Ciclo

Carta blanca a Juan Marsé

Juan Marsé

22/01/2013 - 26/03/2013

calendario

Molts dels llibres de Marsé han inspirat pel·lícules o sèries de televisió. El propi Marsé ha escrit guions, primer amb el seu amic i gran escriptor Juan García Hortelano, després col·laborant amb cineastes com Camino o Betriu. I a l’obra de Marsé hi trobem citats una trentena de films. Ara n’ha escollit deu per a nosaltres, deu que li agraden molt, i ens explica per què en una petita entrevista que acompanya cada projecció. També estrenem un documental, Juan Marsé habla de Juan Marsé, en el qual l’escriptor reflexiona sobre com el cinema ha influït la seva manera d’escriure. I revisem una part de la filmografia que ha generat la seva imaginació novel·lesca. Per molts anys!    

Programa

The Thief of Bagdad
El lladre de Bagdad
MICHAEL POWELL, TIM WHELAN, LUDWIG BERGER, 1940
"Juan Marsé habla de Juan Marsé", amb presentació a càrrec d'Augusto Martínez Torres
Des del seu despatx de Barcelona, on habitualment escriu, Juan Marsé parla de les seves famoses novel·les "Últimas tardes con Teresa", "Si te dicen que caí", "El embrujo de Shangai", "Rabos de lagartija" i "Caligrafía de los sueños", de les pel·lícules que s'han fet a partir d’aquestes obres, de la seva relació amb el cinema clàssic nord-americà i de la influència que aquest té en la seva narrativa.
Notorius
Notori
"Encadenados" (títol castellà del film) pot servir com a mostra de la indagació dels sentiments humans que Hitchcock du a terme a partir de les seves intrigues.
Viridiana
LUIS BUÑUEL, 1961.
His Girl Friday
Luna nueva
L’obra teatral de Ben Hecht i Charles MacArthur (que, al seu torn, són també dos esplèndids guionistes) pot presumir d’haver conquerit irremeiablement el cinema, atès que al llarg dels anys ha estat repetidament adaptada al cel·luloide —Lewis Milestone, Billy Wilder, Ted Kotcheff.
The Real Glory
La glòria autèntica
“Henry Hathaway, un cineasta especialitzat sobretot en el cinema d'acció, va conferir a La jungla en armas (títol castellà del film) un ritme intens i progressiu que esclata a la batalla final, després de centrar l'atenció només en uns personatges reclosos en un espai petit! (Quim Casas).
Un día volveré. Episodis 1-3
La Balbina és una dona madura que, per circumstàncies de la vida, treballa en un bar de putes de l’antic Barri Xino de Barcelona.
Un día volveré. Episodis 4-6
Es projecten els tres últims episodis, de 55 minuts cadascun, d'aquesta minisèrie que el mateix Marsé considera la millor adaptació que s’ha fet d’una obra seva.
La muchacha de las bragas de oro
Adaptació de la novel·la homònima de Juan Marsé sobre un vell escriptor assetjat pel seu passat polític que es retira a un poble de la costa per escriure les seves memòries. Poc després rep la visita de la seva neboda, amb qui inicia una relació poc convencional.
Si te dicen que caí
El cinema d’Aranda va trobar en el crític José Luis Guarner el seu analista principal: “Aranda s’aventura en un laberint d’incidències, personatges i fantasies, en què l’imaginari i el real es confonen, sense por aparent a perdre’s ni al fet que es perdi l’espectador” (José Luis Guarner).
Kiss of Death
El beso de la muerte
Un lladre accepta denunciar uns quants delinqüents a canvi d’una rebaixa en la seva condemna, però quan surt de la presó l’amenacen de mort.
Roma, città aperta
Roma, ciudad abierta
ROBERTO ROSSELLINI, 1945.
City Lights
Luces de la ciudad
CHARLES CHAPLIN, 1931.
El espíritu de la colmena
VÍCTOR ERICE, 1973.