Dossier
01/04/2014
El cinema britànic té, o més ben dit tenia, mala fama. El cert és que compartir idioma amb la indústria de l’entreteniment més poderosa del món ha desdibuixat sovint el perfil de les cintes sortides de les illes. Els actors i directors –i els capitals– de Hollywood s’han sumat moltes vegades als rodatges fets a la Gran Bretanya, i el resultat no sempre ha estat bo.
Però el cinema britànic existeix. Té una manera pròpia de tractar les qüestions socials, una tradició aplicada al terreny del documental, un humor diferenciat, se sent a gust amb la novel·la gòtica, el terror o el cinema fantàstic, capta com cap altre els tics que distingeixen una classe social, sap definir a la perfecció què vol dir la paraula estranger, és capaç d’enviar espies a mig món, de defensar l’excentricitat com a últim reducte de la llibertat i... de continuar circulant per l’esquerra.
La Biblioteca del Cinema dóna recolzament al cicle amb aquesta selecció de textos que permetran conèixer els problemes de Hitchcock amb la transició del cinema mut al sonor, identificar la simbòlica escenografia de Brief Encounter, reconèixer els elements humorístics de The Ladykillers, saber quina va ser la clau de l’èxit de The Knack...and how to get it, destacar la importància del Free Cinema gràcies a l'anàlisi de tres dels seus títols capdavanters, conèixer el significat d’una road movie com In This World i comprovar que dos gèneres tan característics del cinema britànic com són els biopics i el cinema realista segueixen en plena forma gràcies a The Queen i Secrets and Lies.
- Belmans, Jacques. Jeune cinéma anglais. Lyon: SERDOC, 1967.
- Best of British. London: Sphere Books, 1987.
- British cinema of the 90s. Robert Murphy(ed.). London: British Film Institute, 2000.
- British films: 1927/1939. Linda Wood (ed.). London: The Institute, 1986.
- British stars and stardom: from Alma Taylor to Sean Connery. Bruce Babington (ed.). Manchester ; New York: Manchester University Press, 2001.
- Chibnall, Steve. Quota quickies: the birth of the british 'B' film. London: British Film Institute, 2007.
- Chinball, Steve. The British 'B' film. London: Palgrave Macmillan, cop. 2009.
- El Cine realista británico. Barcelona: la Filmoteca, 1978.
- Contemporary British Cinema. València: Generalitat. Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. Direcció General de Cultura, 1986.
- En torno al Free Cinema: la tradición realista en el cine británico. Carlos F. Heredero, José Enrique Monterde (ed.). Gijón: Festival de Cine de Gijón : CGAI : Institut Valencià de Cinematografia, 2001.
- Falk, Quentin. The Golden gong: fifty years of the Rank Organization, its films and its stars. London: Columbus Books, 1987.
- Fifty key british films. Sarah Barrow ; John White (ed.). London ; New York : Routledge, cop. 2008.
- Gray, Richard. Cinema in Britain: a history of cinema architecture. London: Lund Humphries Publishers, 2011.
- Haper, Sue. Women in British cinema: mad, bad and dangerous to know. London ; New York: Continuum, 2000.
- Hearn, Marcus ; Barnes, Alan. The Hammer story. London: Titan Books, 1997.
- Jeavons, Clyde. British film-makers of the 80s. [London]: British Council, cop. 1990.
- Leach, Jim. British film. Cambridge [etc.]: Cambridge University Press, 2004.
- Lenne, Gérard. Cela s'appelle l'horror: le cinéma fantastique anglais: 1955-1976. [S.l.]: Librairie Séguier, 1989.
- Low, Rachael. The History of the british film: 1896/1906. London: George Allen and Unwin, 1948.
- Mayer, Geoff. Guide to british cinema. Wesport, Connecticut ; London: Greenwood, 2003.
- Medrano, Adela. Un Modelo de información cinematográfica el documental inglés. Barcelona: A.T.E., 1982.
- Meikle, Denis. A History of horrors: the rise and fall of the house of Hammer. Lanham, Md ; London: Scarecrow, cop. 1996.
- Missing believed lost: the great british film search. Allen Eyles ; David Meeker (ed.). London: British Film Institute, 1992.
- Murphy, Robert. Sixties British cinema. London: British Film Institute, 1992.
- Napper, Lawrence. British cinema and Middlebrow culture in the interwar years. Exeter: University of Exeter press, 1993.
- New questions of british cinema. Duncan Petri (ed.). London: British Film Institute, 1992.
- Park, James. Learning to dream : the new british cinema. London [etc.]: Faber and Faber, cop. 1984.
- Pilard, Philippe. El Cine británico. Madrid: Acento, cop. 1998.
- Pilard, Philippe. Le nouveau cinéma britannique: 1979/1988. Renens, Suïssa: 5 Continents, 1989.
- Powell, Danny. Studying British cinema: the 1960s. Leighton Buzzard: Auteur, 2009.
- Slide, Anthony. Banned in the USA: British films in the United States and their censorship, 1933-1960. London ; New York: I.B. Tauris, 1998.
- Smith, Justin. Withnail and us: cult films and film cults in British cinema. London ; New York: I.B. Tauris, 2010.
- Spicer, Andrew. Typical men: the representation of masculinity in popular british cinema. London ; New York: I.B. Tauris, 2003.
- Street, Sarah. British national cinema. London ; New York: Routledge, 1997.
- Swann, Paul. The British documentary film movement: 1926-1946. Cambridge [etc.]: Cambridge University Press, 2003.
- Twenty years of british film : 1925/1945. London: The Falcon Press, 1947.
- The Ultimate film: the UK's 100 most popular films. Ryan Gilbey (ed.). London: BFI, 2005.
- Walker, Alexander. Hollywood, England: the british films industry in the sixties. London: Harrap, 1986.
- Warren, Patricia. The British film collection 1896-1984: a history of Bristish cinema in pictures. London: Elm tree books, 1984.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema