Lionel Rogosin · 1959 · 95'
Un híbrid entre documental i ficció, essencial en la història del cinema africà per la barreja de gèneres, l’abast polític i la denúncia de l’apartheid sud-africà. Prohibida durant anys a Sud-àfrica, aquesta pel·lícula va ser realitzada d’esquena al règim en col·laboració amb Bloke Modisane i Lewis Nkosi, periodistes de la revista Drum.
Emprant intèrprets no professionals, en llengües vernacles i molta improvisació, inclou escenes mítiques d’una jove Miriam Makeba que canta en un bar clandestí de Sophiatown i actuacions de ballarins i músics de carrer, demostrant la vitalitat de la creació musical del país en temps tan convulsos.
Amb imatges filmades enganyant les autoritats amb l’excusa d’estar rodant un documental musical, la pel·lícula se centra en la vida d’un jove zulu que fuig d’una vida miserable al camp a les mines d’or de Johannesburg per guanyar-se la vida i ocupar-se de la seva família.
Al township on s’estableix viurà en carn pròpia la duresa de les lleis racistes infames de l’època, les quals limiten de tal manera la mobilitat que es veu forçat a acceptar un seguit de treballs miserables en els quals és sotmès a les vexacions i la crueltat dels seus caps afrikàners.
La projecció inclou una videopresentació a càrrec de la cineasta Ekwa Msangi.