Ciclo

Billy Wilder i el seu món

Billy Wilder i el seu món: 'The Fortune Cookie'

01/07/2014 - 31/08/2014

calendario

Wilder és el responsable d’una bona part dels mites de Marilyn Monroe i Audrey Hepburn, de la gens estranya parella integrada per Jack Lemmon i Walter Matthau, i d’algunes escenes que han passat a la història del cinema per l’humor vidriòlic amb el qual retrata la naturalesa humana. Some Like It Hot acaba amb una frase que ha fet fortuna: “Ningú no és perfecte.” El seu director té el mèrit de contradir-la. 

Agraïments:. Volker Schlöndorff; Archives Françaises du Film du Centre National du Cinéma et de l’Image Animée, Deutsche Kinemathek, Goethe Institut Barcelona i Goethe Institut Madrid.

Programa

Billy Wilder, wie haben Sie's gemacht?, amb presentació a càrrec de Volker Schlöndorff.
Volker Schlöndorff ens presenta la filmació que va fer, juntament amb Gisela Grischow, de la seva llarga conversa amb Billy Wilder l'any 1988. Una conversa que va durar diverses setmanes i en què Wilder parla de la seva filmografia i de la seva vida.
Avanti!
¿Qué ocurrió entre tu padre y mi madre?
Wendell Armbuster és un home de negocis nord-americà conservador. Quan li arriba la notícia que el seu pare ha mort a Ischia, decideix viatjar a Itàlia per recollir-ne el cadàver.
Witness for the Prosecution
Testigo de cargo
Modèlica adaptació d’una novel•la clàssica d’Agatha Christie, un melodrama judicial amb final sorpresa que Wilder porta amb mà mestra, allunyant-lo de la monotonia.
The Paradine Case
El caso Paradine
ALFRED HITCHCOCK, 1947.
The Major and the Minor
El superior i la menor
Una noia que només té diners per comprar un bitllet infantil de tren decideix disfressar-se de nena. Al ferrocarril es troba amb un home que la protegeix, però que anirà sentint-hi atracció. Per això la convida a assistir a l’escola de cadets on imparteix classes de tir.
The Apartment
El apartamento
Un dels grans títols de la filmografia de Wilder –guardonat amb cinc premis Oscar–, una comèdia sarcàstica i una mica cruel sobre els problemes d’un empleat d’una companyia d’assegurances modest que deixa el seu apartament als seus superiors quan aquests han “lligat”.
Emil und die Detektive
Emil y los detectives
Billy Wilder i Emeric Pressburger van escriure el guió d’aquesta primera adaptació del popular llibre infantil d’Erich Kästner en què un nen víctima d’un robatori a dalt del tren acaba unint-se a un colla de criatures que l’ajudaran a perseguir el delinqüent.
Menschen am Sonntag | Natació
Gente en domingo
ROBERT SIODMAK, EDGAR G. ULMER, 1929.
Ninotchka
ERNST LUBITSCH, 1939.
One, Two, Three
Un, dos, tres
Ambientat a l’època de la guerra freda, aquest film és una sàtira demolidora del comunisme, però també del capitalisme a partir de la caricatura ferotge d’un representant de la Coca-Cola al Berlín Occidental.
Some Like It Hot
Con faldas y a lo loco
A la violenta Chicago de l'època dels gàngsters, dos músics de jazz lluiten per la supervivència laboral.
Mauvaise graine
Llavor podrida
Tot just després que Adolf Hitler fos nomenat canceller d’Alemanya al gener del 1933, Billy Wilder –que era jueu– va abandonar Berlín. Va passar la resta de l’any a París, dirigint (amb Alexandre Esway) un guió seu que esdevindria la seva opera prima.
Das Blaue vom Himmel
El blau del cel
La nova taquillera del metro de Berlín atreu la mirada de tots els homes, especialment la del despreocupat ajudant del cap d’estació. La noia també fa girar el coll als apressats usuaris, entre els quals hi ha un pilot de correu aeri i l’encarregat d’una gran companyia de cigarrets.
The Front Page
Primera plana
Partint de la comèdia de Ben Hecht –que anteriorment ja havien adaptat al cinema Lewis Milestone i Howard Hawks–, Wilder fa una incursió en el món del periodisme i en desvela, de la manera més càustica, les misèries.
Irma la Douce
Irma la dulce
L’Irma del títol és una prostituta. El policia que la deté s’enamora d’ella fins al punt que es disfressa de ric per ser el seu únic client i que no vegi cap altre home. Durant els anys trenta, passada l’etapa de col•laboració amb Charles Brackett, Wilder va treballar amb diversos guionistes fins a trobar un altre soci ideal, I. A. L. Diamond. Va col·laborar-hi des d’Ariane i Ningú no és perfecte fins a la fi de la seva filmografia.
Le notti di Cabiria
Las noches de Cabiria
FEDERICO FELLINI, 1957.
Five Graves to Cairo
Cinc tombes al Caire
Segona Guerra Mundial, en un hotel de la frontera entre Líbia i Egipte. D’acord amb l’evolució del conflicte, l’amo de l’hotel fa onejar la bandera alemanya, però el primer a arribar és un oficial britànic…
Buddy Buddy
Un amic
Abans de retirar-se, un sicari ha de fer un darrer treball. La situació es complica quan un home molt deprimit s’instal•la al mateix hotel on ell està allotjat.
Hold Back the Dawn
Si no es fes de dia
Un melodrama excel·lent, magníficament escrit per Charles Brackett i Billy Wilder, sobre un gigoló que viu prop de la frontera entre Mèxic i els EUA, i es casa amb una dona per poder entrar als EUA.
The Private Life of Sherlock Holmes
La vida privada de Sherlock Holmes
Fascinat pel Concert per a violí que Miklós Rózsa va compondre als anys trenta, Wilder va estructurar aquest film d’acord amb la música, amb un resultat magistral. A la història apareixen Holmes, Watson, la reina Victòria, espies de tota mena i fins i tot el monstre del llac Ness.
The Lost Weekend
Días sin huella
Després de 'Perdición', i com a conseqüència directa del seu treball amb Raymond Chandler, Wilder va sentir la necessitat d’abordar el tema de l’alcoholisme.
Stalag 17
Traidor en el infierno
Temps: Segona Guerra Mundial. Lloc: camp de presoners aliats amb vigilants alemanys. Objectius: sobreviure i escapar, per als primers; impedir-ho, per als segons. L’heroi: un americà cínic, negociant i sospitós. Un personatge que va proporcionar a William Holden l’Oscar a millor actor.
Days of Wine and Roses
Días de vino y rosas
Una de les primeres i més implacables panoràmiques sobre el món de l’alcoholisme. Edwards la comença com una comèdia fina i la fa derivar cap al patetisme, com si establís un paral·lelisme amb una borratxera eufòrica que acaba amb una ressaca monumental.
A Foreign Affair
Berlín Occidente
Les aromes de la postguerra i el Berlín enrunat ofereixen a Wilder la possibilitat –amb Charles Brackett i Richard Breen al guió– de retratar el tarannà nord-americà amb altes dosis d’acidesa. El film compta amb una Dietrich memorable, amb el record d’àngel blau que l’acompanya, i el mateix Frederick Hollander hi posa la música.
Love in the Afternoon
Ariane
Un detectiu privat descriu des de la distància la soledat en termes estadístics: a París hi ha set mil hotels i dues-centes mil habitacions d’hotel, i en quaranta mil s’hi comet adulteri. Mentrestant, la seva filla Ariane, mitjançant un seguit de mentides, aconsegueix seduir el playboy més important del moment.
The Spirit of St. Louis
El héroe solitario
Un film que pren com a argument el llibre de Charles A. Lindberg en què narra la seva travessa de l’Atlàntic –que va fer per primera vegada amb avió, i durant tres dies. Charles Lederer en va fer una adaptació i Wilder, amb Wendell Mayes, el guió. Un film insòlit, per forma i contingut, en la filmografia del cineasta.
The Emperor’s Waltz
El vals de l'emperador
Amb música de Victor Young i cançons de diversos compositors, incloent-hi Johann Strauss, el film narra la història del nord-americà Virgil H. Smith, que viatja a Viena per vendre un gramòfon a l’emperador Francesc Josep i s’enamora de la comtessa Joana von Stolzenburg.
Sabrina
Remake del clàssic de Billy Wilder per al qual Pollack va tenir els consells del mestre. Aquesta versió se centra més en el personatge de Linus (encarnat per Harrison Ford, alma mater del projecte) que no pas en el de Sabrina.
The Fortune Cookie
En bandeja de plata
És el primer dels tres films realitzats per Wilder amb la parella d’actors Jack Lemmon i Walter Matthau. El seu argument reprèn alguns motius de films anteriors del director, i amb un humor igualment corrosiu: l’afany de triomfar, la maquinació i la relació entre el sexe i els diners.
Sabrina
Una adaptació moderna del conte de la Ventafocs que Wilder va rodar amb la condició que hi participés Audrey Hepburn, una actriu que, com ell deia, “ha anat a escola, sap pronunciar correctament i fins i tot, potser, toca el piano”, i amb Cary Grant, que va refusar el paper que Wilder li havia assignat. Finalment el va interpretar Bogart, cosa que va obligar, per la seva baixa estatura –comparada amb la de Hepburn–, a reforçar-li les sabates.
Billy Wilder, wie haben Sie's gemacht?
Com ho vas fer, Billy Wilder?
El 1988, i després d’insistir-hi molt, Volker Schlöndorff (que va guanyar l’Oscar amb 'El timbal de llauna') va aconseguir reunir-se amb Billy Wilder a la seva oficina de Beverly Hills per fer-li una sèrie d’entrevistes que varen durar diverses setmanes.
The Postman Always Rings Twice
El cartero siempre llama dos veces
TAY GARNETT, 1946.
Double Indemnity
Perdición
Seduït per la dona d’un client, un agent d’assegurances accepta participar en l’assassinat del marit. Un film basat en un relat de James M. Cain i amb Raymond Chandler com a coguionista.
The Big Carnival
El gran carnaval
Un periodista en hores baixes arriba a Alburquerque, on espera trobar la seva gran oportunitat. Aquesta es presentarà en produir-se un accident en una mina i quedar-hi atrapat un home.
Kiss Me, Stupid
!Bésame, tonto!
Quan un cantant molt seductor arriba a una petita ciutat, uns compositors locals –Orville Spooner i Barney Milsap– el reconeixen i volen vendre-li algunes cançons.
Sunset Boulevard
El crepúsculo de los dioses
BILLY WILDER, 1950.
Fedora | JONATHAN COE
BILLY WILDER, 1978.
The Seven Year Itch
La tentación vive arriba
BILLY WILDER, 1955.