Ciclo

Sokúrov, una veu que ve de lluny

Russkij Kovcheg

25/02/2012 - 24/04/2012

calendario

Es diu que Sokúrov no es fa un nom a Occident fins a l’estrena, el 2007, de Mare i fill. No és exacte. El seu primer treball –La veu solitària de l’home– va ser premiat a Locarno el 1987 i per la crítica internacional a Moscou el mateix any. Com altres autors russos, Sokúrov ha hagut de lluitar per sobreviure a l’enfonsament d’un sistema que no li agradava però li va oferir una bona formació, i per imposar la seva personalitat en un nou món rus que no sembla necessitar artistes perquè prefereix els magnats. La perseverança, el talent i l’originalitat l’han fet imprescindible arreu. En el seu moment Tarkovski li va aconsellar ser fidel només a la veu pròpia, i Sokúrov no ha volgut allunyar-se mai d’aquest consell.

Amb la col·laboració de

Programa

Skorbnoye beschuvstviye
Dolorosa indiferencia
"Dolorosa indiferencia" s’inspira en l'obra de teatre de George Bernard Shaw "La casa de las penas", en què el dramaturg irlandès sondejava l’esperit decadent de la cultura europea decimonònica que portaria a la Primera Guerra Mundial.
Dni zatmenia
Días de eclipse
En la regió fronterera del Turkmenistan soviètic, marcada per una aridesa extrema i una calor sofocant, el jove doctor Malianov combina l'atenció mèdica a la població infantil amb una investigació sobre la menor propensió a la malaltia dels nens en comunitat creients. Forces misterioses es conjuren per impedir el progrés d'aquesta investigació en forma d'esdeveniments inesperats.
Tikhiye stranitsy
Pàgines xiuxiuejades
"Tikhiye stranitsy" és un títol experimental d'Aleksandr Sokúrov, un autèntic poema visual inspirat pels clàssics russos del XIX –sobretot per Dostoievski. Quasi sense paraules, amb imatges etèries, endevinem que un home ha asassinat una dona gran, o que una prostituta fa allò que no hauria de fer per sobreviure.
Kamen
Pedra
El jove vigilant del museu Txèkhov de Yalta coneix al mestre, que ha retornat del més enllà. Amb l’ajuda del seu guionista Yuri Arabov, Sokúrov fa una mena de versió d’un dels consells irònics de Nietzsche: ens hauríem de comunicar amb els altres només després de morts.
Spasi i sokhrani
Salvat i protegit
Emma és una dona totalment estranya en el seu ambient, format per gent rica i burgesa. Darrera la façana de la cortesia oculta una ànima fosca, dominada pels sentiments més baixos.
Otets i syn
Padre e hijo
"Padre e hijo" completa el díptic sobre la intensitat de l'amor familiar que Sokúrov va iniciar amb "Madre e hijo".
Molokh
Moloch
El film explora la relació d'Adolf Hitler amb la seva amant Eva Braun, l'única veu que s'atrevia a contradir-lo.
Solntse
El sol
El tercer capítol que Sokúrov va dedicar a la tetralogia sobre el poder es centra en la figura de l'Emperador japonès Hirohito i la derrota nipona a la Segona Guerra Mundial.
Telets
Taurus
Lenin viu en una casa de pagès amb la seva dona i envoltat de forces de seguretat. El líder soviètic acaba de patir un segon atac que li ha afectat el cervell i li ha paralitzat parcialment els braços i les cames.
Aleksandra
L'àvia d'un soldat rus el visita a Txetxènia, on ell està destinat. Un cop allà descobrirà les rutines de l'exèrcit,