Programme
Segundo de Chomón i Barcelona van trobar-se a principi de segle per començar plegats l’aventura del cinema. La seva figura ha esdevingut imprescindible per entendre els primers anys del cinema, des de la seva implementació amb tècniques artesanals lligades a la fotografia fins a la consolidació d’un nou llenguatge artístic d’abast mundial. Les seves estades a París i a Torí el convertiran en un personatge paradigmàtic per entendre com el cinema va arribar a convertir-se en una potent indústria cultural i tecnològica i en paradigma de l’oci popular del segle XX.
Aquest mes es concentren bona part de les activitats, ja que coincideix amb el seu aniversari, el 17 d’octubre de 1871. Així, tenim l’inici del cicle específic, Constel·lació Chomón, que vol posar en contrast les pel·lícules en què va participar i va excel·lir en les tècniques del color, els efectes especials i l’animació, emmirallant-les amb els altres títols posteriors que han estat paradigmàtics en alguns d’aquests àmbits, per establir un pont de diàleg entre les tècniques passades i les actuals, proposant una revisió de les tècniques i el cineasta des del segle XXI. Cada sessió inclou una pel·lícula de Chomón acompanyada de llargmetratges, curtmetratges i fins i tot peces inèdites, encarregades expressament per a aquest cicle i presentades pels seus propis autors.
La col·laboració d’altres arxius i filmoteques ha estat determinant per dur a terme aquest cicle, atès que l’obra de Chomón és majoritàriament francesa i italiana: moltes de les còpies provenen de l’Eye Filmmuseum, dels Països Baixos. La seva magnífica col·lecció del cinema dels orígens la fa imprescindible en qualsevol retrospectiva; per altra banda, el Museo Nazionale del Cinema de Torí conserva i ha restaurat bona part de les pel·lícules en què va participar Chomón en aquesta etapa italiana, entre les quals hi ha la fastuosa Cabiria, de 1914, determinant en la consolidació del reconeixement internacional de la figura de Chomón com a “pare dels tècnics cinematogràfics”, en paraules del seu director, Giovanni Pastrone.