Els germans Lumière van inventar el cinematògraf i també el cinema. Van fer els primers films de la història (plans únics de poc menys d’un minut) i van esdevenir els mestres de les que encara avui són les qüestions fonamentals del cinema.
Les vistes Lumière ens descobreixen el món de finals del XIX alhora que el valor del pla i de les tries cinematogràfiques.
L’Alex ha donat un cop de skate mortal a un vigilant de seguretat als voltants de les mítiques pistes de Paranoid Park, a Portland. El film és una reflexió visual al voltant del dilema intern d’aquest adolescent, que decideix no explicar-ho a ningú.
El pla és la unitat primera de la creació cinematogràfica. Si mirem amb atenció un pla podem descobrir com ha estat fet, situar-nos al lloc del cineasta i resseguir les seves tries.
El cineasta treballa amb les matèries de la realitat (color, llum, sons, espais...) i les transforma amb les seves eines expressives. Són aquestes tries les que creen les emocions cinematogràfiques. El visionat s’acompanyarà d’una demostració pràctica a càrrec d’un professional del cinema.
Després de robar en el despatx on treballa com a secretària i de fugir lluny de la ciutat, Marion Crane es refugia en un motel regentat per un jove inquietant, Norman Bates. Una sessió que proposa descobrir una obra de culte de la filmografia d’Alfred Hitchcock.
La Maggie i en Frankie són dos solitaris amb un passat difícil. Entre els dos, gràcies a la tenacitat de la Maggie per convertir-se en boxadora, naixerà una relació de profunda complicitat, admiració i afecte. Però el destí sembla deparar-los encara un nou i terrible cop.
L’Andreu és un nen que viu les conseqüències de la Guerra Civil des del bàndol dels vençuts. La mort d’un amic del seu pare i del fill és el detonant d’un procés que desvetllarà tots els odis i els ressentiments que la guerra ha generat entre els habitants del poble.
“No es fan 500 milions d’amics sense fer uns quants enemics”. Amb aquest lema ens acostem a la història dels joves fundadors de la popular xarxa social Facebook, en un film que reflexiona sobre l’èxit social i que aconsegueix reflectir la complexitat dels temps que vivim.
De la mà de grans cineastes i muntadors, descobrirem el muntatge com a procés creatiu decisiu en la construcció dels films, tant des d’un punt de vista narratiu com emocional. El visionat s’acompanyarà d’una demostració pràctica a càrrec d’un muntador.
El Dr. Parnassus, que pot manipular la imaginació, ha de rescatar a contrarellotge la seva filla del pacte que va signar amb el Diable. El Pacte amb el Diable és un model narratiu basat en el mite fàustic segons el qual la persona ofereix la seva ànima a canvi de favors diabòlics poderosos.
Excel·lent testimoni d’una societat canviant, a partir de la figura de Kowalski, clàssic heroi americà, Gran Torino ens convida a reflexionar sobre el racisme, els prejudicis i el sentiment de culpabilitat.
La història d’un grup de noies de 15 anys que decideixen quedar-se embarassades alhora, fàcilment es podria convertir en un telefilm sensacionalista. Lluny d’això, Blog utilitza aquest pretext per acostar-nos als sentiments, els desitjos, les il·lusions i les pors d’un grup d’adolescents.
En Tom és un rebel amb un context familiar complex i una vida opressiva. Un petit robatori a un forn li costa el reformatori. En aquesta emblemàtica pel·lícula del Free Cinema, Tony Richardson retrata l’amargor i l’energia, la rancúnia i la gosadia, l’angoixa i l’orgull d’un jove que s’aferra a la lluita, la resistència i la venjança contra el sistema (polític, social i econòmic).
Es proposa una sessió de visionat i comentari de pràctiques i/o films realitzats pels alumnes assistents. S’analitzaran detalladament els aspectes destacats d’aquestes realitzacions (el guió, la planificació, el muntatge), s’aportaran idees i s’enriquirà el visionat amb fragments de cineastes triats específicament per a l’ocasió que permetran veure com han treballat en situacions similars. Les pràctiques poden estar finalitzades o en procés d’elaboració.
Es proposa una sessió de visionat i comentari de pràctiques i/o films realitzats pels alumnes assistents. S’analitzaran detalladament els aspectes destacats d’aquestes realitzacions (el guió, la planificació, el muntatge), s’aportaran idees i s’enriquirà el visionat amb fragments de cineastes triats específicament per a l’ocasió que permetran veure com han treballat en situacions similars. Les pràctiques poden estar finalitzades o en procés d’elaboració.
En Neo és triat per un grup de rebels per alliberar el món de The Matrix, una simulació virtual col·lectiva alimentada per humans. El viatge de l’heroi és un model narratiu que inclou el ritu iniciàtic basat en mites i que s’aplica en moltes pel·lícules.
Un dels grans films de Hitchcock i una gran mostra de la seva recerca i experimentació constant, del seu domini excepcional del suspens, la intensitat emocional i la invenció de formes. Un film, a més, amb un indubtable rerefons filosòfic capaç de generar moltes preguntes.
L’any 1770 la jove Maria Antonieta, de tan sols catorze anys, és obligada a casar-se amb el futur rei de França, Lluís XVI, i s’haurà d’adaptar a les convencions de la cort de Versalles.
A partir de fragments de films de grans cineastes i muntadors, descobrirem el muntatge com a procés decisiu en la construcció dels films, tant des d’un punt de vista narratiu com emocional.
Es treballen els drets humans des d'un punt de vista audiovisual mitjançant la reflexió a través d'activitats participatives i intervencions de col·lectius que treballen directament els temes tractats.
De la mà de grans cineastes i muntadors, ens aproparem al pla com a unitat essencial del cinema i descobrirem el muntatge com a procés creatiu, tant des d’un punt de vista narratiu com emocional. A més de veure i analitzar fragments de films, ens introduïrem en les eines d'edició i a les tries pròpies d'aquest moment decisiu en la construcció dels films.
L'Andrés és el mestre d'una escola força especial: l'Experimental Freinet de San Andrés de Tuxtla, a Mèxic. Aquesta escola té un projecte senzill: ensenyar als nens i nenes a pensar i ser lliures.
El primer llargmetratge de la cineasta catalana Neus Ballús retrata la vida als Gallecs, un dels darrers entorns sense urbanitzar del Vallès Oriental, encreuant les històries d’un camperol que fa cultiu ecològic, un lluitador de lluita lliure, una anciana que ha de deixar casa seva per anar a una residència, una vetlladora filipina acabada d’arribar i una prostituta cada cop amb menys clients.
Relectura del passat a la llum del rescat d’un dels moments més significatius de la història del laborisme anglès post bèl•lic mitjançant el muntatge d’imatges documentals dels noticiaris de l’època.
El Consell dels savis és una activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones grans voluntàries del Museu d’Història de Catalunya en la qual els alumnes, docents i membres del consell es traspassen mútuament experiènciesde vida, de memòria, d’història, de passat i de present amb el suport d’imatges d’arxiu del fons de la Filmoteca de Catalunya.
La història d’un grup de noies de 15 anys que decideixen quedar-se embarassades alhora, fàcilment es podria convertir en un telefilm sensacionalista. Lluny d’això, Blog utilitza aquest pretext per acostar-nos als sentiments, els desitjos, les il·lusions i les pors d’un grup d’adolescents.
La nit és una hora privilegiada per al cinema. Per la seva càrrega emocional i poètica i les seves possibilitats narratives, però també per les qüestions expressives que posa en joc filmar una seqüència nocturna: la profunditat de camp, la llum i la foscor, el so i el silenci, els espais, les atmosferes, els ritmes i els temps...
Excel·lent testimoni d’una societat canviant, a partir de la figura de Kowalski, clàssic heroi americà, Gran Torino ens convida a reflexionar sobre el racisme, els prejudicis i el sentiment de culpabilitat.
Pel·lícula de ficció basada en fets reals que en el seu moment van escandalitzar l’opinió pública, tot cridant l’atenció sobre el problema del racisme a l’Alemanya acabada de reunificar.
Un equip de persones sense llar formen l’equip audiovisual d’aquest documental. Artistes i investigadors socials s’han reunit amb aquest grup de manera periòdica durant dos anys, generant relacions que humanitzen i unifiquen la vulnerabilitat que comparteixen davant la problemàtica de l’habitatge.
La història d’Antoni Benaiges, mestre català afusellat durant la Guerra Civil per treballar amb els seus alumnes amb mètodes pedagògics innovadors per l’època. Un viatge per la Guerra Civil i els orígens de l’escola moderna i democràtica.
Durant la Segona Guerra Mundial, Roma és ocupada pels nazis. En la pel·lícula inaugural del neorealisme, Rossellini mostra la lluita de les persones compromeses amb la resistència, la grandesa humana i el combat de la misèria moral.
El cinema té una capacitat extraordinària d’emocionar l’espectador i generar empatia amb els personatges. En aquesta sessió analitzarem com els grans cineastes expressen les emocions a través dels paràmetres expressius del cinema: l’escala, el nítid i el flou, la profunditat de camp, els moviments de càmera, el muntatge, etc.
L’Andreu és un nen que viu les conseqüències de la Guerra Civil des del bàndol dels vençuts. La mort d’un amic del seu pare i del fill és el detonant d’un procés que desvetllarà tots els odis i els ressentiments que la guerra ha generat entre els habitants del poble.
La qüestió del punt de vista és una de les més àmplies i riques que es pot tractar en cinema, ja que articula alhora la forma i el contingut de les pel·lícules, l’estil i el discurs, l’anàlisi del detall i del conjunt. És, a més, una qüestió decisiva en tots els nivells del film (plans, seqüències i pel·lícula com a totalitat) i en totes les fases del procés de creació (guió, rodatge, muntatge).
El 2016 se celebra el centenari de Roald Dahl (1916-1990), un dels grans escriptors de literatura infantil i juvenil del s.XX. En aquesta sessió ens acostarem al seu treball a través de fragments de pel·lícules basades en la seva obra.
Sascha, una noia de 17 anys, viu al costat del "parc dels vidres trencats", als suburbis d'una ciutat alemanya. Sascha lluita contra un trauma: quan encara era petita el seu padrastre va assassinar la seva mare davant seu. Quan un diari publica un article que descriu l'assassí com un home penedit, Sascha perd els estreps i va a la redacció del diari exigint responsabilitats al redactor en cap. Serà l'inici d'una relació molt especial.
Un grup de persones d'Amputats Sant Jordi forma l'equip audiovisual del documental. L'experiència de l'amputació és el fil conductor d'aquesta història, que s'explica en primera persona, per les mateixes protagonistes. Es tracta d'una peça que obliga a replantejar-se els valors i la manera que tenim d'afrontar la realitat. Fresca, profunda i directa, aquesta és una història que ensorra la discapacitat i fa una oda a la força davant la vida.
Ens proposem acostar-nos a l’altre costat del cinema: els equips de rodatge, les càmeres, la preparació d’un pla... A través de making of (filmats i fotogràfics) i de ficcions que inclouen rodatges, reflexionarem sobre com es fan les pel·lícules.
Un clàssic de Charlot que ens acosta a les preocupacions més contemporànies. La deshumanització, l’atur, la mecanització del treball o la recerca de la felicitat ja apareixien en aquest film ple d’humor i contingut crític.
La Sandra està a punt de perdre la feina. Durant una baixa per malaltia, el seu cap s’ha adonat que és prescindible. Amb el seu acomiadament, a més, promet a la resta treballadors i treballadores una paga extraordinària. Seran els mateixos companys de la Sandra els que hauran de votar si prefereixen la prima o que ella conservi la feina.
Sovint les emocions del cinema es concentren de forma especialment intensa en els plans sobre els rostres dels protagonistes. Recorrerem diverses concepcions del primer pla, descobrirem la importància del treball amb la llum i la penombra per esculpir els rostres i analitzarem alguns dels primers plans més significatius i rellevants de la història del cinema.
Michel és un jove en fuga després d’haver matat accidentalment un policia. Patricia és una americana aspirant a escriptora que viu a París venent el New York Herald Tribune pels Camps Elisis mentre somnia matricular-se a la Sorbonne. Al final de l’escapada és i no és una història d’amor, un thriller, una road movie. El primer llargmetratge de Jean-Luc Godard va revolucionar el cinema.
Un film clàssic, quasi mític, considerat com una de les obres fonamentals de la història del cinema en el qual S. M. Eisenstein va posar en pràctica les teories relacionades amb el muntatge d'atraccions al servei d'una narració didàctica sobre els precedents històrics de la Revolució Russa.
Charleen té 15 anys. Ha sobreviscut a un intent de suïcidi i ara intenta trobar la calma, però no li és fàcil. En el seu debut com a director, Mark Monheim explica una història irònica sobre el final de l'adolescència, que oscil·la entre el desconcert i l'alegria de viure.
Basada en l’experiència de la directora, el film descriu la història de Stella, que viu la seva adolescència entre dos mons antagònics: el d’una escola d’elit, on assisteix per imposició materna, i l’entorn familiar i del barri, on els seus pares tenen un bar. En aquests dos escenaris la formació de Stella esdevé una vivència singular i enriquidora.
'Caure del niu' explora la vida de diferents joves i infants immigrants que han arribat a Barcelona. El documental és un viatge de l'origen al present que narra l'experiència de viatge i d'una vida sense la pròpia família. Un retrat de la joventut, de les seves preocupacions, els seus anhels i les seves esperances, i de les dificultats de començar una nova vida.
El cinema té una capacitat extraordinària d’emocionar l’espectador i generar empatia amb els personatges. En aquesta sessió analitzarem com els grans cineastes expressen les emocions a través dels paràmetres expressius del cinema: l’escala, el nítid i el flou, la profunditat de camp, els moviments de càmera, el muntatge, etc.
L'ofici d'actor és misteriós i fascinant. Moviment, cos, gest, veu, rostre, mirada, emoció...Implica un domini tècnic, un treball continuat sobre el propi instrument i sobre les emocions, i té alhora una dimensió intuïtiva que caracteritza el treball dels grans actors i actrius. Recorrerem alguns dels modes de treball de grans cineastes amb els seus actors i actrius a través de fragments de pel·lícules i de filmacions, i materials del procés de creació.
Quan la mare de la Linh, d'11 anys, ha de tornar inesperadament al Vietnam, la nena es veu obligada a cuidar-se de la seva germana petita i encarregar-se del restaurant de menjar per emportar de la família. Ningú pot assabentar-se de la situació. Però Pauline, una jove veïna amb dots per l'espionatge, descobrirà el secret de les dues germanes.
En Tom és un rebel amb un context familiar complex i una vida opressiva. Un petit robatori a un forn li costa el reformatori. En aquesta emblemàtica pel·lícula del Free Cinema, Tony Richardson retrata l’amargor i l’energia, la rancúnia i la gosadia, l’angoixa i l’orgull d’un jove que s’aferra a la lluita, la resistència i la venjança contra el sistema (polític, social i econòmic).
A en Djalal li agraden les armes i els jocs bèl·lics des que era petit. És el fill únic d’una família catalana de classe mitjana i gaudeix d’una vida sense privacions. Fent cas a la seva passió per les armes se’n va a la guerra de l'Afganistan. En tornar a casa, troba que tot ha canviat: la crisi ha castigat la seva família, les experiències a la guerra l’han afectat i les disputes a casa s’accentuen.
Sessions de curtmetratges i fragments de pel·lícules per tractar els drets humans des d’un punt de vista audiovisual mitjançant la reflexió a través d’activitats participatives i intervencions de col·lectius que treballen directament els temes proposats.
Ali, un noi de 14 anys, ha crescut en un camp de refugiats palestins al Líban, aprenent a haver d’odiar els jueus. Després de fugir la seva família arriba a Berlín, on l’Ali buscarà el contacte amb joves àrabs.
Ens proposem acostar-nos a l’altre costat del cinema: els equips de rodatge, les càmeres, la preparació d’un pla, la relació entre un cineasta i els seus actors, el muntatge. A través de 'making of' (filmats i fotogràfics) i de rodatges en films de ficció, reflexionarem sobre com es fan les pel·lícules.
Tot i ser germanes, l’Stella i la Katya són molt diferents. Aquesta diferència de caràcters portarà a les dues noies a gestionar de maneres ben diferents un conflicte personal, familiar i social com l’anorèxia.
Dues adolescents parlen del seu dia a dia i de les seves opcions vitals d’una manera franca i esvalotada, fent miques els prejudicis islamòfobs del seu voltant i celebrant que a elles els és igual el “què diran”.
Quin paper té el cinema en la construcció de les relacions de poder? En aquesta sessió reflexionarem sobre la representació dels privilegis i els rangs de poder al cinema a través de fragments de pel·lícules.
Explorarem el treball dels cineastes amb la llum i el color, i ens acostarem als processos i referents dels directors de fotografia. També s'inclourà el visionat d'alguns dels quadres de grans referents de la pintura que han inspirat alguns directors de fotografia i cineastes.
Film que narra el difícil pas de la infància a l’edat adulta. Darrere la història d’Antoine Doinel, s’amaguen moltes experiències viscudes pel propi Truffaut. Una pel·lícula trista i dura però també un cant a l’amistat i la llibertat.
L’enquadrament és una de les tries essencials del cinema, si no la més essencial i primera de totes. A través de la idea d’enquadrament, recorrerem concepcions diverses del cinema, des dels orígens fins al cinema contemporani, descobrint autors molt diversos. La qüestió ens permetrà també establir ponts i diàlegs entre el cinema documental i el cinema de ficció.
Itàlia, època de postguerra. L’Antonio, un treballador a l’atur, aconsegueix una feina amb la condició que tingui una bicicleta. Però el primer dia que va a treballar li roben.Un clàssic del cinema neorealista italià que ens endinsa en la greu situació de crisi econòmica del país després de la Segona Guerra Mundial.
Activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones grans voluntàries del Museu d’Història de Catalunya en la qual els alumnes, docents i membres del consell es traspassen mútuament experiències de vida, de memòria, d’història, de passat i de present amb el suport d’imatges d’arxiu del fons de la Filmoteca de Catalunya.