Ciclo

Per amor a l'Art: cinema i pintura

Per amor a l'Art: cinema i pintura

30/09/2012 - 30/06/2013

calendario

En total, es projectaran 29 pel·lícules que posen el focus en el món de l’art, des de prismes molt diferents. 

Amb un ampli ventall temàtic i cronològic —de 1932 a 2011—, al programa trobareu films d’alguns dels grans directors de la història del cinema, pel·lícules per reflexionar sobre el sentit de l’obra d’art o sobre el procés creatiu, i d’altres que us submergiran en les vides d’artistes universals. 

Totes les projeccions d'aquest cicle aniran precedides d'una presentació a càrrec d'un especialista. La primera sessió, en què projectem Russky kovcheg (El arca rusa), serà al MNAC. Després, Per amor a l'art continua a la Filmoteca. La cita, tots els dimarts del curs acadèmic a les 17h.

Amb la col·laboració de

Programa

"Gerhard Richter - Painting"
El director adjunt de la Filmoteca, Octavi Martí, ens presenta la primera sessió de "Per amor a l'art" a la seu del Raval.
Les favoris de la lune, amb presentació a càrrec de Miquel Molins
Miquel Molins, professor d'Història de l'Art de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de BArcelona, ens presenta el film d'Otar Iosseliani.
Rembrandt, amb presentació a càrrec de Joan-Ramon Triadó
Joan-Ramon Triadó, professor d'Història de l'Art a la Universitat de Barcelona, ens presenta aquesta biografia del pintor holandès signada per un altre pintor.
Les favoris de la lune
Els favorits de la lluna
OTAR IOSSELIANI, 1985.
A Farewell to Arms, amb presentació a càrrec de José Luis Alcaine
El director de fotografia José Luis Alcaine presenta el film i ens explica la seva teoria sobre com va inspirar Picasso, en una mostra més de les fronteres sovint molt difuses entre l'art i el cinema.
Rembrandt
Un pintor explicat per un altre pintor. El film ens mostra com Rembrandt s'entesta a portar a terme la seva feina creativa malgrat les exigències d'alguns clients que el volen sotmetre a la norma.
Edvard Munch, amb presentació a càrrec d'Eugènia Tusquets
Un brillant puzzle biogràfic. Un pintor marcat pel seu temps, la família, els problemes econòmics, socials, sexuals o el que aixeca el pur atzar.
A Farewell to Arms
Adéu a les armes
Ara fa just un any, el director de fotografia José Luis Alcaine va sorprendre el món de l'art -i del cinema- amb la teoria que Picasso s'havia inspirat en el film que avui projectem per pintar el "Gernika".
L'età di Cosimo de Medici: Leon Battista Alberti, l'umanesimo, amb presentació a càrrec d'Àngel Quintana.
Un episodi dedicat al pintor, escultor i arquitecte renaixentista Alberti. Roberto Rossellini pensa el seu film com una classe sobre la cultura destinada a tots els públics.
Séraphine, amb presentació a càrrec de Jordi Obiols
Jordi Obiols ens presenta "Séraphine", un film sobre els artistes que no són considerats com a tals, i sobre les formes d’expressió al marge de les acadèmies, les modes i els codis establerts. Tal i com es pregunta el filòsof Stanley Cavell, l’art ens pot fer millors persones?
Andrei Roublev , amb presentació a càrrec de Manuel Castiñeiras
Manuel Castiñeiras, professor d’història de l’art de la UAB i medievalista molt reconegut, ens parla d'aquest film de Tarkovski, que s’interessa per un pintor d’icones del segle XIV però ho fa en el context de la molt materialista Rússia soviètica.
"A Bigger Splash", amb presentació a càrrec d'Octavi Martí
Què passa quan un artista perd, al mateix temps, el seu model, el seu amant i la seva inspiració? David Hockney va viure aquesta experiència quan volia acabar una de les seves pintures més cèlebres i ell mateix la representa a la pantalla. El director adjunt de la Filmoteca, Octavi Martí, en presenta el film.
"Lust for Life", amb presentació a càrrec de Francesc Fontbona
Francesc Fontbona, historiador de l'art especialitzat en l'època contemporània, ens introdueix aquest film sobre Vincent Van Gogh dirigit per Vincente Minnelli, que aconegueix una recreació fotogràfica prodigiosa de la febrosa textura pictòrica fabricada per les pinzellades de Van Gogh quan descobreix el sol de la Provença.
"Die Marquise von O... ", amb presentació a càrrec de Rosa Agenjo
L'artista i professora a la Facultat de Belles Arts Rosa Agenjo és l'encarregada de presentar-nos "La marquesa d'O...", 7n film romàntic que extreu les seves imatges directament de Caspar David Friedrich i Johann Heinrich Füssli.
Die Marquise d'O...
La marquesa d'O...
Aquest film va ser, conjuntament amb "Perceval le Gallois", una mena d’illot entre les sèries de "Contes morals" i "Comèdies i proverbis".
Passion, amb presentació a càrrec de Joan Maria Minguet
Joan Maria Minguet, professor d'Història de l'Art Contemporani i d'Història del Cinema a la Universitat Autònoma de Barcelona, ens presenta un film de Jean-Luc Godard.
Caravaggio, amb presentació a càrrec de Damià Martínez
Damià Martínez, responsable de l'Àrea d'Activitats i Relacions Externes del Museu Nacional d' Art de Catalunya (MNAC), ens presenta aquesta biografia del pintor Caravaggio signada per Derek Jarman. Si el pintor ens va mostrar apòstols desdentegats i amb peus bruts, el cineasta ens presenta un pintor que s’encanalla, beu més del compte i perd el cap pels xicots joves. Un film mític del més conegut dels cineastes punks.
Sessió doble: "La mano azul" i "Stielleben" amb presentació a carrec de Floreal Peleato
El cineasta i crític de la revista cinematogràfica "Positif" ens presenta una doble sessió formada per un film seu, "La mano azul", i un assaig que compara les natures mortes de la pintura flamenca amb els bodegons de les fotografies publicitàries.
Montparnasse 19, amb presentació a càrrec de Maria Garganté
Una aproximació romàntica i desesperada a la figura de Modigliani, pintor incomprès i maleït, amenaçat per l’ombra d’una marxants que esperen la seva mort com els voltors ho fan d’una presa agonitzant. En la presentarà Maria Garganté, professora a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB:
"Utamaro o Meguru Gonin no Onna", amb presentació a càrrec de Ricard Bru
L’amor i la bellesa són fràgils. El protagonista del film d'avui, Utamaru, lluita per salvar aquesta fragilitat a través del seu pinzell. I cinc dones, cinc geishas, li són font d’inspiració. Un clàssic indiscutible que ens presentarà l'historiador de l'art i comissari independent Ricard Bru.
'Der Amerikanische Freund', amb presentació a càrrec de José Enrique Monterde
José Enrique Monterde, crític cinematogràfic i professor d'Història de l'Art a la Universitat de Barcelona, ens presenta "El amigo americano". Un film que potser no és el millor Wenders però sí el més proper a la soledat i desolació freda de la pintura d'Edward Hopper. El protagonista és un emmarcador professional i assassí amateur.
'Le mystère Picasso', amb presentació a càrrec de Fèlix Fanés
Fèlix Fanés, catedràtic d’història de l'art a la Universitat Autònoma de Barcelona i expert en la cultura visual del segle XX, és l'encarregat de presentar-nos aquest film sobre un dels artistes més reconeguts del segle. "Le mystère Picasso" és un clàssic que ens permet veure l’artista en ple treball. Clouzot va trobar solucions enginyoses per mostrar el procés creatiu del pintor sense interferir en el treball del creador.
Sayat Nova, amb presentació a càrrec de Joan Maria Minguet
'Sayat Nova' és un film que assumeix el fluxe mental del creador, i això fa que el personatge central canvïi d'identitat, de sexe o de religió sense cap problema.
Gaudí, amb presentació a càrrec de Manuel Huerga
Manuel Huerga ens presenta el seu film "Gaudí", una biografia de l'arquitecte sota l'aparença d'un documental i que esborra totes les fronteres entre ficció i realitat.
L’Anglaise et le Duc, amb presentació a càrrec d'Eugènia Tusquets
En aquest film, la pintura constitueix el teló de fons sobre el qual es desenvolupen els esdeveniments de la Revolució Francesa -explicats per una britànica favorable a l'aristocràcia. Ens presenta la sessió la pintora i escriptora Eugènia Tusquets.
L'Anglaise et le Duc
L'anglesa i el duc
ÉRIC ROHMER, 2001.
Goya en Burdeos, amb presentació a càrrec de Francesc Quílez el dimarts 7
El conservador d'art Francesc Quílez ens presenta el film que Carlos Saura va dedicar a Goya. Amb l'ajut de pantalles com a decorats i un gran treball d'il·luminació de Vittorio Storaro, 'Goya en Burdeos' recrear una època i l'univers plàstic de l'artista aragonès.
The Draughtsman’s Contract
PETER GREENAWAY, 1982.
Every Picture Tells a Story, amb presentació a càrrec d'Octavi Martí
Darrere de cada tela, de cada modesta evocació pictòrica de la vida quotidiana de l'avi i del pare del cineasta James Scott, hi ha justament això, la vida. Octavi Martí, director adjunt de la Filmoteca, ens en parla.
Arabian Nights, amb presentació a càrrec de Jordi A. Carbonell i Octavi Martí el dimarts 11
Jordi A. Carbonell, comissari de l'exposició 'La batalla de Tetuan' de Fortuny. De la trinxera al museu' que actualment es pot veure al MNAC i Octavi Martí, director adjunt de la Filmoteca, presenten aquest clàssic cinematogràfic.
Passion
Pasión
Un cineasta polonès vol rodar un film que esdevingui la il•lustració vivent dels grans quadres de la pintura universal. Rembrandt, Rubens, Goya i Delacroix, entre d’altres, retornen per uns moments a la vida mitjançant la representació cinematogràfica dels seus quadres.
Lust for Life
El loco de pelo rojo
Basada en un llibre d’Irving Stone, aquesta pel·lícula és la història passional i vital de Vincent Van Gogh, de qui Kirk Douglas fa una veritable creació (tot i que l'Oscar se’l va endur, com a millor actor de repartiment, Anthony Quinn, que hi interpreta Gauguin). Minnelli, mestre dels colors, llueix d'allò més en aquest film amb música de Miklós Rózsa.
Utamaro o meguru gonin no onna
Utamaro i les seves cinc dones
El film ens acosta a la vida del famós pintor nipó Utamaro Kitagawa, un artista del segle XVIII, i a les seves relacions amb les cinc dones que li van fer de musa. És un dels films més bells mai no fets sobre l’art, i reflecteix molt bé la interrelació entre la vida de l’artista i la creativitat. A més de la seva activitat artística, Utamaro també va rebel·lar-se contra el sistema feudal de la seva època.
Gaudí
Antoni Gaudí, arquitecte universal d’estètica delirant, és un personatge sense imatge. No apareix a cap document filmat i pertany a un passat que s’ha de reconstruir. Per això 'Gaudí', la pel·lícula de Manuel Huerga, vol recrear aquesta imatge absent amb un documental reinventat.