Premsa
19/09/2025

Després d’Isaki Lacuesta, que el va inaugurar, i la sonidista Amanda Villavieja, el programa ‘Els passos dobles’ convida la muntadora Ariadna Ribas a participar en aquest joc de miralls que posa en diàleg títols de la seva filmografia amb els d’altres cineastes. La tria de Ribas emparella col·laboracions seves amb Albert Serra o Elena Lopez Riera amb obres de Pasolini o Buñuel.
El desig d’experimentació, la plàstica i la dansa impregnen l’obra d’Ariadna Ribas, sigui els seus treballs d’editora o la creació de peces pròpies com a part del col·lectiu Dostopos, amb l’Ana Pfaff.
Col·laboradora habitual d’Albert Serra, ha muntat ficcions i documentals d’Elena Martín, Neus Ballús, Mikel Gurrea, Miguel Ángel Blanca, Elena Lopez Riera o Virginia García del Pino.
En la represa del programa Els passos dobles, amb què la Filmoteca vol expandir els referents i genealogies del cinema català contemporani, Ariadna Ribas ha estat convidada a compartir el seu recorregut i univers cinematogràfic.
Des de la seva visió de muntadora, Ribas emmiralla així alguns dels seus treballs amb films aliens, i estableix un diàleg expandit que, des de diferents estils i èpoques, proposa un mapa d’afinitats temàtiques i formals.
La muntadora presentarà els títols en què ha col·laborat acompanyada d’altres membres de l’equip i col·laboradores, i explicarà què els emparella amb les obres alienes que ha triat.
Els assajos entorn els discursos socials sobre l’amor i la sexualitat emparellen La estafa del amor (García del Pino) amb Comizi d’amore (Pasolini).
Dimecres 8 d’octubre 20.00 h
Sala Chomón
La estafa del amor
VIRGINIA GARCÍA DEL PINO, 2023. Espanya. VE. 75’. DCP.

El cas mediàtic de “l’estafador de l’amor” serveix d’excusa per aprofundir en el paradigma de l’amor romàntic. A partir d’un taller real organitzat a Cineteca Madrid, persones de diferents credos, opcions sexuals i maneres de pensar reaccionen a la lectura del guió d’una pel·lícula sobre un home que enamorava dones per estafar-les. Al llarg d’aquest film-performance, alguns personatges del guió irrompen a la sala per explicar l’extraordinària -no necessàriament positiva- influència que exerceix sobre ells l’ideal d’amor romàntic.
Presentació a càrrec d’Ariadna Ribas i la directora de la pel·lícula Virginia García del Pino.
Aquest film dialoga amb Comizi d’amore (Enquesta sobre l’amor, Pier Paolo Pasolini, 1964).

L’espai tancat com a motor del temps i la tensió de La mort de Louis XIV (Serra) troba la seva correspondència amb El ángel exterminador (Buñuel).
Dijous 16 d’octubre 20.00 h
Sala Chomón
La mort de Louis XIV
ALBERT SERRA, 2016. Int.: Jean-Pierre Léaud, Patrick d’Assumçao, Marc Susini, Bernard Belin, Irène Silvagni. Portugal-França-Catalunya. VOSC. 115’. DCP.

“És una reflexió sobre com s’enfronta a l’ocàs de la seva existència un personatge que ha arribat a la cúspide del poder. La mirada vol expressar la dualitat entre el vessant públic del declivi i el sentir més íntim. També hi ha una certa ironia, un punt gairebé divertit en l’actitud d’aquest home totpoderós que no vol morir” (Albert Serra).
Presentació a càrrec d’Ariadna Ribas i Artur Tort, director de fotografia habitual d’Albert Serra.
Aquest film dialoga amb El ángel exterminador (Luis Buñuel, 1962)

El tractament de la sexualitat femenina de Las novias del sur (López Riera) té com a parella de ball Soft Fiction (Strand), mentre que Poezia (Dostopos i Artur Tort) i Dieu sait quoi (Pollet) celebren la poesia dels objectes.
Dijous 23 d’octubre 20.00 h
Sala Chomón
Las novias del sur
ELENA LÓPEZ RIERA, 2024. Espanya-Suïssa. VE. 37’. DCP.

Partint d’una fotografia de la boda de la seva mare, López Riera reuneix dones grans que comparteixen amb naturalitat els records sobre el seu matrimoni, el desig i la sexualitat. Premi César al millor curtmetratge documental.
Soft Fiction
CHICK STRAND, 1979. EUA. VOSC. 56’- 16mm.
Un retrat íntim de la sexualitat i la memòria en el qual cinc dones narren les seves respectives i poderoses experiències personals. El film difumina la línia entre documental i poesia explorant el desig, el trauma i la resiliència amb delicadesa i força.
Presentació a càrrec d’Ariadna Ribas i Ana Pfaff, la seva companya i còmplice al col·lectiu Dostopos. Aquesta sessió dialoga i introdueix la que tanca el programa i que inclou una peça de Dostopos. Sessió doble: Dieu sait quoi (Déu què sap, Jean-Daniel Pollet, 1994) i Poezia (Dostopos i Artur Tort, 2020).
