives especialitats a una programació que busca la sintonia entre programacions i pel·lícules derivades dels mateixos textos, partitures, espais escènics i arquitectònics o pintures. Variat en formes i gèneres, el cinema no deixa de retroalimentar totes aquestes disciplines amb mirades originals i sempre enriquidores. 

Totes les sessions amb presentació a càrrec d'experts tindran lloc a la Filmoteca de Catalunya, els dimarts a les 17.00 h, a la sala Chomón. Posteriorment, alguns films poden comptar amb una segona projecció.

Entrada individual: 4 €.
Entrada reduïda. 3 €,
Filmo 10: 20 € (10 sessions).

Tenen dret a entrada reduïda els amics i abonats de les institucions participants en el cicle, estudiants, aturats, jubilats, persones amb discapacitat legalment reconeguda, títols de família nombrosa o monoparental, Carnet Jove, carnet de la Xarxa de Biblioteques Públiques i European Youth Card.

Programa subjecte a canvis d'última hora. 

Amb la col·laboració de

 Museu Nacional d'Art de Catalunya       L'Auditori de Barcelona Fundació Mies van der Rohe

 Gran Teatre del Liceu   Institució de les Lletres catalanes Mercat de les Flors

Palau de la Música - Orfeó Català     Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya      Teatre Lliure    Teatre Nacional de Catalunya

Programa

Powidoki, amb presentació a càrrec de Pepe Serra i Esteve Riambau el dimarts 3
Los últimos años del artista: Afterimage
Pepe Serra, director del Museu Nacional d'Art de Catalunya, i Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, presenten la sessió inaugural del cicle 'Per amor a les Arts' del 2017-2018.
Klassenverhältnisse - Amerika, rapports de classe, amb presentació a càrrec de Xavier Alberti, Pepe Serra i Esteve Riambau el dimarts 10
Relacions de classe
Després d'una presentació del cicle 'Per amor a les Arts' a càrrec ce pepe Serra, director del Museu Nacional d'Art de Catalunya, i Esteve Riambau, director de la Fimoteca, el director artístic del Teatre Nacional de Catalunya, Xavier Albertí, ens introduirà en aquesta sessió que organitzem amb sintonia amb l'estrena d''Islàndia', de Lluïsa Cunillé i dirigida pel mateix Albertí, a la sala petita del coliseu barceloní.
Matt Shepard Is a Friend of Mine, amb presentació a càrrec de David Selvas el dimarts 17
Matt Shepard és amic meu
En paral·lel al concert inaugural de la temporada del Palau de la Música, "Considering Matthew Shepard" (C. Hella Johnson), projectem el film de Michele Josue 'Matt Shepard is a Friend of Mine', que ens presentarà David Selvas, codirector escènic, amb Norbert Martínez, del concert al Palau.
Twelfth Night or What You Will, amb presentació a càrrec de Quim Àvila el dimarts 24
Nit de Reis o el que vulgueu
L'actor Quim Àvila, un dels intèrprets de La Kompanyia Lliure que estrenen temporada al Teatre Lliure de Gràcia amb 'Nit de Reis (o el que vulguis)", és l'encarregat de presentar-nos la versió cinematogràfica del text shakespearià duta a la pantalla per Trevor Nunn el 1996.
La danseuse, amb presentació a càrrec de Bea Fernández i Mònica Muntaner el dimarts 31
La bailarina
Bea Fernández i Mònica Muntaner, ballarines i coreògrafes membres del col·lectiu Les Santes i codirectores de l'espai de creació La Poderosa, presenten aquest film que evoca la ballarina Loïe Fuller, un símbol de la innovació que va revolucionar el món de la dansa. La Poderosa posa aquests dies en marxa, per segon cop, el cicle 'Hacer historias' -pel qual van merèixer el Premi Ciutat de Barcelona- amb l'espectacle 'Bombyx mori'.
Desire Under the Elms, amb presentació a càrrec de Joan Ollé el dimarts 7
Deseo bajo los olmos
Una obra d’Eugene O’Neill protagonitzada, a la pantalla, per Sofia Loren i Anthony Perkins. Les vides, com els desitjos, mai no arriben a la seva plenitud. En sintonia amb la versió que en aquestes mateixes dates estrena el TNC, ens presenta la sessió, justament, el director d'aquesta versió teatral, Joan Ollé.
Cube, amb presentació a càrrec de Miquel Fernández el dimarts 14
Una arquitectura minimalista, repetitiva i perillosa és una metàfora dels perills de la vida. Cal sumar sabers per escapar d’aquest espai creat per a l’angoixa però no tothom vol fer-ho. En col·laboració amb la Fundació Mies van der Rohe. Presenta la sessió Miquel Fernández, doctor en Antropologia social i professor del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
The Pervert’s Guide to Cinema, amb presentació a càrrec d'Octavi Martí
Slavoj Zizek és tan bon filòsof com crític de cinema. Per a ell les pel·lícules son l’expressió resumida i intensificada de la vida i cal saber psicoanalitzar-les. Aquest documental ens ho mostra amb exemples il·lustres. El presenta Octavi Martí, cap de programació i director adjunt de la Filmoteca de Catalunya.
Sessió doble: 'La femme d'à coté' i 'Un chien andalou', amb presentació a càrrec de Pol Avinyó
Truffaut fa dir als seus personatges que “sovint les cançons més ximples diuen les més grans veritats” però ell s’inspira en Tristany i Isolda, la parella de la qual se’n reia Buñuel. Dues versions a comparar amb la que programa el Liceu, en una sessió que ens presenta el musicòleg, divulgador musical i crític d'òpera Pol Avinyó.
The Visit
Quan el teatre –com el cinema- no s’avergonyia de voler dir coses, Dürrenmatt en tenia moltes al pap. Aquí, amb l’ajut de Ingrid Bergman, en diu unes quantes. En sintonia amb l’estrena de "La visita de la vella dama" al Teatre Lliure, ens la presenta el crític teatral i coordinador de l’Àgora Lliure-UPF Juan Carlos Olivares.
The Music Lovers
La passió de viure
Txaikovski va viure la seva sexualitat de manera problemàtica. Ell i la seva dona són els protagonistes d’aquest film sobre els problemes de la creació artística. Simultani al concert del compositor rus a L’Auditori.
Violette
Filla il·legítima, amant de Simone de Beavoir, amiga de Camus i Serraute, escriptora d’escriptors, comença L’Asphyxie dient “La meva mare mai em va donar la ma”. Tota una definició de principis.
Desperate romantics
William Morris reivindicava amb l’Arts and Crafts (‘arts i oficis’) l’artesania enfront de la industrialització.
Romeo and Juliet
Rodar la tragèdia dels amants de Verona a Verona mateix va fer parlar d’un “Shakespeare neorealista”. Aquesta adaptació va guanyar el Lleó d’or a Venècia i l’obra teatral es recrea com a òpera al Liceu.
Io, Don Giovanni
CARLOS SAURA, 2009.
S is for Stanley - Trentanni dietro al volante per Stanley Kubrick
Emilio d’Alessandro va marxar a Anglaterra per esdevenir pilot de Formula 1 i va acabar com a xofer de Stanley Kubrick. La seva relació demostra que el perfeccionisme del geni de caràcter més aviat esquerp també tenia la seva vessant humana.
El sistema solar
Una obra de teatre de la peruana Mariana Althaus als escenaris del Lliure i recentment portada al cinema. Una nit de Nadal. Una família reunida. Un pare malalt. Moltes coses a dir-se.
Incerta glòria
Adaptar una novel·la epistolar no era fàcil. Agustí Villaronga, de retorn a la guerra civil, opta per desenvolupar els nusos dramàtics que l’obra de Joan Sales només apuntava.
Blade Runner
RIDLEY SCOTT, 1982
Der Amerikanische Freund
El amigo americano
La pintura d’Edward Hooper ajuda a comprendre l’obra d’un cineasta alemany molt influït per tota la iconografia americana. La seva estètica converteix els personatges de Patricia Highsmith en falcons de la nit.
The Death of Klinghoffer
L’estrena de l’opera de John Adams amb un muntatge de Peter Sellars va ser un esdeveniment polèmic. Una ocasió per valorar-ho amb motiu de la visita del compositor al Palau de la Música.
Manon
L’abat Prevost es va inventar uns amors molt complicats per Manon. L’adaptació del japonès Higashi no modifica el contingut tràgic de l’original. A comparar amb la òpera de Puccini al Gran Teatre del Liceu.
Florence Foster Jenkins
Un personatge real magistralment recreat per Meryl Streep. Ella està convençuda de ser genial. I té diners i amics com per que els altres li donin la raó. Com es crea una gran “veu”?
Ruby Sparks
Els directors s’enamoren dels seus protagonistes, els escriptors dels seus personatges. L’embolic es produeix quan la ficció es barreja amb la realitat.
Paula
La primera dona pintora amb un museu dedicat a la seva obra de precursora del expressionisme. Un biopic simultàniament fascinat per Paula Becker i la seva obra, en sintonia amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya.
L’amatore
Piero Portaluppi va ser un dels grans arquitectes italians del període feixista. Va construir molt a Milà. I va filmar la seva vida, com un diari secret.
La double vie de Véronique
La doble vida de Véronique
Dues ciutats, París i Cracòvia, i dues noies idèntiques i amb vides paral·leles nascudes a cada ciutat. Una reflexió sobre la vida i la mort, i unes ciutats meravellosament captades, especialment pel que fa a Cracòvia.