Programme
Figura singular, incansable i implacable davant qualsevol signe de conservadorisme, Kira Muràtova encapçalà l’avantguarda del cinema soviètic, tot i que la conjuntura l’empenyés sistemàticament als marges. La força emancipadora de les seves primeres pel·lícules, presents a la retrospectiva, és expansiva i propera a l'anarquisme.
Durant el període postsoviètic, l’obra de Muràtova ja abraça obertament l’absurd i retrata les seves diverses manifestacions creant un estil propi: un encreuament entre el carnaval i la contemplació, el joc i la desobediència, l’excés i l’estetització de la decadència política i social. El seu cinema ofereix una expressivitat única que es troba marcada pel motiu de l’etern retorn —reflectit a la pantalla a través de repeticions compulsives— i la presència emblemàtica de la seva musa i artista afí, l’actriu, guionista i directora Renata Litvínova.
Nascuda el 1934 al Regne de Romania (actual Moldàvia), d’ascendència jueva, la carrera i vida personal de Muràtova es troba estretament relacionada amb la ciutat ucraïnesa d’Odessa. El seu cinema està immers en la realitat i la cultura ucraïnesa, així que, després del col·lapse de la Unió Soviètica, continua treballant amb recursos de l’estat ucraïnès, encara que els seus actors sempre parlin rus. Més enllà de les limitacions de la filiació nacional, social i política, el seu art és majoritàriament l’expressió d’un inconformisme intransigent que transcendeix el temps i les fronteres.
Mariana Hristova, programadora del cicle.
Amb la col·laboració de: