El cinema palestí, protagonista a la Filmoteca a través de la 19a Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya i el cicle “Palestina animada”

Sudan, Remember Us

06/11/2025

Aquest mes de novembre, la Filmoteca enfoca la mirada cap al món àrab i, en especial, cap a Palestina amb dos cicles complementaris. D’una banda, la Filmoteca acull la 19a Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya, que cada novembre arriba puntual a la cita amb el públic barceloní i que enguany situa Palestina com la gran protagonista de l’edició. 

De l’altra, la Filmoteca organitza el programa Palestina animada amb dos llargmetratges i una dotzena de curtmetratges animats realitzats a Gaza i Cisjordània o bé en la diàspora palestina arreu del món.


Del 6 al 16 de novembre, la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya que organitza Sodepau comptarà, entre altres cineastes àrabs, amb la palestina Khadija Hasbshneh, figura clau de la història del cinema palestí i actual conservadora dels arxius palestins des de la ciutat d’Amman, Jordània, on resideix. 

La Mostra s’iniciarà el dijous 6 de novembre, justament, amb un programa doble que inclou les obres més emblemàtiques de Habashneh, Tal al-Zaatar (1977) i Children Without Childhood (1979), dues pel·lícules que documenten una infància ferida per la guerra.

Mea culpa

Amb aquest programa doble, la Mostra inicia un viatge a través de la memòria i la lluita d’un poble que ha fet del cinema un acte de resistència, amb una selecció que recupera cinc títols clàssics i que també dialoga amb el present a través de propostes com Thank You for Banking with Us, debut de Laila Abbas, el documental Mea Culpa (2024) de Patrick Tass, i una sessió de Cinema en família amb curtmetratges d’animació creats a Cisjordània i Gaza. És un cinema que sovint barreja documental i ficció i que explica la vida quotidiana, la resistència i les múltiples realitats del poble palestí.

Més enllà d’aquest focus en el cinema palestí, la Mostra també convida Mohamed Rashad, director, guionista i productor egipci establert a Alexandria, per presentar el seu primer llargmetratge de ficció: Al mosta’mera (The Settlement). La pel·lícula, que s’inscriu en la tradició del cinema social àrab i que es basa en fets reals, dissecciona les estructures de poder, les relacions familiars i la precarietat laboral en un Egipte travessat per les desigualtats. La seva estrena a la secció Perspectives de la darrera Berlinale ha esdevingut una fita per a la indústria cinematogràfica egípcia, convertint Rashad en una de les seves veus més prometedores.

5seasons

Síria també té el seu espai en la 19a edició de la Mostra, que dedica un itinerari a la revolució que l’any 2011 va significar el tret de sortida a la Primavera Àrab. L’itinerari –que s’amplia amb diverses activitats al centre d‘arts Santa Mònica i el cinema Zumzeig– dona veu a històries de revolta i de supervivència i portarà fins a Barcelona la directora i periodista Lina. El 8 de novembre presentarà la seva òpera prima 5 Seasons of Revolution, que es va estrenar mundialment al Festival de Sundance 2023 i que documenta els primers anys de la revolució siriana a través de la pròpia trajectòria de Lina. És un colpidor relat íntim sobre l’opressió, la resistència i la recerca de llibertat.

En el marc d’aquest itinerari, la Filmoteca organitza una classe magistral amb el cineasta i productor Ahmad Alhaj, fundador de la productora i distribuïdora Wind Cinema, amb seu a França. La sessió, prevista per dijous 13 de novembre amb el títol Biografia de l’invisible aborda l’onada del cinema autobiogràfic sirià reflexiona sobre el cinema en primera persona com una eina experimental i política per parlar de la memòria i l’exili. Ahmad mateix resideix a França amb un estatus de refugiat polític.

 

Palestina animada: el cinema com a refugi i memòria  

En paral·lel a la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani, i com a complement indispensable d’aquesta, la Filmoteca presenta aquest mes de novembre el cicle Palestina animada. Una selecció de dos llargmetratges i dotze curtmetratges que volen, en un context marcat pel genocidi del poble palestí a Gaza, contribuir des del cinema a preservar-ne la identitat, la història i la dignitat.

Són films que ens remeten a la diàspora, a la pèrdua i a la lluita contra l’ocupació; films que recuperen la memòria dels palestins, que en testimonien la resistència, que en reivindiquen la identitat, i que denuncien l’opressió que pateix un poble assetjat. I que ho fan des de l’animació, amb estils i tècniques diverses que permeten a l’espectador copsar com, enmig de la tragèdia i la devastació, i amb mitjans molt limitats, els palestins han trobat en el cinema una forma de denunciar l’ocupació i la violència, però també un mitjà d’esperança i refugi per celebrar la vida i la creativitat.